آخرین اخبار:
کد خبر:۸۰۵۶۲۹
معاون وزیر اقتصاد تشریح کرد

دلایل کارشناسی دولت برای گران کردن بنزین

معاون امور اقتصادی وزیر اقتصاد دلایل کارشناسی دولت برای گران‌کردن بنزین را تشریح کرد.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، محمدعلی دهقان دهنوی معاون امور اقتصادی وزیر اقتصاد گفت: به‌طور متوسط روزانه ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین در کشور تولید می‌شود اگر بتوانیم بنا به اتفاق ۱۰ میلیون لیتر از میزان مصرف سوخت بکاهیم و با نرخ ۵ هزار تومان در خلیج فارس بفروشیم با در نظر گرفتن تفاوت با نرخ داخل کشور روزانه حدود ۴ میلیارد تومان و در ۱۰ روز ۴۰ میلیارد تومان و سالانه ۱۴ هزار میلیارد ریال درآمد حاصل می‌شود.

او ادامه داد: در حال حاضر شرایط اقتصادی مردم به‌گونه‌ای نیست که بتوانند نرخ ۵ هزار تومان بابت هزینه بنزین را تحمل کنند هدف فعلی سیاست اقتصادی دولت بر این است که توزیع سوخت با نرخی عادلانه‌تر صورت پذیرد.

دهقان تصریح کرد: نرخ هر لیتر بنزین در عربستان ۶۲۰۰ تومان، در امارات ۶۴۰۰ تومان، در افغانستان ۷ هزار تومان، پاکستان ۸ هزار تومان، ترکیه ۱۳۲۰۰ تومان و در کشور‌های پیشرفته‌ای مانند هلند و سوئد ۲۰ هزار تومان، در ترکمنستان حدود ۵ هزار تومان به‌پول ما فروخته می‌شود.

وی سهم بنزین در سبد خانوار را به‌طور متوسط ۲.۵ درصد عنوان کرد و افزود:​ این یعنی افزایش نرخ بنزین فقط ۲.۵ درصد اقتصاد یک خانواده را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

معاون وزیر اقتصاد گفت: افزایش نرخ بنزین به‌معنای گرانی سایر خدمات نیست.

محمدعلی دهقان دهنوی اضافه کرد:​ اگر نرخ بنزین ۵۰ درصد افزایش یابد به این معنا نیست که نرخ خدمات حمل‌ونقل جاده هم ۵۰ درصد افزایش می‌یابد، باید بررسی کرد که سهم بنزین چند درصد از این خدمات را شامل می‌شود.

او تصریح کرد: کمی قبل‌تر، ​ بنزین ۵ هزارتومانی را با هزار تومان به مردم عرضه می‌کردیم حال می‌خواهیم تفاوت ۴ هزارتومانی را عادلانه میان مردم تقسیم کنیم، روش عادلانه این است که به قشر ضعیف‌تر یارانه بیشتری اختصاص یابد به این نوع تقسیم "سود بازتوزیع درآمد" می‌گویند.

معاون اقتصادی وزیر اقتصاد گفت: طبق این روش، آن‌ها که از سطح درآمد بالاتری برخوردارند باید هزینه بیشتری برای سوخت بدهند، ولی کم‌درآمد‌ها به درآمد می‌رسند، طبق الگوی ارائه‌شده دولت، هر خانوار ۴ نفره ماهانه ۱۷۲ هزار تومان یارانه بنزین دریافت خواهد کرد البته ۶۰ لیتر هم سهمیه بنزین برای یک خودرو دریافت می‌کند.

وی اضافه کرد:​ وقتی سوخت گران شود مردم به خرید خودرو‌های ارزان ترغیب می‌شوند و خودروساز‌ها هم در صدد ارتقاء سطح خط تولید خود برمی‌آیند تا خودرو‌های کم‌مصرف تولید کنند به این ترتیب سوخت کمتری مصرف می‌شود و هوا کمتر آلوده خواهد شد.

دهقان دهنوی گفت: طبق قانون هدفمندی یارانه‌ها دولت می‌توانست ۲۰ درصد از محل افزایش نرخ بنزین را برای جبران کسری بودجه خود بردارد، اما این کار صورت نگرفت پس دولت هیچ نفعی از این جریان نمی‌برد.
ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
نظرات شما
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۴
آیا دولت حقوق من را هم با نرخ دلار و منطقه و... می سنجد و پرداخت میکند؟
1
0
پربازدیدترین آخرین اخبار