عفیفیپور مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با بیان اینکه فاز سوم توسعه بندر شهید رجایی در ۳ شیفت کاری به صورت شبانهروزی در حال انجام کار است، گفت: در این فاز ۸۰۰ متر اول تا پایان امسال به بهرهبرداری میرسد و آماده تحویل از پیمانکار به مجری است.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، اللهمراد عفیفیپور درباره طرح توسعه بندر شهید رجایی و پسکرانه این بندر کانتینری اظهار داشت : طرح توسعه بندر شهید رجایی، فاز سوم ترمینال کانتینری است که ۲.۲ میلیون TEU ظرفیت خواهد داشت و ظرفیت کل بندر را به ۶ میلیون TEU میرساند.
وی ادامه داد: فاز سوم توسعه، از پروژههای بزرگ بندرسازی در ایران محسوب میشود، این فاز از نظر ساخت و ساز و زیرساخت عمرانی و همچنین از نظر تجهیزات فنی دارای ویژگیهای خاص است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با اشاره به اینکه فاز سوم در ۳ شیفت کاری به صورت شبانهروزی در حال انجام کار است، بیان کرد: ۸۰۰ متر اول تا پایان امسال به بهرهبرداری میرسد و آماده تحویل از پیمانکار به مجری است که این میتواند ظرفیت خوبی ایجاد کند؛ بنابراین گزارش فاز سوم توسعه پایانه کانتینری بندر شهید رجایی در مجموع شامل احداث ۱۴۰۰ متر اسکله، ۴ میلیون متر مکعب لایروبی و احداث ۱۱۳ هکتار محوطه کانتینری پسکرانه است که با سرمایه گذاری یکهزار میلیارد تومانی سازمان بنادر و دریانوردی در دست اجرا است.
امکان پذیرش شناورهای اقیانوسپیمای سوپرپست پاناماکس و بزرگ مقیاس، از شاخصهای بنادر توسعه یافته است؛ بندر شهیدرجایی بزرگترین بندر کانتینری کشور محسوب میشود و سهم قابل ملاحظهای در تجارت ملی و منطقهای دارد، بنابراین اگر ظرفیت این بندر ارتقاء یابد قابلیت رقابتپذیری آن در سطح بین الملل افزایش مییابد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان پیش از این گفته بود: با تکمیل پازل فاز ۳ بندر شهید رجایی، ۲.۲ میلیون TEU به ظرفیت کانتینری آن اضافه میشود؛ با ساخت ترمینال جدید، ظرفیت تخلیه و بارگیری این بندر از ۵،۸ میلیون به ۸ میلیون TEU افزایش مییابد.
* پیگیری جذب سرمایهگذار برای ایجاد ترمینال مکانیزه مواد معدنی
وی گفت: همچنین جذب سرمایهگذار برای ایجاد ترمینال مکانیزه مواد معدنی را به عنوان یک طرح تأثیرگذار در حوزه حمل و نقل دریایی و حمل و نقل داخلی کشور دنبال میکنیم.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان اضافه کرد: طرح «ایجاد ترمینال مکانیزه مواد معدنی» کاملاً ریلپایه است و میتواند نیاز وارداتی شرکتها و کارخانههای فولادی را و همچنین مازاد تولید مواد معدنی را به صورت کاملاً مکانیزه صادر کند یا نیاز کارخانههای فولاد را وارد کند.
عفیفیپور ادامه داد: همچنین جابجایی داخل کشور مبتنی بر ریل است که قطعاً به ارتقای سطح کیفی بندر، ارتقاء سطح کیفی محیط زیست و همچنین ارتقای بهرهوری و کاهش قیمت تمام شده حمل این کالا کمک میکند؛ همچنین عملیات جابهجایی، حمل و نقل و صادرات مواد معدنی در بندر شهید رجایی را به اندازه استانداردهای بینالمللی ارتقا میدهد.