کد خبر:۷۷۵۴۱۸
با حمایت ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی؛

گازوییل زیستی وارد ناوگان حمل و نقل عمومی تهران شد

فاز دوم استفاده آزمایشی از گازوییل سوختی در ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران بهار سال جاری اجرایی شد.
به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی چند سالی است که با کمک دیگر نهاد‌ها و بخش خصوصی به دنبال اجرایی کردن استفاده از بیودیزل در حمل و نقل عمومی است که این طرح به صورت آزمایشی زمستان سال ۹۵ اجرایی شد و فاز بعدی آن نیز بهار سال ۹۸ به مرحله اجرایی رسید.

این طرح با امضای تفاهم نامه‌ای بین ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، شرکت اتوبوسرانی شهر تهران و حومه و بخش خصوصی به صورت آزمایشی اجرایی شد. در این طرح ۲ تا ۱۵% بیودیزل تولید شده از روغن‌های پسماند خوراکی در ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران تزریق شد.
 
تاکنون با استفاده از راکتورها‌ی حاصل این پروژه‌ها بیش از ۶۰ هزار لیتر بیودیزل تولید و مصرف شده است که از دفع ۱۶۰ هزار کیلوگرم گاز گلخانه‌ای دی اکسید کربن جلوگیری کرده است.

برای اجرای این طرح از سوخت بیودیزل (سوخت سبز) دارای استاندارد ASTMD۶۷۵۱ روی اتوبوس‌های شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، سامانه تندرو ۹ استفاده شده است.
 
گفتنی است، بیو دیزل (منو اکلیل استر) یک سوخت گازوئیلی پاک است که از منابع طبیعی و قابل تجدید مانند روغن‌های گیاهی ساخته می‌شود. بیو دیزل درست مانند گازوئیل در موتور‌های احتراقی کار می‌کند و برای این کار هیچگونه تغییر موتوری لازم نیست. استفاده از بیودیزل در یک موتور گازوئیلی معمولی منجر به کاهش اساسی هیدروکربن‌های نسوخته، منواکسید کربن و ذرات معلق می‌شود. خروج اکسید‌های نیتروژن بسته به سیکل کاری و روش‌های آزمایشی، کمی کاهش و یا افزایش می‌یابد. با به کاربردن این سوخت، از سهم کربن موجود در ذرات معلق کاسته می‌شود.

تاکنون با استفاده از راکتور ها‌ی حاصل از این پروژه و دیگر پروژه‌های اینچنینی، بیش از ۶۰ هزار لیتر بیودیزل تولید و مصرف شده که از دفع ۱۶۰ هزار کیلوگرم گاز گلخانه‌ای دی اکسید کربن جلوگیری کرده است.
 
ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار