میکرو توربینهای گازی از جمله طرحهای کلان فناورانهای است که در پاسخ به یکی از نیازهای ملی برای اولین بار در کشور تولید شده است.
به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو، میکرو توربین ها، تکنولوژی نسبتاً جدیدی هستند که به مصرف کننده، این امکان را میدهند که شخصاً در منزل مسکونی یا هر مکان دیگری برق تولید کند. این توربینهای کوچک همچنین مانند مشعلهای معمولی مورد استفاده در موتور خانه ها، گرما و بخار نیز تولید میکنند.
در اصل میکرو توربینها نوعی از توربینهای احتراقی هستند که هم گرما و هم برق را در ابعاد نسبتاً کوچک تولید میکنند. میکرو توربینها در قیاس با تکنولوژیهای دیگر با ابعاد کوچک، مزایای بیشتری دارند، برخی از آنها عبارتاند از قطعات متحرک کمتر، اندازه فشرده، وزن سبک، راندمان بالاتر، هزینه برق کمتر و استفاده از سوختهای هدر رفته.
همچنین در این سیستمها میتوان از بازیافت گرما برای رسیدن به راندمان بالاتر از ۸۰درصد استفاده کرد. به دلیل داشتن اندازه کوچک، هزینه اولیه کمتر، هزینههای کمتر نگهداری و کنترل خودکار الکترونیکی، انتظار میرود که میکرو توربینها سهمی قابل توجهی از بازار را به خود اختصاص دهند. میکرو توربینها انواع مختلفی دارند که یک شرکت دانش بنیان در کشور توانسته با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، برای اولین بار یک نمونه کوچک از نوع گازی آن را تولید و صادر کند.
سید محمد محسنی، رئیس هیئت مدیره شرکت صنایع محرکه دوار خاور میانه میگوید: به کمک واحد تحقیق و توسعه شرکت موفق به تولید کوچکترین توربین گازی کشور شدیم که اندازهای تقریباً برابر با یک جعبه کفش دارد. این میکرو توربین در یک پکیج قرار میگیرد و در نهایت همزمان برق و حرارت تولید میکند.
محسنی در ادامه گفت: از نظر صرفه جویی در مقایسه با مشعلهای معمولی مستقر در ساختمان ها، این توربینهای کوچک گازی ۵۰ درصد مصرف کمتری دارند. به خاطر کوچک بودن جای کمتری نسبت به مشعل معمولی، نیاز دارد. این مشعلها ۲ تا ۱۰ کیلو وات برق تولید میکند که اگر از ۵ میلیون ساختمان موجود در کشور، تنها ۲ میلیون ساختمان از این توربینها استفاده کنند میتوان به اندازه ۲۰ نیروگاه اتمی بوشهر برق تولید کرد.
وی افزود:، چون هزینه برق در کشور ما ارزان است، چنین محصولاتی ممکن است نیاز به حمایت تقنینی داشته باشند، با این همه برق در بسیاری از کشورها کالای گرانقیمتی محسوب میشود و همین مسئله به نقطه قوت صادراتی شرکت تبدیل شد، زیرا محصول تولیدی ما چند برابر از نمونه خارجی ارزانتر است و در عین حال از همان کیفیت نیز برخوردار است.
محسنی بیان کرد: به همین خاطر خیلی زود توانستیم در میان مصرف کنندگان اروپایی برای خود مشتری جذب کنیم و در حال حاضر به انگلستان، آلمان و کانادا صادرات داریم. البته در مسیر صادرات مشکلاتی وجود داشت، ولی به دلیل مزیتهای بالای کالای تولید شده توسط شرکت توانستیم بازارهای خود را حفظ کنیم و در حال حاضر به فکر توسعه بازار هستیم.