رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: واحدهای نوآور دانشگاه آزاد قرار است علم را به ثروت تبدیل کنند، به همین دلیل نیاز به قوانین و آییننامههای خاص برای این واحدها داریم.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد در جلسه شورای دانشگاه آزاد گلستان به پراکندگی داوطلبان در حوزههای مختلف دانشگاهی گفت: وقتی ۷۰۰ هزار داوطلب ورود به دانشگاه متقاضی رشتههای علوم تجربی هستند و ۷۰۰ هزار نفر نیز متقاضی رشتههای پزشکی و پیراپزشکی، نشان میدهد که آموزش عالی در حوزههای علوم انسانی، فنی و مهندسی آن طور که باید کارآمد نبوده و مردم از این رشتههای روگردان شده اند.
طهرانچی با بیان اینکه دوره توسعه دانشگاه براساس تنوع رشته و کثرت واحدهای دانشگاهی به پایان رسیده است، خاطرنشان کرد: آموزش در کشور ما دچار چالش کارآمدی شده و برای خروج از این وضعیت، دانشگاهها باید به سمت ایدهمحوری حرکت کنند، چرا که ارائه واحدهای درسی بیشتر مانند مُسکن است و سال دیگر این نسخهها پاسخگو نخواهد بود.
رئیس دانشگاه آزاد با اشاره به برنامههای این دانشگاه در حوزه بازمهندسی نظام آموزشی، پژوهشی و خدمات فناوری علوم کشاورزی، گفت: به دلیل ناکارآمدی آموزشهای کشاورزی در دانشگاهها، آینده کشور در این حوزه اسیر بذر و نهادههای وارداتی شده است. زمانی که مردم ناکارآمدی دانشگاه در این حوزه را دیدند از دانشگاهها روی برگرداندند و تصمیم گرفتند فرزندان خود را به رشتههای پزشکی و پیراپزشکی بفرستند. برای اصلاح این روند، یک بحث جدی در دانشگاه آزاد اسلامی آغاز کردهایم و رویکرد ما در طرح بازمهندسی نظام آموزشی، پژوهشی و خدمات فناوری علوم کشاورزی، براساس آیندهنگری و برنامهریزی برمبنای تحول است.
وی با اشاره به ظرفیتهای گلستان خاطرنشان کرد: این استان سه مزیت دریا، دشت و جنگل را در اختیار دارد و دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان با دارا بودن ۱۲ واحد و مرکز دانشگاهی برای دو میلیون جمعیت این استان که شغل بسیاری از آنها کشاورزی است، برنامهریزی داشته باشد تا بتواند بسترساز اشتغال دانش بنیان جوانان استان باشد.
طهرانچی ادامه داد: برای این هدف، سرای نوآوری دریا، دشت (کشاورزی) و جنگل در دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان ایجاد خواهد شد و باید ۵۰۰ عضو هیأت علمی این دانشگاه در گروههای مختلف آموزشی برای آینده دانشگاه و اقتصاد استان برنامهریزی داشته باشند.
رئیس دانشگاه آزاد با اشاره به تغییر ساختار دانشگاه آزاد اسلامی در دوره مدیریتی جدید، تصریح کرد: پیغام تغییر ساختار این است که ساختار گذشتهگرای دانشگاه در برنامههای آیندهنگرانه که برای آن داریم، کارآیی ندارد، بنابراین اقدام به تغییر ساختار و تحول در بدنه دانشگاه آزاد اسلامی کردیم. به این منظور آییننامههای جدیدی نیز برای چابکی در عملکرد بخشهای مختلف دانشگاه تنظیم و ابلاغ شده است.
وی خاطرنشان کرد: دانشگاههای آموزشی، قوانین کلاسمحور دارند. واحدهای نوآور دانشگاه آزاد اسلامی قرار است علم را به ثروت تبدیل کنند، بنابراین این واحدها مدل خاص خود را میطلبند. به همین دلیل ما در واحدهای نوآور و بخشهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی نیاز به قوانین و آییننامههای خاص داریم که این موضوع با هماهنگی هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی پیگیری خواهد شد.
عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: جذب دانشجو در رشتههای کشاورزی و گیاهان دارویی در واحدهای نوآور دانشگاه آزاد اسلامی بدون آزمون و با محاسبه انجام خواهد شد و دانشجویان میتوانند با کار کردن در گلخانههای آموزشی تحقیقاتی و مزارع این دانشگاه، هزینه شهریه خود را تأمین کرده و حتی بیش از هزینه دانشگاه کسب درآمد کنند. دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان باید برای این موضوع طراحی خاص داشته باشد که بتواند واحد نوآور با محوریت گیاهان زینتی طراحی کند. این مدل میتواند به واحدهای دیگر که ظرفیت و توانایی فعالیت در حوزه گیاهان زینتی را دارند، تسری پیدا کند.
طهرانچی ادامه داد: واحدهای نوآور دارای سرا خواهند بود که در حکم دانشکده است. به عنوان نمونه سرای بخش کاکتوس واحد نوآور گیاهان زینتی دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان میتواند در استان سیستان و بلوچستان باشد.
رئیس دانشگاه آزاد در پایان گفت: مقام معظم رهبری در سخنرانی چهاردهم خردادماه امسال فرمودند: «.. دشمن در حال جنگ با ماست؛ خب بروز و ظهور این جنگ در امر مسائل اقتصادی است؛ این را همه امروز قبول دارند...»، بنابراین دانشگاه آزاد اسلامی باید در این جبهه حضور جدی داشته باشد تا بتواند به دشمن پاتک بزند. در خط مقدم جبهه اقتصادی نیز جوانان حضور دارند و ما در این دانشگاه کاری میخواهیم انجام دهیم که مقوّم آموزش باشد و بسترساز اقتصاد دانش بنیان جوانان شویم.
در ابتدای جلسه شورای دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان، حجتالاسلام طاهری گزارشی از وضعیت دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان ارائه کرد و در پایان نشست نیز مهندس نصراللهنژاد مدیر شهرک گلخانهای فرهیختگان به ارائه برنامههای این دانشگاه برای گسترش فعالیتهای آموزشی و پژوهشی شهرک گلخانهای فرهیختگان واحد گرگان پرداخت.