آخرین اخبار:
کد خبر:۸۱۳۳۹۸
با تلاش محققان فرهنگستان ادب؛

مهارت نوشتن دانش‌آموزان ارتقا می‌یابد

محققان فرهنگستان زبان و ادب فارسی با حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی آسیب‌شناسی در زمینه مهارت نوشتن در دانش‌آموزان دوره ابتدایی روشی برای حل مسئله آموزش نگارش در این دوره پیشنهاد دادند.

به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محققان فرهنگستان زبان و ادب فارسی با حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی آسیب‌شناسی در زمینه مهارت نوشتن در دانش‌آموزان دوره ابتدایی روشی برای حل مسئله آموزش نگارش در این دوره پیشنهاد دادند.

این طرح پژوهشی با دو پیش فرض آغاز شد. نخست اینکه اغلب تحصیل‌کردگان ایران در نوشتن ضعیف هستند و برای رفع این ضعف باید به اولین دوره‏‌های آموزش نگارش یعنی دوره ابتدایی مراجعه کرد. دوم اینکه نوشتن هر چند مهارتی زبانی است، اما از مهارت‏‌های تفکر هم محسوب می‌‏‏شود و برای آموزش آن باید قبل از اینکه به زبان پرداخته شود به مهارت تفکر توجه شود.

یکی از تکنیک‏‌هایی که روان‏شناسان در تفکر مطرح می‏‌کنند، مهارت حل مسئله است و در تحقیقات جدید استفاده از روش حل مسئله در نگارش را مفید و موثر می‌دانند. با این دو پیش‌‏فرض آسیب‌‏شناسی مهارت نوشتن و آموزش نگارش به روش حل مسئله مد نظر قرار گرفت.

نگارش ضعیف اغلب دانش‌‏آموزان و دانشجویان و فارغ التحصیلان، اهمیت مهارت نوشتن در تولید علم و گسترش مناسبات علمی و فرهنگی، استفاده محدود از شیوه‌‏های نوین آموزش نگارش در برنامه‏‌های درسی، عدم توجه به مهارت نوشتن در همه درس‏‌ها و دوره‏‌ها و اهمیت مهارت نوشتن در زندگی فردی و اجتماعی شهروندان را باید از ضرورت انجام این پژوهش دانست.

همچنین به گفته شهین نعمت‌زاده مجری این طرح پژوهشی، توجه همه جانبه به مهارت نوشتن در دانش‌‏آموزان دوره ابتدایی از موارد مهمی است که در این طرح به آن پرداخته شد. همچنین اهدافی مانند ارتقای آموزش نگارش و در نتیجه بهبود مهارت نوشتن در دانش‌‏آموزان دوره ابتدایی و تأثیر نگارش مناسب بر سرعت‏‌بخشی به تولیدات علمی در بلندمدت دنبال شد.

وی همچنین بیان کرد: اگر دانشجویان نمی‌‏توانند به راحتی و به درستی بنویسند علت آن این است که آموزش نگارش به آن‌ها اشکال داشته است. این اشکال را باید در دوره ابتدایی که اساس آموزش آینده است، رفع کرد. نمی‌‏توان منکر شد که در آموزش رسمی و برنامه‏‌ها و کتاب‏‌های درسی تلاش‏‌های بسیاری شده است که شماری از آن‌ها نیز مفید و مؤثر بوده است. اما مسئله این است که نگارش به عنوان بخشی از ضرورت زندگی باید در همه درس‏‌ها وارد شود و محدود به درس خاص خود و زبان و ادبیات نباشد. همچنین باید از شیوه‏‌های نوین آموزش نگارش نیز بهره برد. یکی از این شیوه‌‏ها، روش حل مسئله است که در مواردی به بهبود نگارش کمک می‌‏کند.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار