امیر سرتیپ عبدالکریم بنیطرفی گفت: تمامی مراحل طراحی، ساخت، پرواز، رنگ آمیزی و مباحث مطرح شده و مرتبط با چرخهای جت پیشرفته آموزشی کوثر، مطابق استانداردهای روز دنیا انجام شده است.
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، امیر سرتیپ عبدالکریم بنیطرفی مدیرعامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع صبح امروز در گفتگو با برنامه تلویزیونی سلام صبح بخیر درباره ساخت جت آموزشی یاسین، اظهار داشت: ساخت هواپیماهای مختلف برابر نقشه راهی است که در صنعت دفاعی کشور مصوب شده و اینگونه نیست که یک سلیقه یا کار خلق الساعهای انجام شده باشد و این کار با قدرت ادامه خواهد داشت.
وی افزود: در زمینه تولید انواع هواپیماهای ملخی آموزشی کاملا خودکفا هستیم و طی سالهای گذشته این نوع هواپیماها ساخته شده است و برای دستیابی به اهداف بلند صنعت هوائی با برنامه ریزی متناسب حرکت میکنیم.
سرتیپ بنی طرفی درباره تعداد هواپیماهای مورد نیاز از سری جت آموزشی یاسین برای نیروی هوایی کشور گفت: نیروی هوایی در حال بررسی دقیق نیازمندی خود درباره جت یاسین است، اما معمولا ۳ یا ۴ اسکادران مورد نیاز است که هر اسکادران هم ۱۶ فروند خواهد بود.
وی عنوان کرد: این هواپیما در حال حاضر فقط کارکرد آموزشی دارد، اما در آینده با تکمیل آن میتواند به عنوان یک هواپیمای پشتیبانی نزدیک مورد استفاده قرار گیرد.
مدیرعامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع با تأکید بر اهمیت بومی بودن موتور هواپیمای یاسین گفت: یکی از مشکلات ما تهیه موتور این هواپیما بود ولیکن تولید کنندگان خارجی حاضر نشدند موتور را به ما بفروشند، ولی با تلاش متخصصان صنعت دفاعی، موتور ملی اوج به تولید انبوه رسید و در این هواپیما مورد استفاده قرار گرفت.
وی با اشاره به برخی شبهات مطرح شده درباره نوع رنگ آمیزی هواپیمای یاسین گفت: در حقیقت اینگونه موارد جزو استانداردهای پروازی هواپیماهای نمونه است و همه کشورهایی که هواپیما طراحی میکنند باید از این استاندارد تبعیت کنند و از رنگ مخصوص اولیهای که آشکار کننده معایب احتمالی بال و بدنه در حین پرواز آزمایشی است، استفاده کنند.
وی افزود: این نوع رنگی که در هواپیمای جت یاسین به کار رفته است، پرایمر (primer) یعنی رنگ اولیه (بتونه) نام دارد. تکنیسینهای پرواز پس از هر پروازی هواپیما را با دستگاههای مخصوص بررسی میکنند و دانه دانه پرچهای روی بدنه و بال هواپیما مورد بررسی قرار میگیرد و این رنگ کمک میکند تا اشکالات و نواقص آشکار شده و نسبت به رفع آنها اقدام فنی صورت بگیرد و این یک استاندارد در همه دنیا است.
رئیس سازمان صنایع هوائی وزارت دفاع درباره چرائی باز بودن چرخها هنگام پرواز تصریح کرد: در پروازهای اول و آزمایشی اصلا چرخ هواپیما را جمع نمیکنند و در همه دنیا و ۱۰ کشوری که هواپیما طراحی میکنند این کار انجام میشود. وی با بیان اینکه حتما به هواپیمای مافوق صوت نیاز داریم گفت: ما هم اکنون در حال رفع سایر نیازهای صنعت هوائی و طراحی جنگندههای جدید و سایر هواپیماهایی هستیم که نیروی هوایی به آن نیاز دارد.
رئیس سازمان هوائی نیروهای مسلح در پاسخ به سوالی پیرامون چرائی دستاورد این تولید بومی گفت: با تولید جت جنگنده پیشرفته آموزشی یاسین، صرفه جوئی بالغ بر میلیونها دلار حاصل شد، اما مهمتر از صرفه جویی ارزی، ایجاد باور "ما میتوانیم" و قطع نیاز اعزام دانشجویان خلبانی به خارج برای گذراندن دورههای آموزشی است.
امیر سرتیپ بنی طرفی افزود، الحمدالله با وجود همه شرکتهای دانشبنیان و دانشگاهها از ظرفیتهای بسیار مطلوبی برای توسعه صنعت هوایی برخورداریم و این برابر نقشه راهی است که مصوب فرمانده معظم کل قوا و مورد حمایت دولت خدمتگزار و مجلس شورای اسلامی است و بی شک پیشرفتهای خیره کننده صنایع دفاعی ایران اسلامی با درایت و راهبری حکیمانه فرمانده معظم کل قوا رخ داده است که حبل المتین صنعت دفاعی کشور محسوب میشوند.
مدیر عامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع افزود، جا دارد از وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح امیر سرتیپ حاتمی، فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و همه همکاران عزیزم در نیروی هوایی که ما را در وزارت دفاع و سازمان صنایع هوایی مشفقانه و خالصانه در انجام این پروژه یاری رساندند صمیمانه قدردانی نمائیم.