عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی گفت: بسیاری کشورها اینترنت نوجوان و کودک و جوان دارند که چارچوبهای جدایی از اینترنت بزرگسالان دارد. باید محیطی را فراهم کنیم که مختص آموزش باشد.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، رضا تقی پور وزیر سابق ارتباطات و عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی در این برنامه در پاسخ به پرسشی مبنی بر " سرانجام بخشنامه هایی، چون بخشنامه وزارت آموزش و پرورش در یک و نیم سال گذشته مبنی بر ممنوعیت استفاده از پیام رسانهای خارجی و اعلام وزیر وقت آموزش و پرورش مبنی بر فراهم شدن امکان حضور در یک پیام رسان واحد داخلی برای دانش آموزان و راهکارهای حل این مشکل اظهار کرد: ما در مسیر فراگیر شدن هر پدیدهای از جمله استفاده درست از فناوریهای نو قطعا باید مراحلی را طی کنیم چه از طریق اموزش و چه از طریق یادگیری غیرمستقیم. ما در این مسیر موفق نبوده ایم.
وی افزود: یک بخش از مشکل به قوانین و مقررات و مسیرهایی که آماده کرده ایم برمیگردد. بسیاری کشورها اینترنت نوجوان و کودک و جوان دارند که چارچوبهای جدایی از اینترنت بزرگسالان دارد. باید در آموزش و پرورش محیطی را فراهم کنیم که مختص آموزش باشد و حواشی غیرمرتبط نداشته باشد.
تقی پور با بیان اینکه متاسفانه میبینیم که استفاده غیرمرتبط از اینترنت بر آنچه که باید در توسعه آموزش بکاربگیریم، غالب میشود گفت: در تولید محتوا کم کار کرده ایم. قصد دخالت در کار آموزش و پرورش را ندارم؛ اما حتی بسیاری از مسائل را میتوان به صورت غیرحضوری به دانش آموزان آموزش داد. اینها همگی نیازمند برنامه مشخص است.
وی با اشاره به مشکلات دولت الکترونیک گفت: اگرچه زیرساختهای ارتباطی و انبارش دادهها تا حدود زیادی فراهم شده، اما متاسفانه فرایندهای داخلی دستگاهها نظیر آموزش و پرورش کفایت ندارد تا بر روی بسترها و شبکههای الکترونیکی منتقل شود.
وزیر سابق ارتباطات با اشاره به حضور فعال پیام رسانهای داخلی از دو سال گذشته گفت: میتوانیم امروز ادعا کنیم که مانع فنی در مسیر توسعه استفاده از این فرصت بزرگ در فرایندهای اداری و آموزشی نداریم.
تقی پور درباره حجم ترافیک پیام رسانهای خارجی گفت: آماری که داریم حجم پهنای باند این دو پیام رسان خارجی مورد استفاده در ایران، در حالت عادی حدود ۱۰ برابر کل پیام رسانهای داخلی است.
عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی درباره علت عدم استقبال از پیام رسانهای بومی و ریشه این مشکل گفت: برنامه مشخصی برای این کار در کل کشور دنبال نشده است. شاید یکی از متهمین خود ما در شورای عالی فضای مجازی باشیم. مصوبات پراکندهای داشته ایم که از جمله مهمترین آنها ساماندهی پیام رسانها است که در ۱۳ خرداد ۹۶ به تصویب رسیده است. ولی واقعا اگر ارزیابی درست داشته باشیم در مییابیم میزان کمی از این مصوبه اجرایی شده است.
وی درباره اینکه مسئولیت اجرای این مصوبه برعهده کدام نهاده بوده است؟ گفت: طبق قاعده آماده سازی زیرساختها بر عهده وزارت ارتباطات بوده است. طرف خارجی نیز باید یک نماینده را تعیین میکردند تا بتوان جرائم رخ داده را ریشه یابی کرد که آن هم میسر نشده است. دستگاههای مختلف مرتبط باید وظایف خود را انجام میدادند.
تقی پور با بیان اینکه پیام رسانهای داخلی را در مقابل غولهای بزرگی قرار داده ایم که چندین سال است کار میکنند گفت: ۵ میلیارد تومان وام به برخی پیام رسانها دادند. در حالی که در قیاس با چندهزار سروری که دارند کفایت نمیکرد. وی با بیان اینکه اکنون شرایط برای پیام رسانهای داخلی متفاوت شده و بخشی از زیرساختها در یک سال اخیر تقویت شده اند گفت: آموزش و پرورش به راحتی میتواند از این پیام رسانها بهره برداری کند. ایجاد جزایر مختلف به صلاح نیست قرار بود اینها رقابت کنند و هرکدام توانستند به صورت واحد در اختیار قرار بگیرند. در حال حاضر ۵ پیام رسان فعال کشور عبارت اند از ایتا، بله، سروش، گپ و آی گپ.