آخرین اخبار:
کد خبر:۷۶۶۰۲۱
با تلاش یک شرکت دانش‌بنیان؛

فناوری تولید آب شیرین برای سفر‌های دریایی بومی‌سازی شد

یک شرکت دانش بنیان، فناوری تولید آب شیرین تا هزار لیتر در روز را برای شناور‌ها بومی کرد و از این پس نیازی به صف‌های طولانی بارگیری آب شیرین برای شناور‌ها نیست.

سفرهای دریایی بدون حمل آب شیرین محقق شد

به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، انسان ها، گیاهان و تمام موجودات روی زمین برای تکمیل چرخه سوخت و سازشان به آب نیاز دارند، به همین دلیل از ابتدای حیات بشر روی زمین تامین آب خوراکی برایش نقش حیاتی داشته است. این موضوع هنگامی که انسان‌ها می‌خواهند به سفر‌های طولانی بروند دارای اهمیت دوچندانی می‌شود، چرا که اگر تامین آب با مشکل مواجه شود احتمال به خطر افتادن مسافران هم وجود دارد.

برای سالیان دراز رویای انسان‌هایی که به سفر دریایی می‌رفتند، این بود که بتوانند آب شور دریا را برای مصرف خوراکی شان مورد استفاده قرار دهند، اما این رویا تا همین اواخر هم تحقق پیدا نکرد. اما چند وقتی است که این مهم توسط فعالان صنایع دانش بنیان دنبال می‌شود. شرکت دانش بنیان «بلند پروازان پویا» از جمله آنهاست که در صنعت آب شیرین کنی فعال است.

مجموعه فوق با راه اندازی صنایع آب شیرین کن (BWD) علاوه بر اینکه آب دریا را جهت تامین نیاز شناور‌ها و قایق‌ها به آب قابل شرب تبدیل می‌کند، در بخش‌های تبدیل آب جهت مصرف کشاورزی و صنعتی هم فعال است. این شرکت با تلاش مستمر ۴ ساله در بخش تحقیق و توسعه (R&D) فناوری شیرین کردن آب دریا را کاملا بومی کرده است.

سعید اشکش، مدیر عامل شرکت بلند پروازان گویا در همین خصوص با اشاره به اینکه با استفاده از مصرف انرژی کمتر و توان تولیدی بالاتر توانستیم ۸۰ درصد آب را تسویه کنیم، اعلام کرد: در فرآیند کار دستگاه‌های آب شیرین کن که در خشکی کار می‌کنند، علاوه بر آب، نمک هم به عنوان یک محصول جنبی تولید می‌شود.

وی ادامه داد: این مجموعه علاوه بر اینکه مجوز‌های لازم را از سازمان استاندارد و وزارت بهداشت اخذ کرده است، کماکان در اخذ مجوز سوخت از شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با مشکلاتی مواجه است.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان تصریح کرد: دستگاه‌های آب شیرین کن دو نوع گازی و گازوئیل سوز است و برای شناور‌ها باید از دستگاه گازوئیل سوز استفاده کنیم. اما به دلیل مشکلات مجوز، تامین سوخت برای دستگاه‌ها مشکل است.

جلوگیری از معطلی شناور‌ها
اشکش با اشاره به اینکه در صورت نصب دستگاه‌های آب شیرین کن بر روی شناور‌ها صرفه اقتصادی ۵۰ درصدی نسبت به خریداری آب و نگه داری در مخازن ایجاد می‌شود، گفت: در صورتی که قایق‌ها بخواهند به میزان ۴ الی ۱۰ متر مکعب آب تهیه کنند، هم مجبورند در صف منتظر بمانند تا این میزان آب تهیه کنند و هم اینکه بعد از بارگیری همین حجم آب با مشکل حفظ تعادل در حرکت مواجه خواهند بود، اما دستگاه آب شیرین کن می‌تواند روزانه ۱۰۰۰ لیتر آب شیرین تامین کند.

وی همچنین اظهار داشت: یکی از مزیت‌های دستگاه آب شیرین کن نسبت به نمونه‌های قبلی آن کار کردن دستگاه‌ها در حرارت‌های پایین‌تر (۶۰ الی ۸۰ درجه سانتیگراد) است.

گفتنی است، از روش‌های حرارتی نمک زدایی از آب دریا به فراوانی در منطقه‎ غرب آسیا استفاده می‎شود. به طوری که در این منطقه در سال ۲۰۱۳، به طور متوسط روزانه ۱۵.۹ میلیون متر مکعب آب توسط این فرایند‌ها شیرین شده است. در کشور‌های عربی خلیج فارس، واحد‌های عظیم نمک‌زدایی از نوع حرارتی ساخته شده است. برای مثال نیروگاه «الخُبَر» در عربستان سعودی و «ام النار» در امارات، به ترتیب دارای ظرفیت‌های ۸۱۱ هزار و ۳۹۴ هزار متر مکعب در روز تولید آب شیرین هستند.
ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار