طرح معلم تمام وقت به غیرکارشناسیترین شکل ممکن تدوین شده است؛ چرا که ۳۰ ساعت، ۳۶ ساعت و در نهایت ۴۴ ساعت کار مداوم تدریس برای معلم در مدرسه جز خستگی و فرسودگی عایدی به دنبال ندارد.
گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو- محمد امین مظلوم خداشهری؛* معلمها همیشه جز مظلومترین اقشار جامعه بوده اند، جامعهای که در دستان همین معلم رشد و نمو یافته است، اما همیشه نامش گم شده است چه در میان جامعه که مدیون معلم است و چه در میان آموزش و پرورشی که خانه معلم است و هر بار با طرح و بخشنامههایی نامش بیش از پیش گم میشود.
جالب اینجاست که همه اموزش و پرورش را مهم میدانند، اما هیچگاه قدمی بلند برای پیشبرد اهداف آن بر نمیدارند و هنوز به این باور نرسیده اند که هزینه برای آمورش و پرورش و معلم یک سرمایهگذاری بلند مدت است، اما همیشه به چشم سرمایه بر به آن نگاه شده است.
این روزها دوباره پای طرحی جدید به زندگی معلمان باز شده است، طرحی که در ابتدا اختیاری خواندنش و در آینده از اجرای رسمی آن سخن به میان آورده اند.
طرحی که مسئولان اموزش و پرورش آن را بندی از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش میدانند، سندی که همیشه مورد توجه مقام معظم رهبری بوده و دیداری نبوده که مقام معظم رهبری با معلمان داشته باشند و از اهمیت و اجرای آن سخنی نفرموده باشند.
مدتی است که موضوع سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مطرح شده و در رسانههای مختلف شاهد بازتاب خبر اجرایی شدن سرعتی این سند توسط دولت هستیم.
هم چنین اخیرا معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش مطرح کرد: "طرح معلم تمام وقت از جمله محورهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و با هدف تقویت نقش محوری معلم است که به امضای رئیس جمهوری رسیده و بزودی ابلاغ میشود".
این موضوع باز مطرح شد که طرحهایی که در آموزش و پرورش در حال اجرا شدن هستند، متناسب با سند تحول است. آیا واقعا این چنین است؟ آیا واقعا سند تحول در حال اجرایی شدن است؟
در حالی مسئولان محترم آموزش و پرورش معلم تمام وقت را جزئی از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش میدانند، که یا این سند را نخوانده اند و یا مثل همیشه از خودشان اجتهاد کرده اند.
در آموزش و پرورش دیگر این امر عادی شده است که مسئولی وقتی محتوای سند تحول بنیادین را مطالعه میکند یک چیز را اصلا نمیبیند و یک چیز را خیلی شدید میبیند و حال اجرای طرح معلم تمام وقت از همین دسته است.
در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تمام وقت شدن معلم امده است، اما متاسفانه برخی با همان نگاه بنگاه گونه که به آموزش و پرورش دارند برای خود تفسیر دیگری کرده اند و با ابلاغ طرح "معلم تمام وقت"، آن را در راستای سند تحول میدانند. اگر قرار است سند تحول تفسیر شود باید بر اساس مبانی نظری آن باشد. در کدام بخش از سند تحول یا مبانی نظری آن ما شاهد این موضوع هستیم؟ این گونه کج رویها در مورد اجرای سند تحول، معلمان را نسبت به سند بد بین خواهد کرد.
تمام وقت شدن معلم بدین معناست که معلم ۲۴ ساعت در هفته تدریس کند و باقی آن را در مدرسه با فراهم کردن محیطی مناسب به کارهای تحقیقی و پژوهشی و تربیتی بپردازد نه اینکه از خودشان اجتهاد کنند که معلم در هفته باید ۳۰ ساعت تدریس کند و این تازه ابتدای کار است و در نهایت معلم باید برای تمام وقت شدن، ساعت تدریسش را به چهل ساعت برساند تا حقوقی برابر دیگر کارمندان دولت بگیرد. سوال این است کسانی که این طرحها را اجرا میکنند خودشان معلم نبودند؟
آیا نمیدانند آموزش به تنهایی فایدهای ندارد و باعث فرسودگی بیشتر معلم میشود و بازخوردی هم برای دانش آموز و جامعه ندارد؟ قصدشان از اجرای این طرح چیست؟ آیا نمیدانند با اجرای طرحهای این چنینی، تیشه به ریشه دانشگاه فرهنگیانی میزنند که مورد توجه مقام معظم رهبری است و در همین باره فرموده اند این دانشگاه خیلی مهم است، زیرا شخصیت معلمین در آن ساخته میشود.
از آنجایی که این طرح برای دبیران روشن نشد با وعده این که حقوقها افزایش مییابد بسیاری از معلمان به آن گرایش پیدا کردند و یکی از دلایل گرایش به آن هم وضعیت حقوق و معیشت معلمان است.
به عنوان یک معلم جوان که از همان ابتدای دانشجو معلمی همیشه به دنبال تحقق سند تحول بنیادین اموزش و پرورش بوده ام از مدیریت محترم آموزش و پرورش شهرستان فومن که همیشه پاسخگوی معلمان بوده اند درخواست دارم با دعوت از همه دبیران شهرستان، این طرح را که در آموزش و پرورش شهرستان فومن اجرایی شده را، تببین نمایند و موضعشان را در برابر طرح معلم تمام وقت روشن کنند. ایا موافق این طرح هستند؟ ایا قبول ندارند که معلمان تمام وقت کار میکنند؟ و با ۲۴ ساعت تدریس شغل معلم پاره وقت است؟!
چه فرقی بین معلمی که در سال تحصیلی گذشته ۲۴ ساعت تدریس موظف داشت و ۶ ساعت اضافه کار، با معلمی که جز معلمین تمام وقت است و دقیقا با همین ساعات تدریس در مدرسه مشغول بود، میکند که هنوز اضافه کار معلم با ۶ ساعت اضافه کار پرداخت نشده، اما ۶ ساعت اضافه کاری معلم تمام وقت، سر هرماه همراه با حقوقش پرداخت میشود؟ آیا این طرح چیزی جز فریب معلم و کاهش کیفیت آموزش است؟
آیا غیر این است که هر معلمی که وارد این طرح شود به طور ضمنی پذیرفته است که معلم با ۲۴ ساعت کار در هفته معلم "نیمه وقت" است و این حرف که معلمان، چون کمتر از کارمندان کار میکنند پس حقوقشان هم باید کمتر باشد را تأیید میکند؟
در نهایت باید گفت: طرح معلم تمام وقت به غیرکارشناسیترین شکل ممکن تدوین شده است چرا که سی ساعت، سی و شش ساعت و در نهایت ۴۴ ساعت کار مداوم تدریس برای معلم در مدرسه جز خستگی و فرسودگی عایدی به دنبال ندارد.
امید است مسئولین آموزش و پرورش به درک درستی از اسناد بالادستی برسند و این وزارتخانه را بیش از این دستخوش رفتارها و تصمیمات سیاسی نکند چرا که دیگر امیدی به بهبود شرایط نخواهد بود و همه جامعه ضرر خواهد کرد.
محمد امین مظلوم خداشهری- عضو سابق شورای تببین مواضع بسیج دانشجویی استان تهران
انتشار یادداشتهای دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروهها و فعالین دانشجویی است.