به نظر میرسد وقت آن رسیده که نهادها و ارگانهای فرهنگی جبهه انقلاب اسلامی تمامی ظرفیتهای خود را به پای کشف و حمایت از فیلسمازان جوان، دغدغهمند و باانگیزه بگذارند و در کنار همکاری با کارگردانان پیشکسوت و صاحب سبک، توجه و تمرکز ویژهای به حضور باقدرت در بخش نگاه نو جشنواره داشته باشند.
گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو؛ عباس اسماعیل گل در حالی که کمتر از سه ماه به زمان برپایی سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر زمان باقی است، اما طبق روال هرساله از چند مانده به زمان برپایی جشنواره اخبار مربط به حضور هنرمندان در این رویداد بزرگ هنری کشور منتشر میشود و امسال نیز همانند سال گذشته جذابترین اخبار مربط به حضور فیلم اولیها در بخش «نگاه نو» جشنواره فیلم فجر است، همانطر که مشخص است بخش نگاه نو جشنواره مخصوص فیلمسازان فیلم اولی است. بخشی که در اقدامی عجیب، دو سال گذشته از جشنواره حذف شده بود و جای خالی آن به شدت در جشنواره احساس میشد، اما خوشبختانه سال گذشته این بخش مجددا به جشنواره فیلم فجر اضافه شد و همانطور که پیش بینی میشد، فیلمسازان این بخش توانسته با درخشش در جشنواره، بخش قابل توجهی از جوایز هیات داوران و نظر مساعد مخاطبان را جذب کنند. درباره اهمیت بخش نگاه نو جشنواره فیلم فجر باید به این نکته اشاره کرد که اصالت برپایی هر فستیوالی کشف و رشد استعدادهای جدید است اگر همین اصالت را مبانی برپایی جشنواره فیلم فجر قرار دهیم به این نتیجه میرسیم که درخشش فیلمسازان جویای نام و جوان باید مهمترین رویکرد جشنواره به شمار آید.
متاسفانه در یک دهه اخیر به استثنای چند فیلمساز انگست شمار، اغلب کارگردانان صاحب سبک و شناخته شده سینمای ایران نتوانسته اند موفقیت چشمگیری در جشنواره فیلم فجر کسب کنند، اما از سویی دیگر بخش نگاه نو جشنواره فیلم فجر در یک دهه اخیر تا حدود بسیاری توانست انتظارات را در خصوص معرفی و درخشش چهرههای جدید در سینمای ایران برآورده کند که از مهمترین چهرههایی که با حضور در بخش نگاه نو تواستند به مهمترین کارگردانهای فعلی سینمای کشور تبدیل شوند میتوان به چهره هایی، چون سعید روستایی و محمدحسین مهدویان اشاره کرد.
با توجه به مسائل مطرح شده، باید به اهمیت بخش نگاه نو جشنواره در تعالی فیلمسازانی دغدغهمند و با نگاهی انقلابی هم اشاره کرد و به نظر میرسد وقت آن رسیده که نهادها و ارگانهای فرهنگی جبهه انقلاب اسلامی تمامی ظرفیتهای خود را به پای کشف و حمایت از فیلسمازان جوان، دغدغهمند و باانگیزه بگذارند و در کنار همکاری با کارگردانان پیشکسوت و صاحب سبک، توجه و تمرکز ویژهای به حضور باقدرت در بخش نگاه نو جشنواره داشته باشند. در این راستا نهادها و ارگانهای فرهنگی جبهه انقلاب فرهنگی که میتوانند برای کشف حمایت فیلمسازان جوان و فیلم اولی نقش آفرینی کنند میتوان سازمان هنری اوج، حوزه هنری و انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس اشاره کرد که از این میان سازمان رسانهای اوج بسیار جدیتر و حرفه ایتر این مسئله را پیگیری میکند بطوری که طبق اخبار منتشر شده، سازمان اوج امسال قرار است با حمایت از چند فیلمساز اولی پا به بخش نگاه نو سی و هشتمین جشنواره فجر بگذارند که از این میان میتوان به دو فیلم «لباس شخصی» به کترگردانی امیرعباس ربیعی و فیلم «اوج ۱۱۰» ساخته سیاوش سرمری اشاره کرد. درخصوص امیرعباس ربیعی باید گفت، این هنرمند با دو سال گذشته با درخشش اثر «بعداظهر» ر. جشنواره مردمی عمار توانست نظرها را به خود جلب کند و اکنون فیلم بحث برانگیز «لباس شخصی» را با حمایت سازمان اوج برای جشنواره فیلم فجر آماده میکند، در خصوص این فیلم غیر از آن که مشخص شده بازیگران شناخته شدهای در آن حضور ندارند، اطلاعات زیادی منتشر نشده است، اما پیش بینی میشود این فیلم سینمایی یکی از آثار پر سر و صدای جشنواره فیلم فجر امسال خواهد بود. اما در خصوص سیاوش سرمدی کارگردان فیلم سینمایی «اوج ۱۱۰» قضیه متفات است، سرمدی از فیلمسازان خوشنام و باسابقه حوزه مستند به شمار میرود که پیش از این مستندهایی، چون «ادواردو»، «امام موسی صدر»، «چمران به روایت دختر جبل عامل»، «۸۰ سال مقاومت» و «داوطلب مرگ» ساخته است و اکنون در نخستین اثر داستانی بلند خد، فیلم دفاع مقدسی «اوج ۱۱۰» را میسازد، درباره این فیلم هم غیر از متنی کوتاه اطلاعات زیادی در دسترس نیست، در خلاصه داستان این فیلم سینمایی آمده است: «سالهای پایانی جنگ است؛ ایران درگیر کمبود تسلیحات نظامی است؛ سرتیپ ستاری بر یک پروژه مهم کار میکند...» در پایان امیدواریم تمامی نهادهای فرهنگی نیز به اهمین حمایت از جوانان باانگیزه در حوزه فیلمسازی پی برده و بهترین آثار دغدغهمند سینمای ایران را بسازند.