دبیر ستاد توسعه فناوریهای حوزه حمل و نقل پیشرفته گفت: به دنبال این هستیم که سند راهبردی حمل و نقل هوشمند در کشور را برای یکپارچهسازی بخشهای مختلف تنظیم کنیم.
به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو منوچهر منطقی دبیر ستاد توسعه فناوریهای حوزه حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری در حاشیه نشست هم اندیشی راهکارهای توسعه حمل و نقل هوشمند که با حضور دستگاههای مختلفی از جمله شهرداری، پلیس و شرکتهای فناور حوزه حمل و نقل هوشمند صبح امروز در محل معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به اینکه هوشمندسازی در بسیاری از کشورهای دنیا اجرایی شده است، به دنبال این هستیم تا در کشور نیز یک تغییراتی در حوزه هوشمندسازی داشته باشیم.
منطقی افزود: هوشمندسازی به دو بخش تقسیم میشود، بخش اول نهادهایی که بالادستی هستند و برای بهبود انجام کارها به سمت هوشمندسازی میروند به طور مثال وزارت راه و شهرسازی برای اینکه بتواند نقش حاکمیتی خود را به درستی ایفا کند به سمت هوشمندسازی حرکت میکند.
وی در خصوص بخش دوم هوشمندسازی تصریح کرد: هوشمندسازی برای رفاه حال بیشتر مسافران است و به عنوان مثال امروز برای تهیه بلیط هواپیما دیگر لازم نیست اصلا به دفاتر هواپیمایی مراجعه شود بلکه مردم از هر طریقی میتوانند آن را تهیه نمایند و این در واقع یکی از جنبههای هوشمندسازی به حساب میآید.
دبیر ستاد توسعه فناوریهای حوزه حمل و نقل پیشرفته با بیان اینکه ما با سایر دستگاهها به دنبال یک هدف واحد هستیم، گفت: آنچه در حال حاضر در خصوص هوشمندسازی اهمیت دارد و بخشهای مختلف کشور بر روی آن کار میکنند این است که هوشمندسازی بتواند همه بخشها را یکپارچه و واحد کند و وظیفه معاونت علمی این است که بتواند همه این بخشها را تحت یک زیست بوم تعریف کرده و هر کدام را در جایگاه خود قرار دهد.
منطقی افزود: این یکپارچه سازی دو حسن دارد اول اینکه همه بخشها میتوانند خدمات بهتری به مشتریان ارایه کنند و از طرف دیگر کشور و بخش حاکمیتی با خدماتی که در این حوزه دریافت میکنند میتوانند با ایفای نقش بارزتری در راستای بهبود زیرساختها فعالیت کنند.
وی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه بسیاری از کشورها از سالها قبل وارد این حوزه شده اند آیا فکر نمیکنید کمی دیر به فکر این موضوع افتاده اید، گفت: خیر؛ ما مدت زمان زیادی است که به این حوزه وارد شده ایم و شاهد هستیم در جلسه امروز بسیاری از شرکتهای استارت آپی که در زمینه هوشمندسازی فعالیت میکنند، حضور دارند، از طرف دیگر بخشهایی همچون شهرداری و وزارت خانههای مختلف نیز به این بخش ورود پیدا کرده اند و تقریبا نزدیک به یک دهه است که در بحث هوشمندسازی حمل و نقل آغاز شده است.
دبیر ستاد توسعه فناوریهای حوزه حمل و نقل پیشرفته افزود: آنچه امروز اهمیت ویژهای دارد همگام سازی و بهینه سازی این بخشها با یکدیگر است و لازم است یک سندی در این حوزه تنظیم شود، زیرا بسیاری از کشورها یک سند چشم انداز در بخش حمل و نقل هوشمند دارند بنابراین خروجی این جلسات در دو بخش خواهد بود اول اینکه راهبرد ما در این زمینه چه خواهد بود و اینکه هوشمندسازی چیست و دوم اینکه همه اعضایی که در این بخش فعالیت میکنند برای بهتر ایفا کردن نقش خود چه کاری باید انجام دهند.
منطقی تصریح کرد: قطعا به دنبال این هستیم که با برگزاری چنین جلساتی این بخشها را در کنار یکدیگر قرار دهیم و به صورت یکپارچه و در قالب یک سند راهبردی به فعالیت خود ادامه دهند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر نزدیک به ۶۰ شرکت دانش بنیان در حوزه حمل و نقل هوشمند فعالیت میکنند، گفت: آنچه برای ما اهمیت دارد این است که همه شرکتهایی که در حوزه IT و الکترونیک فعالیت میکنند میتوانند در زیرمجموعه حمل و نقل هوشمند قرار بگیرند و اگر ما بتوانیم اهداف و برنامهها را به خوبی تعریف کنیم این شرکتها میتوانند نقش موثری داشته باشند.
دبیر ستاد توسعه فناوریهای حوزه حمل و نقل پیشرفته با بیان اینکه شرکتهای استارت آپی از لحاظ تجهیزات با مشکل مواجه نیستند گفت: متاسفانه در حوزه خدمات دچار مشکل هستیم و باید یک سری شرکتهای جدید ایجاد شوند تا بتوانند بخش حمل و نقل هوشمند را توسعه دهند.
وی در پاسخ به این سوال که تا چه سالی به هدف پیش بینی شده، دست مییابید، تصریح کرد: اگر بخواهیم کار خوبی ارایه دهیم حداقل دو سال زمان نیاز داریم و امیدواریم پس از دو سال حداقل ۷۰ درصد از برنامه هایمان را به سرانجام رسانده و سند جامع را بین دستگاههای حاکمیتی برقرار کنیم.
منطقی ادامه داد: البته از همین حالا نیز کارمان را شروع کرده ایم، اما در نظر داریم پس از سال دوم با یک برنامه جامع در این حوزه و همزمان با تنظیم برنامههای راهبردی، چند برنامه کلان برای نهادهای حاکمیتی و رفاه حال مردم ایجاد کنیم.
دبیر ستاد توسعه فناوریهای حوزه حمل و نقل پیشرفته با بیان اینکه بزرگترین نقش معاونت علمی یکپارچه سازی بخشهای مختلف است، خاطر نشان کرد: معاونت علمی یک پل میان بخش خصوصی و بخشهای دولتی است تا بتواند این بخش یک خدمات یکپارچه با سطح بالا به مردم ارایه کند.