کد خبر:۸۱۳۸۲۶
محققان دریافتند

کلاس‌های کوچک همیشه برای عملکرد‌های تحصیلی خوب نیستند

طبق تحلیل‌های آماری داده‌های حاصل از مطالعه روی تدریس ریاضیات و علوم، کلاس‌های کوچک همیشه با عملکرد بهتر محصلان مرتبط نیست.
به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو، تاثیر دقیق کلاس‌های کوچکتر بر روی تحصیل می‌تواند بین کشورها، موضوعات آکادمیک، مهارت‌های شناختی و غیرشناختی مختلف، متفاوت باشد و بسیار دیگری از عوامل نیز در آن نقش داشته باشند.

کلاس‌های کوچکتر در مدرسه‌ها به خصوص از نظر والدین عموما مطلوب است؛ زیرا در کلاس‌های کوچکتر دانش آموزان راحت‌تر کنترل می‌شوند و میزان توجه به هر دانش آموز بیشتر است. بسیاری از کشور‌ها حداکثر اندازه یک کلاس را اغلب در حدود ۳۰ نفر محدود می‌کنند.

اما تحقیقات درباره تاثیرات اندازه کلاس عموما غیرقابل اثبات بوده است، بعضی مطالعات فواید آنرا یافته‌اند و بعضی دیگر نه. علاوه بر این مطالعات اغلب تمایل به تمرکز کامل روی خواندن و ریاضیات دارند و تاثیر اندازه کلاس بر مهارت‌های غیرشناختی از جمله علاقه و توجه را در نظر نمی‌گیرند.

برای به دست آوردن یک تصویر بهتر پروفسور Spyros Konstantopoulos و Ting Shen در دانشگاه میشیگان تصمیم دارند تا داده‌های حاصل از مطالعه بین‌المللی ریاضیات و علوم (TIMSS) را تحلیل کنند. از سال ۱۹۹۵، هر چهار سال TIMSS عملکرد دانش آموزان پایه چهارم (۱۰-۹ سال) و پایه هشتم (۱۴-۱۳ سال) تقریبا ۵۰ کشور را در ریاضیات و علوم بررسی کردند. این داده‌ها توانایی آکادمیک دانش آموزان در این موضوعات و علاقشان به آن‌ها و اندازه کلاس‌ها را ثبت کرده است.

برای تحلیل بهتر داده‌ها، محققان داده‌ها را فقط به داده‌های پایه هشتم در چهار کشور اروپایی- مجارستان، لیتوانی، رومانی و اسلوونی- و در سال‌های ۲۰۱۱، ۲۰۰۷، ۲۰۰۳ محدود کردند. دلیل انتخاب این چهار کشور این است که همه آن‌ها حداکثر اندازه کلاس را دارند و به واقعی‌تر شدن داده‌ها کمک بیشتری می‌کنند. علیرغم این محدودیت‌ها، داده‌ها همچنان شامل ۴۲۷۷ دانش آموز، ۲۳۱ کلاس و ۱۵۲ مدرسه است که از مطالعات قبلی آمار گسترده‌تری است. همچنین این مطالعه، اولین بررسی درباره تاثیرات اندازه کلاس هم روی موضوعات خاصی مانند ریاضیات، شیمی، فیزیک، زیست‌شناسی و علوم زمین، هم روی مهات‌های غیرشناختی است.
 
تجزیه و تحلیل نشان داد که کلاس‌های کوچکتر در رومانی و لیتوانی مفید بود، اما در اسلوونی و مجارستان مفید نبوده است. تاثیرات مفید در رومانی قابل ملاحظه بوده است، زیرا کلاس‌های کوچکتر موفقیت‌های بزرگی در ریاضیات، شیمی، فیزیک و علوم زمین داشتند و به یادگیری ریاضیات علاقمندتر بودند. با این حال، در لیتوانی کلاس‌های کوچکتر با پیشرفت در مهارت‌های غیرشناختی و علاقمندی به یادگیری زیست‌شناسی، شیمی مرتبط بود نه موفقیت تحصیلی بالاتر.

پروفسور Konstantopoulos گفت: بیشتر تاثیرات اندازه کلاس صفر است که نشان می‌دهد کاهش اندازه کلاس به طور خودبخود تاثیری در پیشرفت عملکرد دانش آموزان ندارد. بسیاری دیگر از فرآیند‌های کلاسی و عوامل محرک دخیل اند و با هم برای موفق شدن دانش آموزان ارتباط دارند.

محققان معتقدند که کلاس‌های کوچکتر ممکن است تاثیرات بزرگی روی دانش آموزان رومانی و لیتوانی نسبت به اسلوونی و مجارستان داشته باشند؛ زیرا مدارس این دو کشور منابع کمتری دارند. پروفسور Konstantopoulos گفت: این یافته‌ها احتمالا وابسته به این موضوع است که اندازه کلاس در کشور‌هایی با منابع محدود و کیفیت معلمان متوسط رو به پایین، مرتبط است.
ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار