نماینده مردم ورامین و سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی شامگاه سهشنبه در برنامه جهان آرا با محوریت بررسی مسائل روز دولت و مجلس، اظهار داشت: در حال حاضر شرایط اقتصادی بسیار سخت است.
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، سید حسین نقوی حسینی نماینده مردم ورامین و سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی شامگاه سهشنبه در برنامه جهان آرا با محوریت بررسی مسائل روز دولت و مجلس، اظهار داشت: در حال حاضر شرایط اقتصادی بسیار سخت است.
وی محورهای سختی مشکلات اقتصادی را بالا بودن بیثباتی قیمت در بازار خواند و افزود: بی ثباتی مردم را بیشتر آزار داده است؛ احساس مردم این است که قیمتها لجام گسیخته است و کسی بر آنها نظارت، کنترل و مدیریت ندارد و این بیشتر مردم را آزار میدهد.
نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: شهروندان میگویند مثلا قیمت این کالا را مغازه میگوید ۱۰ هزار تومان و مغازه دیگری آن را ۲۰ هزار تومان میفروشد و هیچ کس نیست که بگوید این کالا که مواد آن یکی است چرا باید قیمتهای متفاوتی داشته باشد؟ البته قیمتها لحظهای تغییر میکند و این مردم را آزار میدهد.
وی تصریح کرد: در برخی حوزهها هم ما مشکلاتی داریم که عقبه دارد یعنی فقط موضوع مدیریت فعلی نیست و این تاریخچه باید بررسی شود که چرا امروز دارای چنین شرایطی هستیم.
نقوی گفت: این را همه مردم به آن اشاره میکنند که ما به لحاظ منابع و امکانات مشکلی نداریم؛ کشور ما غنی و توانمند است.
این نماینده مجلس دهم شورای اسلامی در ادامه با اعلام اینکه کشورمان خط زرد معادن جهان است، گفت: ما دارای عظیمترین منابع نفت و گاز دنیا هستیم و در ردههای اول و دوم و چندم انرژی در دنیا هستیم که ۱۵ همسایه داریم؛ ما در منابع و امکانات مشکلی نداریم.
نقوی حسینی برهمین اساس عنوان کرد: امروز نقدینگی مازاد بر نقش مدیریت جامعه است و این به یکی از خطرات کشور تبدیل شده که نقدینگی ما سه برابر شده است. ما در منابع ریالی مشکل نداریم. مشکل مدیریتی است چرا که مدیریت نمیتواند این منابع، امکانات و توانمندیها را به درستی استفاده کند.
وی افزود: در بخش کلان در کشور، مدیریت با بخش اجرایی است چرا که این دولت است که بخش اجرا را بر عهده دارد، مجلس و قوه قضاییه که مستقیماً به مسائل ورود نمیکنند، مثلاً اگر دولت به ریل گذاری قانون نیاز دارد لایحه میفرستد و مجلس آمادگی دارد که موانع قانونی بر سر راه خدمت دولت را بردارد؛ بنابراین میتواند دولت لایحه بیاورد و به ویژه اگر در حوزه تولید، بانک و مسکن مشکل قانونی وجود دارد، مجلس حتما این موانع را از سر راه بر میدارد. نقوی حسینی اعلام کرد: مجلس آمادگی دارد در حوزه قانونگذاری موانع قانونی که باعث این آشفتگی لجام گسیختگی و مشکلات اقتصادی مانند مسکن، تولید و سرمایهگذاری شده است را از سر راه بردارد؛ البته اگر مشکل قانونی داشته باشد. حال ممکن است مدیران اجرایی این حرفها را که بشنوند بگویند ما موانع قانونی داریم و دستمان را بسته اید؛ خب لایحه بیاورید تا موانع را از سر راه برداریم.
وی در ادامه بیان کرد: نیاز سالانه کشور برای مسکن مشخص است و دولت باید برای این برنامهریزی کند، این یک پروسه چند ساله نیاز دارد؛ اگر نطق نمایندگان و موضوعات مطروحه در رای اعتماد به وزرای راه و شهرسازی را ببینید یکی از بحثهای اصلی نمایندگان بحث «مسکن» بوده است.
نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما یادآوری کرده بودیم که اگر مسکن ساخته نشود ما به بحران بر میخوریم، اما گوش نکردند.
وی افزود: متاسفانه دولت در حوزه مسکن هیچ برنامهای در شش سال گذشته ارائه نکرده است؛ دولت جدید با مسکن مهر مخالف بود و تا میگفتیم «مسکن مهر» میگفت: اَخ است.
نقوی حسینی با ابراز تاسف از اینکه ما شش سال در دولت برنامه مسکن نداشتیم که نتیجه آن بحران فعلی است، گفت: این بحران مسکن حاصل ۶ سال عدم برنامه جامع برای مسکن است. چه کسی باید جواب بدهد؟ کسی پاسخگو نیست.
وی تصریح کرد: بعد از ۶ سال تازه دولت میگوید بله؛ لازم است که مسکن اجتماعی بسازیم! حتی اسم آن را مسکن مهر نگذاشتند و گفتند مسکن اجتماعی. حال دولت تازه آمده و برنامه میدهد که باید زمان بگذاریم و مسکن اجتماعی بسازیم. این در واقع همان مسکن مهر است. چرا شش سال ساخته نشده و چرا نیاز کشور تامین نشده است؟ مجلس قانون دریافت مالیات از خانههای خالی را تصویب کرده و در اختیار دولت قرار داده است و دولت در این زمینه مشکل قانونی ندارد و فقط باید آن را اجرا کند.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنانش تصریح کرد: دولت بسیاری از قوانین را اجرا نمیکند؛ نمایندگان سوال میکنند، تذکر میدهند و استیضاح را مطرح میکنند، اما میآیند خواهش و تمنا میکنند که انجام نشود.
وی ادامه داد: در همین چند ماه اخیر ۳ استیضاح وزیر در مجلس مطرح شد، اما به نتیجه نرسید. به هر حال مجلس محل لابیگری، گفتگو، مذاکره و صحبت است. حالا مواردی مانند اهدای آپارتمان به ندرت اتفاق میافتد البته نمیگویم اصلا نیست. ممکن است نمایندگان امتیازاتی بگیرند مثلا یک شهرستان یک جاده و اتوبان دارد که ساخته نشده و وزیر راه و شهرسازی توجه نمیکند؛ نماینده هم میگوید وزیر را استیضاح میکنم بنابراین وزیر میگوید چه میخواهی؟ که نماینده میگوید مثلا باید فلان جاده را میساختی که نهایتا وزیر قول میدهد و میخواهد که امضای خود را پس بگیرد؛ پس این امتیاز ممکن است برای حوزه انتخابیه نماینده باشد.
نقوی گفت: اسم ۳ نفر از نمایندگان مجلس دهم در قضایایی مانند اهدای آپارتمان بود، اما موارد این چنین به ندرت پیش میآید حال ممکن است امتیازات منطقهای و محلی بگیرند در حالی که ما با همین هم موافق نیستیم؛ به هر حال نماینده باید نگاه ملی داشته باشد.
نقوی حسینی با بیان اینکه مسکن در حال حاضر شرایط بسیار سختی دارد، گفت: در حوزه مسکن خانواده بنده با این موضوع درگیر هستند، دختر خودم در ۱۵ تیر اجاره نامهاش تموم شد و صاحبخانه قبلی گفت که باید مبلغ رهن را بیشتر کنید که دخترم نداشت لذا ۱۰ روز با همسرش در تهران گشتند تا متناسب با پولشان خانه پیدا کنند و نتوانستند، زمان قرارداد هم تمام شد، نهایتا یک هفته اسباب و وسایل خود را در پارکینگ گذاشتند تا توانستند بالاخره خانهای پیدا کنند که متناسب با پولشان باشد. مردم میگویند او دختر نماینده است و پدرش سطح بالای کشور است، اما من هیچ گاه از امتیازها استفاده نکردم.
وی افزود: آقای آخوندی وزیر سابق مسکن را سه بار به خاطر مسکن و راه استیضاح کردیم و موضوع عمده مسکن بود. وزیری را در طول ۵ سال مدیریتش ۳ بار استیضاح کردیم، اما در هر سه بار رای قبلی او بیشتر از دورههای قبلی رای اعتماد او بود، به هر حال نمایندگان ملت هستند و ما که نمیتوانیم بگوییم چرا این کارها را میکنید
نقوی حسینی ادامه داد: مردم تصورشان این است که همه بودجه کشور در دست مجلس است و نمایندگان هر چه تصویب میکنند همان میشود، اصلا اینطور نیست. بودجه لایحه است، طرح نمایندگان که نیست؛ آخر سال آقای رئیس جمهور لایحه بودجه را به نمایندگان ارائه میکند و میگویند درآمد ما این است و در این ردیفها خرج میکنم، تصویب کنید تا بروم؛ مجلس خیلی تلاش کند ۵ درصد آنهم در ردیفها بتواند بودجه را جابجا کند.
وی تصریح کرد: اگر مجلس برای خود تصویب کند که از درآمدهای دولت کمک کند و یا به هزینههای دولت اضافه کند شورای نگهبان رد میکند؛ یعنی ما نمیتوانیم بگوییم که انقدر تخصیص دهید.
این نماینده مجلس دهم عنوان کرد: مجلس اختیار و امکاناتی دارد که میتواند از همه آنها استفاده کند. نمایندگان میتوانند تذکر دهند و سوال کنند حال بنده اگر به وظایف نمایندگی خود عمل کنم دولت هم ابزار دارد و با همان هم با من مقابله میکند نتیجه آن این میشود که شهروندان میگویند که چرا جادهها ساخته نمیشود؟ چون نقوی با دولت مخالف است و هر روز به دولت گیر میدهد. وظیفه من این است که به دولت گیر بدهم، اما از آن طرف جاده ساخته نمیشود. اکنون ببینید که دولت با صدا و سیما چه میکند. مشکل همین میشود.
وی خاطرنشان کرد: نماینده باید ملی فکر کند کما اینکه رای نیاورد چرا که وظیفه من این است که منافع ملی را دنبال کنم.
نقوی حسینی در خصوص محدود کردن بودجه صدا و سیما از سوی دولت، گفت: صدا و سیما به هر حال دستگاهی است که باید با توان محدود رسانهای خود در مقابل دنیا بایستد. ما بیش از ۲۰۰ شبکه فارسی زبان داریم که به طور رایگان برای مردم برنامه پخش میکنند. آنها پشتوانه مالی پولی دارند فقط همان تبلیغاتشان چند برابر بودجه ما است. آنها شبانهروز علیه ما برنامه میسازند، اما ما مگر به چند شبکه دسترسی داریم که با این شرایط میخواهند با آنها مقابله کنند و اعتبار هم به آن نمیدهیم؟
وی افزود: حال این سازمان آمده و بر اساس وظیفه اصلی خود درباره پروژه نفوذ که پروژه سادهای نیست برنامه ساخته است. این پروژه را سالهاست مقام معظم رهبری تذکر میدهند. اکنون هم با سیستم جاسوسی غربی و قدیم مواجه نیستیم که یک نفر از سازمان سیاه بیاید و جاسوسی کند بلکه کنار شما رفیق و در خانه شما است و ارتباط دارد تا دیدگاه و نگاه شما را عوض میکند. مثلا فردی دسته پنجم است به من میگوید آقای نقوی میخواهید پسرتان درس بخوانند اصلا نمیگوید آمریکا سیا و موساد! من هم میگویم مگر میتواند؟ که میگوید ما زمینه آن را در کانادا، لندن و فرانسه فراهم میکنیم؛ من هم که بچه روستا بودم باور میکنم. مهم اینجاست که نفوذ آغاز میشود و بعد پله پله جلو میآید.
این نماینده مجلس دهم شورای اسلامی ادامه داد: صدا و سیما باید این نفوذ را به مردم نشان دهد که افراد بین مسئولان و مدیران میآیند و نفوذ میکنند و افراد را میخرند و به زانو در میآورند. حال صدا و سیما بعد از ۴۰ سال بخاطر نفوذی که داریم یک برنامه میسازد که بهدمردم بگوید نفوذ این گونه است و اینها واقعیت است که اتفاق میافتد، اما دولت بودجه آن را قطع میکند؛ خب اگر اشکالی دارد بیایید آن را نقد کنید و جواب بدهید؛ انگار یادشان رفته که کشمیری کنار شهید رجایی و شهید باهنر بود و زیر میز نخستوزیر بمب گذاشت و رئیس جمهور و نخست وزیر مملکت ترور شدند.
وی در خصوص جزئیات حادثه ترور شهید رجایی گفت: روزی که تشییع جنازه بود ما فکر نمیکردیم و نمیدانستیم که کشمیری آنجا نیست همه فکر میکردند که او شهید شده و مجری برنامه گفت: خداحافظ شهید رجایی، خداحافظ شهید باهنر، خداحافظ شهید کشمیری و بعد کشمیری دو روز بعد در پاریس مصاحبه کرد. این همان آقای کشمیریِ آنهاست که میگویند ما با تروریسم مخالفیم.
نقوی حسینی عنوان کرد: یا مثلا «کلاهی» که حزب جمهوری اسلامی را منفجر کرد عضو این حزب بود و رفت و آمد میکرد او در اتاقهای بهشتی میرفت و در جلسههای حلقههای حفظ شرکت میکرد، اما بعد جان ۷۲ را نفر را گرفت.
این نماینده مجلس ادامه داد: نفوذ در کشور جدی است، حالا صدا و سیما قدم اول را برداشته است و بنده هم قبلا گفتم قدم مبارکی است و امیدوارم گامهای بعدی را در فصلهای بعدی بردارد، نمیدانستم که دولت به گونهای برخورد میکند که نمیگذارد دیگر ادامه پیدا کند!
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: این موارد که مطرح میشود واقعی است و بسیاری از اخبار اینها برای مردم گفته نمیشود لازم است اینجا واقعا از زحمات تمامی نیروهای امنیتی کشور و سربازان گمنام امام و نیروهای مختلف امنیتی تقدیر کنم که گاهی در ماموریتشان شهید میشوند و به خاطر مسائل امنیتی نمیشود اعلام کنند.
وی بیان کرد: ما در کشور توطئه جاسوسی و نفوذ و خرابکاری داریم و با آنها مقابله میشود که بخشی از آنها اعلام میشود، دشمن در در حوزههای مختلف مانند دفاعی، موشکی، هستهای اقتصادی و فرهنگی و ... سرمایه گذاری کرده و آدم میکارند و تربیت میکنند؛ اینها جدی است و همه این صحبتهای من مبتنی بر اسناد است.
نقوی حسینی اظهار داشت: تیم مذاکره کننده ما در برجام شسته رفته افرادی داشت که از فیلترهای مختلف گذشتند بنابراین باید خیلی مورد اعتماد باشند، ولی در آن تیم شما مشکل پیدا میکنید و فرد نفوذی پیدا میشود که محاکمه شده و بر اساس اسناد، محکوم و متهم شده و اثبات شده است. این را که نمیتوانید رد کنید. وقتی در چنین تیمی که از این همه فیلتر عبور کرده آدم وجود دارد آنگاه میگویند داستانپردازی است و پیاز داغ آن را زیاد میکنید!
وی اضافه کرد: در حوزه ارز در میدان فردوسی آدم وارد میشود و به صورت هدفمند کار میکنند لذا حوزه نفوذ بسیار جدی است و نمیتوانیم برای مردم بگوییم که نیروهای امنیتی چه اقداماتی میکنند چرا که بسیاری از مسائل امنیتی است، اما آنها شبانه روز زحمت میکشند و در مرز استانها داخل شهرها، بازار و همه جا فعالیت دارند.
سخنگوی کمسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مساله دوتابعیتیها ادامه داد: مسئولان دو تابعیتی و یا کسانی که گرین کارت و اقامت دارند و یا خانواده آنها در خارج است بهترین بستر برای پروژه نفوذ هستند چرا که کسی که دو تابعیتی است غیر از کشورش به کشور محل اقامتش هم تعلق خاطر دارد، در این زمینه اعتماد مردم خدشه دار میشود.
وی افزود: در همین تیمهای جاسوسی که بازداشت و افشا میشود وقتی ارزیابی میکنیم که چند درصد آنها دو تابعیتی هستند و گرین کارت دارند میبینیم که ۹۹ درصد دو تابعیتی هستند.
نقوی عنوان کرد: نمایندگان پیشنهاد دادهاند و این که همه مورد اتهام هستند درست نیست لذا باید بررسی دقیق شود بنابراین هیأتی برای این امر تشکیل شد و شش ماه وقت داشت که موضوع تحقیق و تفحص را بررسی کند آنهم تحقیق و تفحصی که در مجلس رای میآورد. ما روی موضوع کار کردیم البته سراغ افرادی که مربوط به موضوع نبودند نرفتیم؛ در این رابطه وزارت امور خارجه یک اتاق دارد که یک میلیون و خوردهای پرونده دو تابعیتی در آنجا هست. ما آن پروندهها را بررسی کردیم. زمانی که بررسی کردیم دیدیم تمامی اسامی که منتشر شده از دو تابعیتیها آنجا پرونده دارند؛ اسامی که از هوا نیامده است!
وی ادامه داد: البته اطلاعات دیگری هم دستگاههای دیگر به ما دادند؛ وزارت خارجه افراد را در کشورهای مختلف رصد میکند؛ حال این یک میلیون و ۳۱۰ نفر ممکن است پزشک، متخصص و تاجر باشند که ما مشکلی با آنها نداریم همه پزشکان میتوانند بیایند و بروند اصلا مانعی نیست، اما مدیران مورد سوال بودند و ما اینها را بررسی کردیم، اما به قدری تعداد پروندهها زیاد بود که نتوانستیم تا ۶ ماه به جمعبندی برسیم و مطابق آیین نامه ۶ ماه درخواست تمدید کردیم، بعد از شش ماه دوم هم نرسیدیم که همه را بررسی کنیم، لذا یک گزارش ۵۰۰ صفحهای از دو تابعیتی ها، دارای گرین کارت و اقامتیها آن هم در حوزه مدیران تهیه شد.
نقوی حسینی عنوان کرد: برخی در رسانهها میگفتند دارند پروندههای شهروندان را بررسی میکنند؛ ما اصلا کاری به شهروندان نداشتیم بلکه فقط در پرونده مدیران بررسی صورت گرفت. نهایتا ما این گزارش را تهیه کردیم و برای افرادی که در این پروندهها بررسی شدند، اسناد و مدارکی در اختیار ما گذاشتند و گفتیم اینها دو تابعیتی بوده یا مشکل گرین کارت و اقامت دارند و حتی گفتیم در برخی هم تردید وجود داشته و نیاز به بررسی بیشتر دارد.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ادامه داد: نهایتا این لیست را ضمیمه گزارش کردیم و به دستگاههایی که آییننامه اجازه میدهد ارائه کردیم نام هیچ کسی را هم منتشر نکردیم. چندین بار آقای کریمی قدوسی به صراحت گفت که ما حق نداریم لیستی را منتشر کنیم و دستگاهی هم که گزارش میدهیم رسانهای نکند البته این گزارش در کمیسیون امنیت ملی و در اختیار اعضا هست، اما نمیتوانند آن را کپی کرده و بیرون ببرند و منتشر کنند؛ بنابراین کسی در مورد افراد مصاحبه و گفتگو نکند. اما دیدیم که از نمایندگان که اتفاقات حامی دولت هم هستند مصاحبه کردند و گفتند هیئت تحقیق و تفحص افراد را متهم به دو تابعیتی بودن کرده. آن موقع هنوز اسامی منتشر نشده بود.
وی عنوان کرد: مجدداً آقای کریمی قدوسی اعلام کرد که ما قرار نیست اسم کسی را ببریم اگر اسمی آوردید من مجبور هستم تکذیب یا تایید کنم، اما باز هم آقایان رفتند و مصاحبه کردند. وقتی رسانهها از من میپرسند چه باید بگویم؟ وقتی میگویند یک نماینده از کمیسیون امنیت بحث دو تابعیتیها را رسانهای کرده ما چکار کنیم؟
نقوی حسینی ادامه داد: آقای کریمی قدوسی مجبور شد لیست را منتشر کند چرا که بسیاری را متهم میکردند، آقای کریمی قدوسی تحت اجبار و الزام که در فضای مجازی و واقعی درست شد مجبور شد همان روزی که ایشان لیست را منتشر کرد یکی از نمایندگان سوال کننده از وزیر به راحتی پشت میکروفون گفت که آقای فلانی فلان شخصیت را متهم به دو تابعیتی میکند که آقای کریمی قدوسی گفت: این لیست را منتشر میکنم که ببینیم چه افرادی هستند.
نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: افراد دو تابعیتی افتخار نیستند که جار بزنند، پس مخفی میمانند، اما به هر حال در جایی مانند وزارت امور خارجه و دولت ضبط میشود چرا که وزارت امور خارجه رصد میکند و این اطلاعات را به دست میآورد و میدانیم که چه کسانی در این رابطه بین دستگاهها و وزارت خارجه کشورهای دیگر ارتباط دارند. بعضا افرادی با مدرک دکتری که به سفارتخانه کشوری رفته و درخواست گرین کارت کرده است، اما متاسفانه ما فقط نسبت به دو تابعیتی حکم داریم و نسبت به گرین کارت حکمی نداریم.
وی بیان کرد: مسئولان امنیتی کشور میگویند شما راجع به گرین کارت برای ما تکلیف روشن نکرده اید شما در مجلس تصویب کنید تا ما آن را حذف کنیم، اما مجلس این کار نکرده است؛ ما در کمیسیون امنیت ملی درخواست دادیم و طرح آن در دستور کار است. پیشنهاد کمیسیون امنیت ملی تشکیل کمیسیون مشترک بوده که تصویب شد تا طرح جامعی را تهیه کنند. این طرح در نوبت بررسی است؛ بنابراین باید اینها را تفکیک کنند تا اتهام متوجه دستگاهها نشود.
وی در ادامه سخنانش در شبکه افق، در خصوص ماهیت برجام عنوان کرد: ما در عرصه بین المللی مشکلی پیدا کردیم که ماهیتا توافق کردیم که دو طرف متعهد به اجرای توافق متعهد شدند و در نتیجه توافق آغاز شد، اما فقط ما تعهدات را جلو بردیم، اما طرف مقابل تعهداتش را انجام نداد؛ هیچ عقل سلیمی نمیگویند که ما به عقب برگردیم چرا که به تعهداتمان عمل کردیم. در این زمینه کشورهایی هستند که کشورهای دیگر را مجازات میکنند که چرا به قوانین عمل نمیکنند. مثلا به عراق حمله میکند که به تعهداتشان عمل نمیکند. این نقص در برجام بود چرا که توافق باید به گونهای باشد که نتواند طرف مقابل از آن خارج شود. وی تصریح کرد: در کمیسیون برجام همه حرفها را هم زدیم اینها را گفتیم، اما متاسفانه آن زمان هیچ کسی گوش نمیداد و حتی ما را به جهنم حواله میکردند. در همان زمان گفتیم که اگر به میدان بهارستان بروید و یک آپارتمان اجاره کنید یک مبایعهنامه مقابل شما میگذارند که چند بند آن مربوط به فسخ قرارداد است که اگر فسخ کنید چه بلایی سرتان میآید. شما برجام را جای آن بگذارید، چند بند از آن مربوط به فسخ قرارداد است؟ این که توافق نیست.
نقوی حسینی عنوان کرد: بعد از اینکه آمریکا خارج شد وزارت امور خارجه ما در پیمانها گشت و پیمان مودت ۱۳۳۴ را پیدا کرد و به استناد آن از علیه آمریکا شکایت کرد که چرا از برجام خارج شدید. برجام خود یک توافق است در هر صورت آمریکا خارج شد و اروپاییها هم به تعهداتشان عمل نکردند. آمریکاییها شمشیر را کشیدند و از روبستند، اما اروپاییها شمشیر نکشیند، اما کاری هم نکردند و گفتند ما به برجام تا حد توان پایبندیم، اما چون آمریکا تحریم کرده پس باید یک کانال پیدا کنیم که SPV را گذاشتند و برای این تعهد هیچ کاری نکردند و فقط حرف زدند و هیچ چیزی از آن در نیامد.
این نماینده مجلس تصریح کرد: به هر حال جمهوری اسلامی ایران اعتراض کرد و گفت: اگر نمیخواهید عمل کنید پس اعلام کنید که گفتند SPV به نتیجه نمیرسد پس یک کانال دیگری با نام اینستکس مطرح کردند که که قرار بود در همه معاملات ما تاثیر داشته باشد، اما آن را تغییر دادند و به حوزه غذا و دارو محدود شد. در واقع روغن ریخته را نذر امامزاده کردند در حالی که غذا و دارو در مجامع بین المللی تحریم نمیشود نهایتا به این هم عمل نکردند. نهایتا شورای عالی امنیت ملی، دولت و سران قوا در یک تصمیم گیری کاملاً انقلابی اعلام کردند که ما اول تعهدمان را انجام میدهیم و ۶۰ روز هم به اروپاییها وقت دادیم تا تعهداتشان را عملی کنند، اما باز هم هیچ کاری انجام ندادند.
وی افزود: به نظرم ۶۰ روز فرصت زیاد است چرا که ما میدانیم به هر حال آمریکاییها و اروپاییها اقدام عملی انجام نمیدهند. ما باید یک ماه زمان بدهیم و کار را سرعت ببخشیم.
نقوی حسینی اظهار داشت: نباید از برجام خارج شویم من به عنوان کسی که از ابتدا با برجام مخالف بودم و معتقد بودم که قطعاً این برجام به نتیجه نمیرسد، اما اکنون با صراحت اعلام میکنم که به هیچ عنوان جمهوری اسلامی نباید از برجام خارج شوند چرا که یک بار چوب را خورده ایم حال باید پیاز را هم بخوریم؟ ما نباید در توافق میرفتیم حال که رفتیم و هزینههای آن را دادیم خروج از آن برای کشور هزینه تحمیل میکند. ما تعهداتمان را کاهش میدهیم. اتفاقاً این منطق درستی است اروپاییها منتظر خروج ما هستند و راه آن کاهش تعهدات است. چه نیازی دارد که ما بگوییم از آن خارج میشویم؟
وی ادامه داد: ما آب سنگین اراک را راهاندازی کردیم سانتریفیوژها را نصب میکنیم و غنیسازی را به بالای ۳ و نیم درصد میرسانیم؛ تولید پلوتونیوم و موارد دیگر را هم انجام میدهیم و این دفعه قطعا پیشرفتهتر خواهد بود.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ظاهرا اروپاییها قرار است fatf را که ایران تصویب نکرده، در قالب اینستکس به ایران تحمیل کنند، ادامه داد: هفته آینده با حضور وزیر امور خارجه بررسی میکنیم تا ببینیم در حوزه اینستکس چه مباحث جدیدی مطرح شده است.
وی گفت: دولت در فروش نفت چند ملاحظه دارد مثلا اینکه ما نباید بابک زنجانی جدید درست کنیم و همیشه این را به رخ میکشند در حالی که ما این را نمیگوییم، اما راههای بیشتری برای فروش نفت وجود دارد البته ریسک پذیر هم هست، اما شرایط ویژه داریم و معتقدم ظرفیت فروش نفت بیشتری داریم؛ به ویژه در گ. میعانات و پتروشیمی ظرفیت بیشتری داریم و میتوانیم کارهایی را انجام دهیم.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در پاسخ به سوالی درباره مذاکره ظریف با سناتور آمریکایی بیان کرد: مذاکره و گفتگو با مقامات آمریکایی جزو خط قرمز جمهوری اسلامی است. ما آمریکاییها را قابل مذاکره نمیدانیم در برجام هم با صراحت آن را اعلام کردیم به هیچ وجه با آمریکا دیگر وارد مذاکره نخواهیم شد، یک بار در مذاکرات توافق کردیم حالا باید آنها به تعهداتشان عمل کنند. آمریکاییها بیخود میانجی میفرستند، آمریکاییها شماره ندهند و منتظر تماس ایران نباشند چرا که به هیچ عنوان دیگر مذاکره نمیکنیم.
وی ادامه داد: وزیر امور خارجه وقتی سفر میکند ممکن است با برخی مقامات گفتگو و مذاکره کند و صحبتهایی داشته باشد، لذا هفته آینده از او سوال خواهیم کرد؛ وزیر امور خارجه برای چنین دیدارهایی حتما باید مجوز داشته باشد.
وی در همین رابطه گفت: البته ظریف یک بار در کمیسیون امنیت ملی در این رابطه توضیح داده، اما به مجوز آن اشاره نکرد و گفت: نمایندگان کنگره نمایندگان مردم هستند و با آنها صحبت میکنم و این عرف است
نقوی حسینی درباره شفافیت آرای نمایندگان گفت: درباره شفافیت آرا نمایندگان کمپینی تشکیل دادیم و به هیئت رئیسه اعلام کردیم که ما همه مسائل را شفاف به مردم اعلام میکنیم و جمعی از نمایندگان از داوطلبان این کار را میکنند، اما این مجلس مقاومت میکنند و عدهای میگویند رای مخفی است و دلیلی ندارد که به مردم در این خصوص توضیح دهیم؛ چرا که وقتی اعلام میشود باید به مردم پاسخ دهند.