گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو در ایام ۱۰ روزه برپایی نمایشگاه کتاب تهران به معرفی ۳۰ کتاب مناسب در موضوعات و بخشهای مختلف میپردازد.
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجو، سی و دومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران از ۴ تا ۱۴ اردیبهشت ماه از ساعت ١٠ صبح تا ٢٠ عصر در مصلی تهران برپا خواهد بود که مسلما امسال نیز اقشار مختلف جامعه با هر سطح تحصیلات و پایگاه اجتماعی با حضور در نمایشگاه کتاب تهران به دنبال تهیه کتابهای مورد نظر خود خواهد بود.
از آنجا که در نمایشگاه کتاب تهران ۳۲۰۰ ناشر با ۴۴۰ هزار عنوان کتاب در صدها غرفه در مصلی تهران گردهم آمدند مسلما پیدا کردن کتابهای مناسب در حوزههای مختلف که یکی از دغدغههای مهم مخاطبان نمایشگاه به شمار میرود، با این حجم وسیع حضور ناشران، خیلی سخت خواهد بود.
بر همین اساس گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، در ایام ۱۰ روزه برپایی نمایشگاه کتاب تهران به معرفی ۳۰ کتاب مناسب در موضوعات و بخشهای مختلف میپردازد که در این گزارش سه اثر مناسب در موضوعات سینما، شعر و رمان از نظرتان میگذرد.
ای نشسته صف اول
میثم مطیعی، مداح پرطرفداری است که این روزها هم بخاطر یک کتاب خاص یعنی «ای نشسته صف اول» مورد استقبال علاقهمندان به شعر قرار گرفته که جلوه عینی آن را میتوان در فروش کتاب در نمایشگاه کتاب تهران دید.
کتاب شامل ۱۶ مثنوی انتقادی است که میثم مطیعی این اشعار را در سالهای گذشته و به مناسبتهای گوناگون اجرا کرده است. این اثر به کوشش محمدرضا وحیدزاده و به همت انتشارات کتابستان به چاپ رسیده و در نمایشگاه کتاب عرضه شده است.
نکته قابل توجه در این مجموعه آن است که همه اشعار آن به صورت گروهی سروده شده و میتوان به شاعرانی، چون محمدمهدی سیار، میلاد عرفانپور، علیمحمد مؤدب، مهدی جهاندار، رضا یزدانی و چند تن دیگر از جمله شاعرانی اشاره کرد که نام آنها به عنوان سراینده اشعار در پیشانی مثنویهای این مجموعه دیده میشود.
شعر مشهور عید فطر سال ۹۶، که بازتاب رسانهای گستردهای در آن سال یافت و بازخوانی ابعاد گوناگون آن از جمله مطالب این کتاب است.
ناشر: کتابستان معرفت
بخش: عمومی سالن: شبستان راهرو: ۱۵ غرفه: ۲۶
رنجر
بهزاد بهزادپور فیلمنامهنویس، کارگردان و بازیگر ایرانی است که علاقهمندان به سینمای ایران از او آثار خاطرهانگیزی در ژانرهای مختلف از جمله سینمای دفاع مقدس در دهه هفتاد و هشتاد در خاطر دارند.
فیلمنامه و فیلمسینمایی «رنجر» از جمله همین آثار است که مدتها در سینما به نمایش درآمد و اقبال عمومی قابل توجهی به آن شد. بهزادپور نزدیک به بیست سال پس از ساخت و اکران این اثر سینمایی، فیلمنامه آن را به قلم خود منتشر کرده است.
در این اثر، بخشی از زندگی مرتضی که یک رزمنده ایرانی است روایت میشود. مرتضی در پی یک درگیری شدید با نیروهای عراقی در جنگلی واقع در عراق، به اسارت آنها در میآید و فرمانده نیروهای عراقی دستور میدهد او را به اردوگاهی متروک و دور از چشم صلیب سرخ منتقل کنند؛ اردوگاهی که شرایط بسیار بدی دارد و اسرا در آن به چند گروه تقسیم شدهاند.
مرتضی تصمیم به فرار از اردوگاه میگیرد و این موضوع را با دیگران در میان میگذارد، ولی بیشتر اسرا با نقشه فرار او به دلایل گوناگون مخالفت میکنند، اما سعید ارشد اردوگاه به او میگوید فقط در صورتی که فهرست کامل اسرای ایرانی را همراه خود به ایران ببرد میتواند در نقشه فرارش به او کمک کند.
بهزادپور در بخشی از مقدمه خود بر این اثر مینویسد: این سناریو یادگار روزهای دهه شصت من است. همان روزها که کوچه و خیابانهای شهر پر از قهرمان بود. همان روزها که سرتاسر مرزهای غرب و جنوب خانه پهلوانان و قهرمانان بود. همان روزها که مردم با گوشت یخزده و کوپنهای اندک قند و شکر و روغن لبخند بر لبانشان بود و با «الهی شکر» گفتن صادقانهشان بر سر سفره خالیشان مینشستند و...
انتشارات کتاب نیستان فیلمنامه «رنجر» را در ۱۲۸ صفحه و با قیمت ۱۷۰۰۰ تومان منتشر کرده است.
نویسنده: بهزار بهزادپور
ناشر: کتاب نیستان
بخش: عمومی سالن: شبستان راهرو: ۱۷ غرفه: ۱۲
ادواردو
ادواردو آنیلی را امروز همه میشناسند؛ جوانی از غرب که سر از اسلام درآورد و مسلمان شد، هرچند که حواشی و نوع نگاه او به ماجرای اسلام و مسلمان شدنش بسیار جذاب و درسی برای همگان هم خواهد بود.
رمان «ادواردو»، زندگی متفاوت و حسینیِ یکی از ثروتمندترین مردان جهان، به نام ادواردو آنیلی است که به قلم بهزاد دانشگر، نوشته شده است.
داستان این رمان در قلب اروپا رخ میدهد، در کاخ سناتور آنیلی، صاحب کارخانۀ فیات. داستان از آخر زندگی ادواردو شروع میشود و سه خط داستانی به هم بافته، در هم میتنند و هر چین و شکنِ این بافته، فصلی از رمان است و داستان را پیش میبرد.
خط اول داستان خود ادواردو است؛ خانوادهاش، دوستانش، مسلمانشدنش، اتفاقاتی که برایش میافتد و ظلمهایی که مافیای صهیونیستی بر او میبرند. نمیتوان از مسلمان شدن ادواردو حرف زد و از دانشجویان پیرو خط امام و امام حرف نزد. انگار ریشۀ استبصار عدهای، چون آنیلی به امام بر میگردد. تا دهۀ هفتاد کسی دقت نکرده بود آ. ن؛ که با موهای بور در نماز جمعه، پشت سر حضرت آیت الله خامنهای ایستاده است و در صف اول نماز میخواند، پسر سناتور ایتالیایی، امپراطور ثروت و قدرت ایتالیاست. تا همین سا لهای اخیر کسی نمیدانست ادواردو دقایقی توفیق زیارت و مصاحبت حضرت امام (ره) را داشته است.
خط دوم داستان جریان مستندسازان ایرانی است که برای کندوکاو جریان ادواردو به ایتالیا سفر میکنند و اتفاقاتی برایشان میافتد. جریان سوم داستان هم جریان خبرنگار ایتالیایی است که در فرهنگ خود و بستر زندگی خود بهدنبال حقیقت جریان میگردد. این سه خط در هم میتنند و تا پایان داستان به هم میرسند.
رمان ۳۲۰ صفحهای ادواردو، از انتشارات عهد مانا، رمان جالبی است؛ به لحاظ ساختار و به لحاظ معنا انگار که پروندۀ کاملی از ماجرای قتل یک نفس است. رمان از نظر شکلی، اثری ساختارگرایانه و فرمپردازانه از کار در آمده است. واقعیات و مستندات آنچنان در لابهلای داستان پیچیده که رمان به ژانر مستند داستانی نزدیک شده است؛ با این وجود شکل و شمایل رمانی خود را از دست نداده است.