نمایندگان مجلس امکانات و منابع مالی قانونی تبلیغات کاندیداهای انتخاباتی را مشخص کردند.
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه ۶ بهمن) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح شفافیت و نظارت بر تامین مالی فعالیتهای انتخاباتی در انتخابات مجلس شورای اسلامی با ماده ۳ این طرح با ۱۲۴ رأی موافق، ۳۳ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۸ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.
براساس ماده ۳ این طرح؛ امکانات و منابع قانونی تامین مالی تبلیغات و فعالیتهای انتخاباتی نامزدهای انتخابات، اعم از نقدی و غیرنقدی و مستقیم و غیرمستقیم منحصراً شامل موارد زیر است:
۱- اموال و دارایی شخصی نامزد؛
۲- کمکهای احزاب و گروههای سیاسی؛
۳- کمکهای اشخاص حقیقی ایرانی؛
۴- منابع و امکانات عمومی که مطابق این قانون و سایر قوانین مرتبط استفاده از آن برای انجام فعالیتها و تبلیغات انتخاباتی مجاز است، از قبیل: سالنهای اجتماعات، جایگاههای نصب تبلیغات؛ امکانات و رسانههای صوتی و تصویری در فضای مجازی
در تبصره ۱ ماده ۳ آمده است؛ اشخاص حقوقی به جز احزاب و گروههای سیاسی، از هرگونه کمک به فعالیتهای انتخاباتی تحت هرعنوانی به صورت مستقیم و غیرمستقیم ممنوع میباشند، اعم از اینکه بهصورت کمک نقدی یا غیر نقدی باشد و یا اینکه اموال، خدمات یا دیگر امتیازات مستقیم و یا غیرمستقیم را به قیمتی کمتر از آنچه قیمت متعارف آنها است، برای نامزدها و یا درجهت فعالیتهای انتخاباتی و تبلیغات فراهم نمایند.
همچنین تبصره ۲ این ماده اذعان میدارد؛ نامزدها و احزاب و گروههای سیاسی حق ندارند هیچگونه کمک مالی و غیر مالی اشخاصی که دارای تابعیت غیرایرانی باشند و یا اشخاصی را که به یکی از جرائم اقتصادی محکوم میباشند، را اعم از مستقیم و غیرمستقیم دریافت دارند.