به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، هیوندا آزرا نامی است که در ایران نیازی به معرفی ندارد. چراکه آوازه شهرت و محبوبیت آن بین تمام مردم طی 4 نسل حضور آن در ایران پیچیده است. هیوندای آزرا سابقهای بیش از 30 سال در خط تولید کمپانی هیوندای دارد. این خودرو برای اولین بار در سال 1986 پا به بازار سدانهای لوکس گذاشت. از سال 1986 تا 1996 که محصول جدید هیوندای بانام دیناستی(Dynasty) وارد بازار شد، پرچمدار این کمپانی کرهای محسوب میشد. آزرا که در ابتدا در کره بانام گرنجور وارد بازار شد بهواسطه تکنولوژیها و طراحی بهروز و هوشمندانهای که داشت توانست دستاوردهای موفقیتآمیز بسیاری را برای کمپانی سازنده خودش به دست آورد.
پسازاین که هیوندای تصمیم به صادرات این محصول خود به کشورهای خاورمیانه، هند، چین و آمریکای شمالی گرفت، برای تلفظ بهتر نام آن به آزرا تغییر پیدا کرد. آزرا یا همان گرنجور هماکنون با مدل 2019 خود بهعنوان جدیدترین مدل از نسل ششم آزرا در بازار حضور دارد و در بازارهای شرقی با رقبای اروپایی خود رقابت سنگینی دارد. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم به نسلهای مختلف آزرا از ابتدا تاکنون.
نسل اول هیوندا آزرا (1986-1992)
در دهه 80 میلادی در کره کمپانی دوو با سدانهای لوکس سری رویال خود پادشاهی میکرد. ازاینرو کمپانی هیوندای تصمیم گرفت با ورود به بازار سدانهای لوکس رقابت خود را با دوو آغاز کند و شهرت خود را جهانی کند. در این راستا هیوندای تصمیم گرفت که از پلتفرم، تکنولوژی و پیکربندی مشهور میتسوبیشی برای تولید خودرو لوکس خود کمک بگیرد. ازاینرو پیشنهاد بازسازی پلتفرم دبونیر(Debonair) میتسوبیشی در قالب محصول جدید هیوندا از طرف این کمپانی مطرح شد.
از طرفی نیز کمپانی میتسوبیشی تمایل به بازسازی این مدل قدیمی خود را داشت. بنابراین همکاری این دو کمپانی در غالب اشتراکگذاری تکنولوژیها و نوآوریهای خودروسازی شکل گرفت. سرانجام در سال 1986 برای اولین بار هیوندا گرنجور به بازار معرفی شد و همانطور که انتظار میرفت به دلیل استفاده از نام میتسوبیشی و کیفیت این کمپانی برای تولید این خودرو، خیلی زود شهرت گرنجور جهانی شد.
نسل دوم هیوندا آزرا(1992-1998)
نسل دوم هیوندا آزرا که نسل سوم میتسوبیشی دبونیر نیز محسوب میشد، با همکاری این دو کمپانی کرهای و ژاپنی در سال 1992 وارد بازار شد. میتسوبیشی مسئولیت موتور خودرو و هیوندای مسئولیت بدنه و طراحی این نسل را به عهده داشت. این نسل از گرنجور از موتورهای v6 3 لیتری و 3.5 لیتری بهره میبرد که قدرت بسیاری برای آن به ارمغان میآورد. هیوندا گرنجور در این نسل نیز بیرون از خانه فروش نرفت و تنها در بازار کره باقی ماند. اما شهرت این خودرو در کره به حدی رسیده بود که اکثر سیاستمداران و افراد ثروتمند کره به خرید هیوندای آزرا روی آورده بودند و این خودرو پرچمدار کمپانی هیوندای محسوب میشد. در اواخر دهه 90 میتسوبیشی به همکاری خود با هیوندای پایان داد و دیگر اجازه استفاده از موتورهای خود را به این کمپانی کرهای نداد. بنابراین هیوندای به تولید موتورهای مخصوص خود روی آورد.
نسل سوم هیوندا آزرا(1999-2005)
نسل سوم گرنجور که با اتاق XG شناخته میشد در بازارهای ژاپن و آمریکای شمالی نیز حضور پیدا کرد و در این بازارها بانام هیوندای XG به فروش میرسید. برخلاف دو نسل قبل، هیوندای نسل سوم این خودرو محبوب را تنها با تکیه بر تکنولوژیها و تجربیات خود در ساخت و توسعه خودرو وارد بازار کرد. از پلتفرم و موتور این خودرو در ساخت کیا اپیروس نیز استفاده شد.
نسل چهارم هیوندا آزرا (2006-2011)
این نسل از آزرا اولین نسلی بود که در بازار ایران حضور پیدا کرد. البته نهتنها در ایران بلکه در بازار کشورهای دیگری مانند پرو، شیلی، برزیل و ... نیز برای اولین بار حضور پیدا کرد. خارج از بازار خاورمیانه، ژاپن و چین این خودرو گرانقیمتترین خودرو هیوندای محسوب میشد. نسل چهارم آزرا از سیستم تعلیق مستقل برای 4 چرخ (مولتی لینک برای چرخهای جلو) بهره میبرد. موتور آن نیز موتور 3.8 لیتری V6 لامبدا هیوندای بود که قدرت 265 اسب بخار را برای آن تأمین میکرد. این نیرو توسط گیربکس 6 سرعته اتوماتیک به چرخهای جلو منتقل میشد. در سال 2009 فیس لیفت جدید آزرا با سپر و رینگهای جدید و نورهای LED داخل داشبورد وارد بازار شد.
نسل پنجم هیوندا آزرا (2012-2017)
نسل پنجم که طراحی بسیار چشمگیر و هیجانانگیزتری نسبت به نسلهای قبل داشت در نمایشگاه لسآنجلس به نمایش گذاشته شد. این نسل پس از 3 سال و نیم تلاش و هزینه 450 میلیون دلاری هیوندای توسعه پیدا کرد. در سال 2014 بازهم مدل محبوب خود را بهروزرسانی کرد و با ارائه تکنولوژیهای بهروز و کاربردی خود توانست در بازار رقابت با رقبای آمریکایی و اروپایی خود قد علم کند. در حال حاضر با توجه به قیمت غیر معقول مدل جدید این خودرو، اگر قصد خریدوفروش هیوندای آزرا را دارید، مدل 2012 آن ارزش خرید بیشتری نسبت به سایر مدل های آن دارد.
نسل ششم هیوندا آزرا (2018 تاکنون)
هیوندا بازهم با ارائه نسل ششم مدل محبوب خود در بازار سدانهای لوکس گردوخاکی به پا کرد. طراحی منحصربهفرد، مدرن و باابهت این نسل توانست رضایت طرفداران این کمپانی را تا حد زیادی جلب کند. طراحی جذاب و نوآورانه هیوندای که در مدل جدید آن نمایان شده است، باعث شده تا این خودرو ظاهری شبیه به سدانهای سری5 بی ام و پیدا کند. این موضوع نشاندهنده پیشرفتهای هیوندا بهعنوان یک خودروساز کرهای است که توانسته تا حد زیادی به تکنولوژی خودروهای آلمانی دست پیدا کند.
منبع : ویرلن