
جوابیه سازمان برنامه و بودجه به خبرگزاری دانشجو پیرامون بودجه دانشگاه تهران
گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، چند روز پیش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو طی گزارشی با عنوان " کاهش ۴۱۵ میلیارد تومانی بودجه دانشگاه تهران / از بدهی به اساتید تا کاهش درآمدها! " ضمن ابراز نگرانی از کاهش بودجه ی دانشگاه تهران و مشکلاتی که برای دانشگاه و اساتید و دانشجویان به ارمغان میآورد نقد کرد که البته سازمان برنامه و بودجه معتقد است که این انتقادات مبتنی بر واقعیت نبوده و بودجه ی دانشگاه در سال 99 نسبت به 2 سال قبل رشدی بیش از 20 درصد دارد.
در ادامه جوابیهی سازمان برنامه و بودجهی کشور نسبت به گزارش خبرگزاری دانشجو و اظهارات یکی از دانشجویان دانشگاه تهران را مشاهده می کنید.
خبر مورد نظر براساس مصاحبه با یکی از دانشجویان دانشگاه تهران تنظیم شده است که متأسفانه آمار و ارقام مندرج در خبر و نتیجهگیریهای به عمل آمده مبتنی بر واقعیت نیست و شایستهتر بود که قبل از انتشار آن در جراید، نسبت به اخذ نظر از دفتر بودجه دانشگاه اقدام میشد.
از قشر فرهیخته دانشگاهی بهخصوص دانشجویان انتظار میرود با دید علمی و دقیق که لازمه محیطهای دانشگاهی است، مسائل را تجزیه و تحلیل نموده و با بیان نقطه نظرات تخصصی خود مبتنی بر اصول علمی، راهنمای بدنه کارشناسی دولت در ارتقای کیفی بودجهریزی باشند.
با این توضیح با تأکید عنوان میشود که اعتبارات دستگاهها و توزیع آن بین برنامهها و خروجیهای مربوط هر دستگاه، با رعایت مفاد بخشنامه بودجه سالانه، قانون برنامه و بودجه، قانون برنامه ششم توسعه و سایر قوانین و مقررات و همچنین در قالب سقفهای کلان مصوب مراجع مربوط با هماهنگی دستگاههای ذیربط تنظیم و تعیین میشود.
براساس مندرجات جدول اعتبارات دانشگاه یاد شده در سالهای 1397 تا 1398 نشان میدهد که خبر کاهش 415 میلیارد تومانی اعتبارات دانشگاه تهران صحت نداشته و مشخص نیست با چه محاسباتی چنین ادعایی مطرح شده است.
اعتبارات هزینهای عمومی پیشبینی شده برای دانشگاه تهران به شماره طبقهبندی 114500 در لایحه بودجه سال 1399 کلکشور براساس ارقام جدول زیر، معادل 040,798,3 میلیون ریال است که در مقایسه با اعتبار 795,604,3 میلیون ریالی بودجه مصوب در سال 1398 از رشد 4/5 درصد برخوردار بوده است. این در حالی است که مقایسه اعتبار دانشگاه مذکور در لایحه بودجه سال 1399 نسبت به بودجه مصوب سال 1397 (معادل 637,104,3 میلیون ریال)، حاکی از رشد 3/22 درصدی است.
بنابراین، ملاحظه میشود که برای حذف یا کاهش فعالیتهای فرهنگی در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی از جمله دانشگاه تهران اقدام خاصی انجام نشده است. همچنین خروجی «حمایت از پایاننامهها» همچون سالهای قبل ذیل «برنامه پژوهشهای پایهای دانشگاهی» منظور شده و در کل، اعتبارات برنامهها و خروجیها با هماهنگی دستگاههای اجرایی و در قالب سقف اعتبارات لایحه و همچنین نیازها و اولویتهای دستگاه تنظیم شده است و چنانچه در طول سال، دستگاهی تشخیص دهد که اعتبار پیشبینی شده برای یک یا چند برنامه نیاز به جابهجایی دارد، براساس قوانین و مقررات مورد عمل، این انعطافپذیری در اجرا پیشبینی شده است.
در گزارش تنظیمی اعلام شده است "امسال بودجه برخی دانشگاههای بزرگ نسبت به سال قبل کاهش چشمگیر داشتهاند! "، اما بررسیها نشان میدهد که اعتبارات هزینهای دانشگاهها و موسسات آموزش عالی تابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، از محل اعتبارات عمومی در لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ درصد نسبت به ارقام مصوب سال ۱۳۹۸ به طور میانگین دارای بیش از ۱۰ درصد افزایش است. اعتبارات هزینهای دستگاهها از محل درآمدهای اختصاصی نیز بدون در نظر داشتن هیچ محدودیتی و تنها برحسب میزان عملکرد سال ۱۳۹۷، عملکرد شش ماه ابتدای سال جاری و همچنین پیشبینی عملکرد تا پایان سال ۱۳۹۸ توسط دستگاههای اجرایی برآورد و منظور شده است.
مطلب مورد اشاره دیگر در گزارش، در مورد حذف معاونت فرهنگی دانشگاه تهران و معاونتهای فرهنگی دانشکدهها است. به استناد ماده یک قانون احکام دائمی برنامههای توسعه کشور مصوب ۱۰/۱۱/۱۳۹۵ مجلس شورای اسلامی، دانشگاهها، مراکز و موسسات آموزش عالی و پژوهشی و فرهنگستانها و پارکهای علم و فناوری بدون رعایت قوانین و مقررات عمومی حاکم بر دستگاههای دولتی... فقط در چارچوب مصوبات و آییننامههای مالی، معاملاتی، اداری، استخدامی و تشکیلاتی مصوب هیأت امناء عمل میکنند.
تغییرات مربوط به چارت تشکیلاتی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی در حیطه اختیارات هیأت امنای ذیربط بوده و ارتباطی با لایحه تنظیمی و بودجههای فرهنگی دانشگاه ندارد.
اعتبارات مصوب دانشگاهها و موسسات آموزش عالی دولتی از سه منبع شامل منابع عمومی دولت، سایر منابع و درآمدهای اختصاصی که اجازه تحصیل آن داده شده است، تأمین میشود و به استناد تبصره یک ماده یک قانون احکام دائمی برنامههای توسعه کشور، اعتبارات اختصاص یافته از منابع عمومی دولت به این مراکز و موسسات، کمک محسوب میشود و ضروری است دستگاههای مشمول نسبت به تأمین مازاد اعتبارات مورد نیاز از سایر منابع پیشبینی شده اقدام نمایند. در همین راستا و برای تنوع بخشی به منابع مالی و اعتبارات، دانشگاهها و موسسات آموزش عالی دولتی در طول سالهای اخیر گامهای مناسبی برداشتهاند. به طوری که درآمد اختصاصی دانشگاه تهران با 20 درصد رشد از رقم 2،574،000 میلیون ریال در سال 1398 به رقم 3،088،800 میلیون ریال در سال 1399 افزایش یافته است.
توضیح دیگر اینکه، طرح مسئله بدهی معاونت دانشجویی به اساتید دانشگاه ارتباطی به مباحث بودجه و لایحه تقدیمی دولت ندارد. ملاحظه روند تخصیص اعتبارات دانشگاهها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی نشان میدهد که تأمین و پرداخت مطالبات اعضای هیأت علمی و کارکنان شاغل در موسسات یاد شده از اولویتهای پرداخت بوده است.
مرکز اطلاعرسانی، روابط عمومی و امور بینالملل