قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: به نظر میآید آیین نامه استخدامی برای اعضای هیئت علمی با ماهیت فعالیت دانشگاه فنی و حرفهای همخوانی ندارد.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو به نقل از دانشگاه فنی و حرفه ای، نشست بررسی آیین ارتقای اعضای هیئت علمی و استادان این دانشگاه با حضور باقری قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، خاکی صدیق معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، اعضای هیئت امنای دانشگاه فنی و حرفهای و جمعی از اعضای هیئت علمی دانشگاههای کشور برگزار شد.
قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این نشست بیان کرد: معتقدم یکی از مهمترین موضوعات و مباحثی که بایستی در خصوص دانشگاه فنی و حرفهای مورد توجه قرار گیرد این است که دانشگاه فنی و حرفهای از سال ۱۳۹۰ به مجموعه دانشگاههای وزارت علوم انتقال پیدا کرده و نباید در مسائل آموزشی و پژوهشی با مدل دانشگاههای نظری کشور که ماهیت و محور فعالیت آنها با این مجموعه فرق دارد مقایسه شود.
باقری افزود: طی دو سال اخیر در دانشگاه در خصوص توجه به ارتقای اساتید، تجهیز کارگاهها و آزمایشگاه ها، بروز رسانی برنامههای درسی کارهای بزرگی صورت گرفته، ولی اعتقاد دارم دستورالعمل و آیین نامههای مختص دانشگاه فنی و حرفهای با محوریت مأموریت آن تعریف شود.
وی بیان کرد: در کشور یک آیین نامه استخدامی برای اعضای هیئت علمی داریم که شامل رتبههای مربی، استادیار، دانشیار و استاد تمام است و به نظر میآید آیین نامه مذکور با ماهیت فعالیت دانشگاه فنی و حرفهای همخوانی ندارد لذا اعضای هیئت علمی که جذب میشوند با آیین نامه کنونی بالاخص در بحث ارتقا دچار مشکل خواهند شد؛ بنابراین بایستی نظام هیئت علمی مختص دانشگاه فنی و حرفهای با محورهای نحوه استخدام، شاخصهای مرتبه هیئت علمی، بازآموزی و آموزشهای ضمن خدمت و در مجموع ارتقای اساتید در نظر بگیریم.
رییس مرکز هیئت امنای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با عنوان اینکه در این نشست باید چارچوبهای استخدامی و ارتقای اعضای هیئت علمی و اساتید دانشگاه فنی و حرفهای بررسی میشود تا به امید خدا با تلاش مسئولان دانشگاه تا چند ماه آینده بتوانیم آیین نامه جدیدی با اهداف، ویژگیها و شرایط خاص دانشگاه فنی و حرفهای تنظیم کنیم.
وی در پایان با عنوان اینکه در مرحله اول بایستی کارگروههای تخصصی برای ترسیم فعالیتها با مشارکت حاضرین این نشست شکل بگیرد، اظهار داشت: در این نشستها قرار نیست آیین نامه استخدامی و ارتقا استخراج شود بلکه بنا داریم با استفاده از خرد جمعی و تجربیات اساتید حاضر، مفاهیم لازم را تعریف کنیم و بعداً در ضوابط و آیین نامهها استفاده شود.