آخرین اخبار:
کد خبر:۸۰۷۲۹۴
با حمایت معاونت علمی؛

نخستین آزمون ملی «سنجش هوش» در کشور استاندارد شد

نخستین آزمون ملی «سنجش هوش» با عنوان مجموعه آزمون هوشی ایران – استنفورد – بینه با تلاش یک گروه مطالعاتی و تحقیقاتی برای دستیابی به اهداف علمی و اجرایی در سطح کشور استاندارد شد.

به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، «نخستین آزمون ملی سنجش هوش» با عنوان مجموعه آزمون هوشی ایران – استنفورد – بینه (ISB۵) با تلاش یک گروه مطالعاتی و تحقیقاتی برای دستیابی به اهداف علمی و اجرایی در سطح کشور استاندارد شد. علی عسگری مجری این طرح پژوهشی بیان کرد: با اجرای این طرح می‌توان ابعاد و حیطه‌های مختلف هوش کلی (IQ)، کلامی و غیرکلامی را در افراد سنین ۲ تا ۹۰ سالگی به شیوه‌‎ای معتبر و دقیق مورد سنجش و اندازه‎گیری قرار داد.

عسگری با اشاره به اینکه یکی از مهم‎ترین و گسترده‎ترین موضوعات در حوزه علوم و فناوری‎های شناختی؛ شناسایی و ارزیابی به هنگام و دقیق توانایی‎ها و ناتوانی‎ها شناختی و آسیب‎های مغزی است، گفت: توسعه و استاندارد ساختن ابزار‌ها و آزمون‎هایی که بتواند ابعاد و حیطه‎های مختلف ویژگی‎های شناختی به‌ویژه هوش را با دقت و به‌صورت معتبر اندازه‎گیری کند؛ یکی از ضروری‎ترین اقدامات پژوهشی در حوزه علوم شناختی است.

وی همچنین گفت: آزمون هوشی ایران - استنفورد - بینه که در این طرح پژوهشی مورد بررسی و اجرا قرارگرفته، نخستین آزمون سنجش هوش و توانایی‎های شناختی است که برای کل کشور بومی‎سازی و استاندارد شد.

شناسایی به هنگام توانایی‎های مختلف شناختی افراد
وی با بیان اینکه این طرح مطالعاتی و پژوهشی با چندین هدف عمده و اساسی به اجرا درآمده است، افزود: شناسایی به هنگام توانایی‎های مختلف شناختی افراد به‌منظور هدایت‎ مناسب آنان به زمینه‎های مختلف آموزشی، تحصیلی، استخدامی، شغلی و نیز ارزیابی توانایی‌های اولیه و زیربنایی شناختی به‌ویژه برای دوره کودکی و نوجوانی و سرانجام ارزیابی و تشخیص دقیق، علمی و معتبر کودکان دچار مشکلات ذهنی، دیرآموز، مرزی و تیزهوش از جمله اهداف اصلی این تحقیق بوده است.

عسگری همچنین اضافه کرد: تشخیص ناتوانی‌ها و اختلالات یادگیری، ارزیابی‌های بالینی و عصب‌روان‌شناختی و همچنین ارزشیابی‌های روانی-تربیتی برای گردآوری اطلاعات درزمینه‎‎ آموزش و مداخله‌های مناسب بالینی، تربیتی، تحصیلی و روان‎شناختی از دیگر هدف‎های تحقیقاتی در این طرح است.

به گفته عسگری، این طرح در سه مرحله شامل انطباق‎سازی و پرورش مقیاس (تهیه بسته اصلی بومی‎سازی شده آزمون و نیز آماده‎سازی سؤال‎ها، زیرمقیاس‎ها و کلید نمره‎گذاری برای اجرای اصلی)، رواسازی و اعتباریابی (تدوین نسخه رواسازی و اعتباریابی شده ایران- استنفورد- بینه (ISB۵) به‌صورت یک مجموعه آزمون کامل ملی) و استانداردسازی (تعیین نمره سنی استاندارد و تهیه جدول‎های هنجاری) به اجرا درآمده است.

تعیین جایگاه هوشی کودکان
مجری این طرح پژوهشی یادآور شد: از جامعه آماری همه افراد ساکن در شهر‌ها و روستا‌های کل کشور در دامنه سنی ۲ تا ۹۰ سال، سه گروه نمونه بر مبنای الگوی طبقه‎بندی استان‎ها بر پایه ویژگی‎های جغرافیایی، فرهنگی، اجتماعی و زبانی جمعاً به حجم ۲۰۰۰ نفرانتخاب وداده‎ها بر اساس روش‎های پیشرفته روان‎سنجیتحلیل‌شده است.

وی با بیان اینکه خروجی اصلی این طرح یک «آزمون استاندارد هوش» برای کل کشور است افزود: این طرح می‎تواند علاوه بر کاربرد‌های انفرادی توسط افراد و خانواده‎ها برای شناخت توانایی‎ها و تعیین جایگاه هوشی فرزندان خود در مقایسه با همسالان وی در کل کشور، در زمینه‎های متعدد علمی، پژوهشی، اجرایی و تشخیصی نیز مورد استفاده قرار گیرد. زمینه‎هایی که گستره آن می‎تواند از هدایت، مشاوره و راهنمایی‎های آموزشی، تحصیلی در مقاطع مختلف تحصیلی از یک سو، تا کاربرد‌های بالینی مانند تشخیص و غربالگری انواع آسیب‎های شناختی و مغزی از سوی دیگر قرار داشته باشد.

به گفته وی، این طرح می‎تواند کاربرد‎های گسترده‎ای نیز در مشاوره شغلی و سازمانی در سازمان‎ها و نهاد‌های مختلف اجرایی و علمیبه‌منظور استخدام، جایگزینی، ارتقای سطح شغلی، واگذاری مسئولیت‎های متناسب با سطح توانایی افراد داشته باشد. یکی از عمده‎ترین مزایای این طرح مطالعاتی - تحقیقاتی در اختیار گذاشتن یک ابزار علمی و معتبر برای پژوهش در حوزه‎های مختلف علوم شناختی، روان‎شناسی، علوم تربیتی و بالینی در دانشگاه‌ها، مراکز علمی و آموزشی و نیز کلینیک‎های تخصصی است.
 
ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار