دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با همکاری سازمانهای پزشکی قانونی و نظام پزشکی «کانال انتقال نظاممند تجربیات بحرانی» را راهاندازی میکند.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو به نقل از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، برای اولین بار در کشور سازوکار آموزشی «کانال انتقال نظاممند تجربیات بحرانی» «CREST» توسط معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با همکاری سازمان پزشکی قانونی کشور و سازمان نظام پزشکی کشور در حال طراحی است.
کانال انتقال نظاممند تجربیات بحرانی Critical Experiences Transfering Channel، در راستای رویکرد سیستماتیک حوزه معاونت آموزشی دانشگاه و برنامههای ارتقاء کیفیت آموزشی برای اولین بار در کشور طراحی میشود.
با استفاده از این سازوکار میتوان از تجربیات بالینی در موارد منجر به عارضه و یا مرگ و میر بیمار بهره گرفت. این تجربیات بحرانی در تصحیح کوریکولومهای آموزشی، آموزش مهارتها و نحوه ارزیابی آنها در نظام آموزش بالینی دانشگاه مورد استفاده قرار میگیرد.
سیدامیرمحسن ضیایی معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به جهت گیری نوین دانشگاه در خصوص استقرار رویکرد مدرن آموزش بالینی در قالب «برنامه جامع آموزش بالینی با محوریت بیمار PACE» بر اهمیت توجه سیستماتیک به «همگرایی آموزش بالینی مدرن» با «مراقبت مطلوب» از بیمار تاکید کرد.
وی در توضیح این برنامه «PACE» عنوان کرد: در فاز اول مفاهیم نوین آموزش بالینی مدرن برای اطلاع مدیران و اعضای گروههای بالینی، روسا و مسوولان بیمارستانهای آموزشی و همکاران حوزه آموزش تشریح شد.
ضیایی افزود: در فاز دوم ۱۵ شاخص مربوط به فرآیندهای آموزشی بیمارستان انتخاب شدند که نیاز به بیشترین مداخله برای بهینه کردن مراقبت از بیمار را داشتند این شاخصها مورد پایش قرار گرفتند و تحلیل سیستماتیک آنها نیز به مراکز پزشکی، آموزشی و درمانی ارائه شد.
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: در فاز بعدی برنامه نیز پیامدهای مراقبت از بیمار، رضایت بیمار و رضایت فراگیران مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
کوروش وحیدشاهی مدیر امور تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره این موضوع بیان کرد: تبیین مبانی تئوریک برنامه PACE به ویژه آموزش بالینی مبتنی بر صلاحیت، صلاحیتهای محوری آموزش دستیاری به عنوان زیر بنای برنامه PACE و شواهد مربوط به سیستمهای آموزشی معتبر در دنیا است.
وی با اشاره به اهمیت توجه به پیامدهای سلامت بیمار، رضایت بیمار و رضایت فراگیران از دیدگاه نظام آموزشی، در مورد «کانال انتقال نظاممند تجربیات بحرانی» «CREST» توضیحاتی ارائه کرد.
وحید شاهی اضافه کرد: بر اساس این طرح، محتوای آموزشی موارد «Case» مطرح شده در پزشکی قانونی و یا نظام پزشکی به عنوان تجربیات بحرانی «Critical Experiences» پس از تحلیل سیستماتیک، مرور شواهد و تبدیل شدن به یک محتوای استاندارد در برنامه درسی الزامی «Didactic» دستیاران رشتههای تخصصی و فوق تخصصی مربوطه گنجانده و اجرا خواهد شد و به این ترتیب یک چرخه انتقال تجربیات به داخل برنامه درسی «کوریکولوم» تشکیل میشود.
در ادامه عباس مسجدی آرانی رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور با استقبال از طرح ایجاد کانال انتقال سیستماتیک تجربیات بحرانی، آن را از جمله اقدامات مهم پیشگیرانه در زمینه کاهش پروندههای پزشکی قانونی برشمرد و آمادگی سازمان پزشکی قانونی کشور برای همکاری در این زمینه و طراحی برنامههای مشترک را اعلام کرد.
سلیمی معاون آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پزشکی کشور نیز با تاکید بر ضرورت وجود سازوکاری برای استفاده آموزشی از مجموعه پروندههای شکایت نظام پزشکی، با اشاره به راه اندازی دفتر ارتباط با دستیاران در سازمان نظام پزشکی کشور استفاده از نظرات دستیاران را در این زمینه مفید برشمرد.