کرسی ترویجی جایگاه نظریه انتظار در آراء و منظومه فکری آیت الله خامنهای توسط دبیرخانه همایش بین المللی نظریه انتظار در اندیشه رهبر انقلاب برگزار شد.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، حجت الاسلام محمود ملکی راد به ارائه بحت پرداخت و گفت: در خصوص موضوع مورد بحث مبانی متعددی را میتوان از سخنان مقام معظم رهبری استخراج و استنباط نمود از جمله: هستی شناسی، معرفت شناسی، انسان شناسی، دین شناسی و جامعه شناسی. ما در این کرسی به نظریه هستی شناسی انتظار در اندیشه معظم له میپردازیم. نوآوری این بحث در شیوه نوین و بکر بودن آن است.
وی عنوان کرد: انتظار و تدبیر الهی به این معنا که جهان در تحت تدبیر الهی است و از سوی دیگر بی نظمی و قصر دائم با تدبیر نمیسازد و یکی از مظاهر بی نظمی ظلم و ستم است که دوام آن با تدبیر الهی نمیسازد، لذا روزی باید فرا برسد که این گونه نباشد یعنی روز ظهور. در کلام رهبری نیز انتظار با ظهور گره خورده است و عدم وجود منجی با تدبیر نمیسازد.
وی در توضیح محور دوم انتظار و حکمت الهی عنوان نمود: انتظار و حکمت الهی به این معنا است که نظام هستی مبتنی بر حکمت الهی است و آنچه خلاف حکمت الهی است دائمی نخواهد بود. ظلم و ستم خلاف حکمت است لذا دائمی نیست و این مساله با ظهور محقق میشود یعنی با ظهور ظلم ریشه کن میشود. از این رو حکمت الهی متقتضی ظهور است و باور به ظهور انتظار را در پی دارد.
ملکی راد در تعریف محور سوم انتظار و قاعده لطف گفت: لطف الهی اقتضا دارد در کنار رسول باطنی، رسول ظاهری هم بفرستد. این مسأله مختص زمان خاصی نیست، چون هدایت مختص به زمان خاصی نیست. اندیشه مهدویت هدایتگر است و لطف است و انتظار، این ظرفیت را دارد . لذا لطف مقتضی انتظار است.
در این کرسی چند تن از محققان حوزه مهدویت پژوهی به نقد دیدگاههای ایشان پرداختند و در ادامه تعدادی از حاضرین نیز سؤالاتی در ارتباط با موضوع کرسی مطرح کردند که ملکی راد در این زمینه توضیحاتی ارائه کرد.