رئیس دانشگاه فنی و حرفهای با اظهار نگرانی از اعتبارات تعیین شده برای این دانشگاه در لایحه بودجه سال ۹۹، گفت: مسئولانی که بودجه در اختیار آنهاست، باید از حرف به عمل روی بیاورند.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو به نقل از دانشگاه فنی و حرفهای؛ ابراهیم صالحی عمران رییس دانشگاه فنی و حرفهای با اشاره بر اینکه طی سالهای اخیر گفتمان اجتماعی خوبی در بین سیاستگذاران آموزشی و غیر آموزشی در خصوص ارتقای آموزشهای فنی و حرفهای و مهارتی در کشور صورت پذیرفته و تأکید ویژهای به گسترش فعالیتهای دانشگاه فنی و حرفهای انجام شده و متاسفانه در حال حاضر بودجه این مرکز علمی و مهارتی با استانداردها و شاخصهای کیفی آموزش عالی کشور فاصله بسیار زیادی دارد، بیان کرد: معتقدم توجه به آموزشهای فنی و حرفهای در جامعه باید از سد گفتمان خارج و به جنبههای عملیاتی پرداخته شود و لازم است حرفها به عمل تبدیل شود.
سریعترین راه برای برقراری رابطه بین اقتصاد و آموزش توجه به آموزشهای فنی و حرفهای است
صالحی عمران با عنوان اینکه قرار نیست سیستمهای آموزشی به تنهایی تمام مشکلات اجتماعی و اقتصادی موجود در کشور را حل و به دوش کشند، ادامه داد: با عنایت به تجربیات بین المللی، اگر میخواهیم مشکلات اشتغال و رشد اقتصادی کشور حل شود و اگر بر این باور هستیم که بایستی آموزش با اقتصاد گره بخورد، مطمئن باشید راه دیگری جز توجه جدیتر به آموزشهای مهارتی نداریم و متغیرهای پیچیده و تعاملی زیادی در این بین هستند تا بتوانند در این امر کمک کنند، اما طبیعتاً سریعترین راه برای برقراری رابطه بین اقتصاد و آموزش توجه به آموزشهای فنی و حرفهای است.
رییس دانشگاه فنی و حرفهای گفت: وقتی نگاهی به لایحه بودجه میاندازیم و دانشگاه فنی و حرفهای را با بسیاری از دانشگاهها و موسسات آموزش عالی مقایسه میکنیم، درمی یابیم فاصله زیادی داریم و شاخصهایی که برای رشد بودجه دانشگاه فنی و حرفهای در نظر گرفته شده در مقایسه با آموزشهای نظری اختلاف زیادی دارد بنابراین معتقدم با عنایت به تلاشهای صورت گرفته، مسئولانی که بودجه در اختیار آنها قرار دارد باید از حرف به عمل روی بیاورند و نشان دهند باور قلبی و اعتقاد عملی به اعتلای آموزشهای مهارتی دارند و برای ارتقای کمی و کیفی این نوع آموزشها سرمایه گذاری بیشتری انجام دهند.
اگر به حل مشکلات اشتغال جوانان با دانشگاه باور دارید به مسائل بودجهای توجه کنید
وی با عنوان اینکه بسیار از شاخصهای بودجهای دانشگاه فنی و حرفهای با گذشت بیش از ۸ سال از پیوستن این دانشگاه به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کماکان با شاخص آموزش و پرورش سنجیده میشود، تصریح کرد: طی روزهای اخیر جلسات متعددی با مقام عالی وزارت علوم و نمایندگان عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در خصوص بودجه دانشگاه داشتم و در این نشستها بودجه دانشگاه تشریح و عنوان شد. اگر در جهت حل مشکلات اشتغال جوانان به فعالیت این دانشگاه باور دارید بایستی توجه ویژه به مسائل بودجهای هم داشته باشید.
صالحی عمران با اشاره به دغدغههای بودجه دانشگاه فنی و حرفهای بالاخص در مسایل فرهنگی و دانشجویی اظهار داشت: وظیفه جذب بودجه با بنده و مدیرانم است و نمیخواهیم این مشکلات به مراکز تسری پیدا کند لذا معاونان فرهنگی و دانشجویی نباید بگذارند حتی آب در دل دانشجویی تکان بخورد چرا که هویت وجودی و اصل اساسی شکل گیری دانشگاه همین دانشجویان هستند و اگر کار خوبی طی سالهای اخیر صورت گرفته ناشی از فعالیتهای کارکنان و دانشجویان در مراکز سراسر کشور بوده است و بارها گفته ام کار واقعی را مراکز انجام می دهند و ستاد مرکزی امر حمایت و پشتیبانی را انجام می دهد.
نگرانی از بودجه تخصیص داده شده به تغذیه دانشجویی دانشگاه فنی
رییس دانشگاه فنی و حرفهای با ابراز نگرانی از بودجه تخصیص داده شده به تغذیه دانشجویی گفت: در جدول بودجهای تغذیه دانشجویی دانشگاه فنی و حرفهای برای هر دانشجو ۱۶۴۵۰ ریال اختصاص یافته که با نگاه اجمالی به سایر دانشگاه با رقمهایی بین ۷۰۰۰۰ ریال تا ۹۰۰۰۰ ریال برای هر دانشجو برخورد میکنیم.
وی با انتقاد از اختصاص بودجه فرهنگی دانشگاه فنی و حرفهای در مقایسه با سایر دانشگاهها افزود: بودجهای که برای انجام فعالیتهای فرهنگی برای هر دانشجو در دانشگاه فنی و حرفهای تخصیص داده شده مبلغی در حدود ۱/۲۰۰/۰۰۰ ریال است و این رقم برای یک دانشجو در دانشگاه تهران ۱۲/۰۰۰/۰۰۰ ریال برآورد شده یعنی ۱۰ برابر کمتر و سوالی که پیش میآید این است که با این اعداد ارقام میتوان مشکلات موجود فرهنگی در حیطه آموزشهای مهارتی را حل کرد؟
مهارت آموزی بخشی از رشد تربیتی دانشجویان است رییس دانشگاه فنی و حرفهای با عنوان اینکه یکی از دغدغههای بزرگ دانشگاه ارتقای خوابگاهها و سلف سرویسهای دانشجویی بوده که طی دوسال اخیر اتفاقات کم نظیری در این حوزه رخ داده است، گفت: باور ما بر این است آماده سازی جوانان برای حضور در بازار کار یک رشد تربیتی نیاز دارد. وقتی اصطلاح رشد تربیتی را در ادبیات آموزشی به کار میبریم یک بخش از آن به مهارتهایی است که در کارگاهها و کلاسها با دانشهای نظری و عملی جدید به دانشجویان داده میشود که به خروجی این اقدامات رشد عقلانی میگویند و باعث این خواهد شد دانشجو در بازار کارآینده به موفقیت برسد، ولی همه اینها به تنهایی کفایت نمیکند چرا که آمادگیهای دیگری از جمله رشد عاطفی و اجتماعی نیاز است و این همان توجه به مسایل فرهنگی و تربیتی است که با توجه به بودجه بسیار پایین فرهنگی مغفول مانده است.
نقش دانشگاه فنی و حرفهای آماده سازی جوانان برای حضور در جامعه و بازار کار است صالحی با تأکید بر اینکه تربیت یک امر تصادفی نیست ادامه داد: برای رشد عاطفی و اجتماعی در بین دانشجویان باید در زمینههای مختلف از جمله ناهنجاریهای عاطفی مثل خشم، ترس، استرس، پرخاشگری و .. به صورت عالمانه و عامدانه فکر کنیم و برنامه داشته باشیم چرا که دانشگاه کارخانه انسان سازی است و نقش دانشگاه فنی و حرفهای آماده سازی جوانان برای حضور در جامعه و بازار کار است و این کار مهم حوزه معاونت فرهنگی و دانشجویی است.
وی در پایان بر لزوم توجه به فعالیتهای تربیت بدنی و جسمانی تأکید و خاطر نشان کرد: اگر کوچکترین اختلالی در رشد جسمانی و ناتوانی جسمی دانشجویان وجود داشته باشد به شدت در بهره وری و آینده فعالیت در بازار کار خودش را نشان خواهد داد لذا باید در این زمینه هم برنامه ریزی مستمری صورت بگیرد.