وزیر علوم ضمن اشاره به کاهش تعداد شعبات برخی دانشگاههای دولتی و غیردولتی گفت: اکثر مدیران کشور حداقل یک مقطع تحصیلیشان را در دانشگاههای داخل کشور گذراندهاند.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، منصور غلامی، وزیر علوم تحقیقات و فناوری در مراسم نمادین آغاز سال تحصیلی که هم اکنون با حضور رئیس جمهور در دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: دانشگاههای ما وجه خوب و قابل عرضه زیادی دارند، ولی دیده میشود که در سخنرانیها و نوشتهها عملکرد دانشگاهها زیر سوال برده میشود و برخی نقدهایی میشود که باید به گوش جان شنید.
غلامی ادامه داد: ولی بررسی سابقه ۴۰ ساله دانشگاهها از بعد از انقلاب نشان میدهد که فعالیتهای زیادی انجام شده است، به گونهای که در ابتدای انقلاب کشور در زمینه کارشناس کمبود داشته است؛ اما دانشگاهها نسبت به تربیت نیروی انسانی کمر همت بستند.
وی با تأکید بر اینکه دانشگاهها در طول سالهای گذشته کل نیاز کارشناسی کشور را تأمین کردند، ادامه داد: در مقطعی از زمان که دوره تحول پژوهشی بوده است، دانشگاهها دستاوردهای بزرگ و قابل عرضهای داشتند که ماحصل آن قرار گرفتن ایران در جایگاه بالای علمی در مجامع بینالمللی بوده است.
وزیر علوم با بیان اینکه ایران در حال حاضر در توسعه علمی در جایگاههای پانزدهم و شانزدهم قرار دارد، اظهار کرد: دنیا با این نگاه که جمهوری اسلامی ایران علیرغم همه تنگناها توانسته است در میان کشورهای مهم در صحنه علم وارد شود، به ما مینگرد.
غلامی با اشاره به اینکه بخش دیگری از فعالیت دانشگاهها مربوط به توسعه فناوری است، گفت: در این دوران تولید ثروت، انتقال فناوری از جمله برنامههای دانشگاه بوده است که به سرعت پیش برده شد و بخشی از گزارشهای علمی که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مجامع علمی بیان میکند، نتیجه همین فعالیت محققان دانشگاهی است.
وی با اشاره به ایجاد ۴۳ پارک علم و فناوری و ۱۹۷ مرکز رشد در دانشگاههای کشور با بیان اینکه این تعداد مراکز رشد به غیر از مراکز رشد دانشگاههای علوم پزشکی است، اظهار کرد: این مراکز اقدام به توسعه فناوریهای نوین کردند و از درون آنها شرکتهای دانشبنیان ایجاد شد به طوری که فعالیت ۵۰۰۰ شرکت ناشی از این فعالیتها بوده است.
وزیر علوم همچنین با اشاره به فعالیتهای وزارت صنعت، معدن و تجارت برای ایجاد فرصت مطالعاتی برای اعضای هیئت علمی، ادامه داد: ما در تلاش هستیم که دانشگاهها جامعه محور و مسئول در برابر مشکلات جامعه باشند و جامعه دانشگاهی نیز از این رویکرد استقبال کرده است.
غلامی همچنین به اقدام رئیسجمهور در خصوص مشارکت دادن دانشگاهها در حل مشکلات کشور، تأکید کرد: مطالعه در خصوص حادثه پلاسکو به دانشگاه تربیت مدرس و مطالعه در خصوص سیلابهای اخیر به دانشگاه تهران واگذار شده است، ضمن اینکه دانشگاههای کشور در حوزه اکتشاف و استخراج نفت نیز با وزارت نفت همکاری دارند.
وی با اشاره به همکاری دانشگاهیان کشور با وزارت دفاع، یادآور شد: نیمی از اعتبارات صرف شده برای این پژوهشها از سوی این دانشگاهها تأمین شده است و این فعالیتها نشان میدهد که دانشگاهها تمام قد پای تربیت نیروی انسانی و توسعه پژوهش و فناوری ایستادهاند.
وزیر علوم با تأکید بر اینکه قطعا تنگناهایی در کشور وجود دارد، توصیه رئیس جمهور در حل مشکلات و سرمایهگذاریهای کارساز و موثر در حوزه علم و فناوری را از اقدامات موثر در راستای مأموریتهای دانشگاهها ذکر کرد و ادامه داد: دانشگاهها با محدودیتهای زیادی مواجه هستند، ولی دانشگاهها مفتخر هستند که کارهای ارزشمندی را در طول این سالها اجرایی کردهاند.
وی با تأکید بر اینکه ما در دانشگاهها نیازمند بازنگری، طراحی مجدد و ساماندهی دانشگاهها هستیم، تاکید کرد: بر این اساس ما طرحی را آماده کردهایم و تلاش میشود که دانشگاههای ذیل وزارت علوم در شبکه علمی قرار گیرند و متناسب با توانمندیها و ظرفیتهای هر دانشگاهی برای آنها مأموریتهایی تعیین شود. در نهایت با ایجاد این شبکه میتوان یک مجموعه منسجم علمی در کشور ایجاد کرد.
غلامی با اشاره به آمارهای ناصحیح ارائه شده در خصوص تعداد دانشگاههای کشور در مجامع بینالمللی، بیان کرد: در وزارت علوم ۱۲۵ مرکز، مجتمع و دانشگاه وجود دارد که این تعداد شامل دانشگاههای پیام نور، دانشگاه جامع علمی کاربردی و فنیوحرفهای میشود.
وزیر علوم ادامه داد: دانشگاه پیام نور در گذشته دارای ۸۰۰ مرکز بوده است که در حال حاضر این تعداد به ۴۰۰ مرکز کاهش یافته و روند کاهشی شعبات این دانشگاه ادامه دارد.
وی تعداد شعبات دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور را ۱۲۰۰ دانشگاه ذکر کرد و گفت: با اصلاح شورای عالی اداری این تعداد به ۶۰۰ مرکز کاهش یافته است و دانشگاه فنی و حرفهای نیز دارای ۱۷۵ مرکز است.
وزیر علوم تعداد دانشگاههای غیر دولتی را ۳۹۰ مورد ذکر کرد و تصریح کرد: در حال حاضر تعداد مراکز دانشگاهی غیردولتی به ۲۴۰ مرکز رسیده است، ضمن آنکه آمار درباره تعداد واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی از دست ما خارج شده است، ولی بنا بر ضرورت جامعه تعداد این دانشگاهها نیز در حال کاهش است.
غلامی خاطرنشان کرد: ما در تلاش هستیم تا دانشگاهها با کیفیت بالا ارائه خدمت کنند، ضمن آنکه باید مأموریت محور، کیفیگرا و تأثیرگذار باشند. دانشگاههای ما با تمام نقاط ضعفشان، از ۱۰الی ۱۵ سال گذشته تاکنون کل نیازهای کشور را تامین کردهاند. اکثریت کسانی که امروز مدیریت جامعه را در اختیار دارند و در دانشگاهها به ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی مشغول هستند، یک، دو یا سه مقطع تحصیلی شان در دانشگاههای داخل کشور بوده است.