مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت اعلام کرد: دانشجویان شاغل به تحصیل در خارج از کشور در گروه پزشکی برای تقاضای انتقال به دانشگاههای داخل باید مدارک خود را تکمیل کنند.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از وزارت بهداشت، با توجه به مشکلات پیش آمده برای دانشجویان شاغل به تحصیل در خارج از کشور درخصوص تأمین ارز مورد نیاز و تقاضای متعدد والدین و دانشجویان جهت انتقال به دانشگاههای داخل کشور، دانشجویان متقاضی باید مدارک لازم را بارگذاری کنند.
بر اساس مصوبه شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی در ۲۴ تیرماه ۹۷ درباره امکان انتقال دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاههای مورد تائید در خارج از کشور پس از گذراندن ۳۶ واحد (مصوب شورای عالی برنامه ریزی)، کلیه دانشجویان متقاضی انتقال به داخل کشور که تحصیل خود را تا قبل از اعلام ممنوعیت انتقال (۱۱ دی ماه ۱۳۹۷ – اول ژانویه ۲۰۱۹) در دوره (کورس) اصلی یکی از رشتههای تحصیلی مورد نظر در دانشگاه مورد تأیید وزارت بهداشت آغاز کرده اند میتوانند مدارک تأیید شده را تکمیل کنند.
این دسته از دانشجویان در صورت دارا بودن شرایط انتقال باید پس از اتمام امتحانات و اخذ ریزنمرات، نسبت به بارگذاری مدارک و ریزنمرات درسی در سامانه تاک (تأیید اسناد کنسولی) وزارت امور خارجه اقدام کنند و بعد از اخذ تاییدیه اصالت مدرک مذکور، درخواست انتقال خود را در سامانه انتقال وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ثبت و مدارک تأیید شده خود را بارگذاری کنند.
انتقال دانشجویان شاغل به تحصیل در خارج از کشور جهت ادامه تحصیل در دانشگاههای داخل کشور، صرفاً با احراز شرایط عمومی و اختصاصی آئیننامه انتقال (شامل ارائه مستندات مربوط به اشتغال به تحصیل در دانشگاه مورد تأیید، داشتن ویزای دانشجویی، ارائه مستندات تردد و اقامت، دارا بودن حداقل معدل کتبی دیپلم ۱۶ و کل دیپلم و نیز پیش دانشگاهی ۱۷، کسب معدل حداقل ۱۵ در واحدهای گذرانده در دانشگاه محل تحصیل، ارائه معافیت تحصیلی و پایان خدمت) و تأیید اصالت تمام مدارک متقاضیان از سوی مراجع ذیصلاح، میسر است.
ثبت درخواست در سامانه انتقال، تعهدی برای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در جهت الزام به انتقال داوطلبان ایجاد نکرده و فرایند انتقال دانشجویان، تنها پس از بررسی و تأیید مدارک، انجام استعلامات مورد نیاز، انجام مصاحبه و کسب نظر مساعد شورای انتقال، و اخذ پذیرش از دانشگاههای داخل کشور و موافقت با پذیرش اخذ شده، قطعی خواهد شد.
بعد از اعلام نظر موافق شورای انتقال، همانند سنوات گذشته اخذ پذیرش از دانشگاههای داخل برعهده فرد متقاضی بوده و پرداخت شهریه نیز بر اساس مصوبات هیئت امنای دانشگاههای داخل کشور خواهد بود. میزان شهریه دریافتی از دانشجویان با توجه به نوع رشته تحصیلی و سطح خدمات آموزشی، کمک آموزشی و رفاهی ارائه شده، توسط هیئت امنای دانشگاه تعیین و اعلام میشود.
مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت تاکید کرده است انتقال دانشجویانی که از ابتدای ژانویه ۲۰۱۹ (۱۱ دیماه ۱۳۹۷) به بعد، در دانشگاههای خارج از کشور شروع به تحصیل میکنند به داخل مطلقاً ممنوع است و این افراد در صورت تحصیل در دانشگاههای مورد تائید وزارت بهداشت صرفاً میتوانند از خدمات ارزشیابی مدرک پس از فراغت از تحصیل براساس ضوابط ارزشیابی مدارک در وزارت بهداشت و سایر تسهیلات دانشجویی، طبق ضوابط مربوطه استفاده کنند.