پژوهشکده شهید اعتباری دانشگاه صنعتی اصفهان در عمر ۱۰ ساله خود توانسته است تجربیات و سوابق درخشانی را در حوزه ارتباط با صنعت از خود به جای بگذارد و مسیر خود را به سمت کارآفرینی ادامه دهد.
گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو- عرفان توانا؛ عمر پژوهشکده شهید اعتباری دانشگاه صنعی اصفهان به ۱۰ سال رسید. پژوهشگاهی که در سال ۸۸ و با پیروی از فرمایش رهبر انقلاب در اردیبهشت ۸۷ در شیراز مبنی بر توسعه فعالیت دانشجویان انقلابی در حوزههای صنعتی و ارتباط با صنایع کشور، شکل گرفت. این پژوهشکده را بسیج دانشجویی اصفهان حمایت کرد و در گذرگاههای مختلف دستش را گرفت تا رسید به جایی که اکنون در حوزه ارتباط با صنعت، کارآفرینی و برگزاری رویدادهای خلاقانه و استارتاپی حرفهای مهمی برای گفتن دارد.
شاید یکی از ویژگیهای مهم پژوهشکده شهید اعتباری این باشد که مدیریت آن را عمدتا دانشجویان به عهده دارند و این مدیران جوان برنامههای خود را روی تربیت نیروی انسانی کارآفرین و ماهری هدف گذاری کرده که در کنار سواد بالای خود توانایی برقراری ارتباط با بیرون از دانشگاه را هم دارند.
محمدرضا فضائلی، مسئول این پژوهشکده در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو به بخشی از فعالیتهای آن اشاره میکند و میگوید میخواهیم دانشجویانی تربیت کنیم که در کنار تحصیلات آکادمیک خود، به لحاظ فنی هم بتوانند ماهر باشد.
وی بیان میکند: منظورم در ارتباط با صنعت هم فقط کارخانههای صنعتی بزرگ نیست، از شرکتهای دانش بنیان کوچک گرفته تا صنایع بزرگ و دولتی مختلف و حتی با نهادهایی مانند آموزش و پرورش یا برنامه و بودجه هم شامل میشود.
بر همین اساس پژوهشکده شهید اعتباری برای خود دو کار ویژه تعریف کرده است؛ یکی در حوزه پروژههای صنعتی است و دیگر در حوزه کارآفرینی.
فضائلی توضیح میدهد: در حوزه پروژههای صنعتی در سه سطح کار میکنیم؛ از سطح یک که پروژههای سبکتر را شامل میشود و عموما دانشجویان کارشناسی آن را انجام میدهند و هدفمان این است که دانشجویان در حوزه ارتباط با صنعت تجربه کسب کنند تا پروژههای سطح سه که در مقیاس بزرگ تعریف میشود و یک چالش مهم در صنعت را حل میکند. اعتبار زیادی دارد و مسئولیت تحویل آن هم بالا بوده و معمولا با همکاری دانشجویان تحصیلات تکمیلی و اعضای هیات علمی دانشگاه انجام میشود.
وی بیان میکند: در همه پروژهها هدف این است که مسائل صنعت برطرف شود و در کنار آن دانشجویان با صنعت هم ارتباط برقرار کنند. میخواهیم فضایی ایجاد کنیم که دانشجویان بتوانند آموختههای کلاس درس را در آن عملیاتی کنند. کارآیی این روند آنجا به چشم میآید که گاهی در بعضی پروژه ها، دانشجویان به یک ایده جدید میرسند و با همان ایده یک حرکت کارآفرینانه راه میاندازند و شرکت دانش بنیان تأسیس میکنند.
مسئول پژوهشکده شهید اعتباری به بخشی از دستاوردهای شرکتهای مستقر در این پژوهشکده در زمینه ارتباط با صنعت اشاره میکند و میگوید: مثلا یکی از خروجیهای هستههای پژوهشی ما، دستاوردهایی است که در شرکت تجهیز صنعت نصر به دست آمده و باعث شده به شرکتی فعال و فوی در حوزههای مختلف تجهیزات آزمایشگاهی و صنعتی تبدیل شود.
به گفته فضائلی در این شرکت انواع دستگاههای تست سایش، دستگاههای همزن، انواع تقویت کنندههای صنعتی، دستگاههای خم لوله، سامانههای داده هوایی برای هواپیما، سیستم لباسشویی هوشمند و مانند آنها به تولید تجهیزات پرداخته است.
وی به حوزه دیگر فعالیتهای پژوهشکده شهید اعتباری اشاره میکند و میگوید: این پژوهشکده از سال ۹۳ وارد فعالیتهای حوزه کارآفرینی شده و یکی از مهمترین فعالیتهای ما برگزاری رویداد ایکاب است.
ایکاب مخفف کلمات «اولویت، ایده، کار و برکت» است و از آنجا شکل گرفت که کارگروهی در پژوهشکده به بررسی استارتاپهای کشور و با استخراج نقاط قوت و ضعف آن ها، به طراحی رویدادی کارآفرینانه و ایده محور پرداخت.
فضائلی در زمینه فعالیت ایکاب توضیح میدهد: استارتاپها در کشور ما ترجمهای از استارتاپهای خارجی و بدون توجه اکوسیستم و بوم ایران برگزار میشدند و عمدتا در بازه زمانی نصف روزه بودند به این صورت که گروهی از دانشجویان ایدههای خود را در چند دقیقه مطرح میکردند، تعدادی از آنان جایزه میگرفتند و میرفتند.
وی با بیان اینکه تاکنون سه دوره ایکاب برگزار شده، ادامه میدهد: ما فقط به دنبال جذب کارآفرینان حوزه مهندسی کامپیوتر و آی تی نیستیم، همه رشتههای مهندسی در ایکاب میتوانند حضور داشته باشند و این رویداد مانند یک ایده شوی نصفه روزه برگزار نمیشود، بلکه رویدادی است مساله محور که در چند مرحله برنامه ریزی میشود.
مسئول پژوهشکده شهید اعتباری میگوید: اصل رویداد در دو یا سه روز برگزار میشود؛ البته قبل از آن یک پیش رویداد ۱۴ روزه برگزار میکنیم، بازدیدهایی تخصصی حول موضوع محوری انجام میدهیم و پس از آن دانشجویان را در رویداد شرکت میدهیم یا از صنعت گران دعوت میکنیم تا مسائل صنعت را بازگو کنند که تا کنون خروجی خوبی داشته و حتی برخی از گروههای آن توانسته اند با ایدههای خود شرکتهای دانش بنیان در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان برپا کنند.
وی می افزاید: حمایت مالی و معنوی از ایدههای دانش بنیان از دیگر اقدامات پژوهشکده شهید اعتباری است؛ به این صورت که گاهی کمکهای بلاعوض از سوی بسیج دانشجویی هم به آنان اعطا میشود یا دانشجویان با تجربه تر، مشاورههایی در حوزه ارتباط با صنعت به تازه کارها ارائه میدهند. به آنان که نیاز به فضای کار دارند هم جایی اختصاص میدهیم تا بتوانند کسب و کار خود را سامان دهند.
فضائلی ادامه می دهد: فعالیتهای پژوهشکده شهید اعتباری بسیار گسترده است؛ یک نمونه آن گروه تلویزیونی آکواریوم است که هدف فعالیت خود را در تولید مصاحبههای حرفهای و تخصصی با افراد موفق فارغ التحصیل دانشگاه صنعتی اصفهان می داند. این گروه میخواهد دانشجویان دانشگاه را که اصطلاحا ماهیهای آکواریوم هستند، با محیط بیرون از دانشگاه و تصمیمات مهم زندگی خود درباره اشتغال و زندگی بیرون از محیط درسی و آکادمیک آشنا کند.
وی میگوید: فعالیتهای پژوهشکده بسیار گسترده است و به قول معروف spin offهای پژوهشکده زیاد بوده است. علاوه بر بحث شرکتهای spin off پژوهشکده، اکثر دانشجویانی که در آن فعالیت داشته و دارند، با کوله باری از علم و تجربه خارج شده اند.
خبرگزاری دانشجو که رسالت خود را در معرفی فعالیتهای دانشجویی میداند، در گزارشهای دیگری فعالیتهای پژوهشی در پژوهشکدههای دانشجویی را مطرح خواهد کرد و قطعا گزارشهای متعددی را از خلاقیتها و نوآوریهای دانشجویان پژوهشکده شهید اعتباری معرفی میکند.