به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ این مرکز روز دوشنبه در گزارشی با عنوان «بررسی بازار گردشگری روسیه (ظرفیتها، موانع و راهکارها)» آورده است: ظهور انقلاب اسلامی در ایران و سپس فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، دو کشور ایران و روسیه را در موقعیتی قرار داد تا بتوانند مناسبات جدیدی را پایهریزی کرده و آن را در همه زمینهها عمق بخشند.
به نقل از مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، این گزارش افزود: هرچند که تعاملات بین دو کشور در این مدت گسترش یافته است، ولی در هیچ حوزهای به اندازه حوزه سیاسی و نظامی ـ امنیتی پیشرفت چندانی نداشته است درحالیکه بنابر اقتضائات موجود، توسعه روابط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بهعنوان یکی از الزامات گسترش روابط از سطح تاکتیکی تا رسیدن به یک پیوند راهبردی میان دو کشور برای طرفین ضرورت پیدا کرده است.
این گزارش تصریح کرد: ازجمله مهمترین ویژگیهای بازار گردشگری روسیه، سهم بالای گردشگران خروجی این کشور، هزینهکرد بالای آنها و وجود سطح عالی روابط سیاسی و دیپلماتیک میان دو کشور است.
براساس مطالعات مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، عدم شناخت مردم و گردشگران روس از بازار ایران و ظرفیتهای آن، فقدان برنامه جامع بازاریابی با توجه به ظرفیتهای کشور برای بازار روسیه، عدم اجرای پیمانها و موافقتنامههای دوجانبه (مانند موافقتنامه لغو روادید)، فقدان زیرساخت مناسب انتقال ارز و درنهایت کمبود زیرساختها و امکانات لازم برای جذب گردشگران روس از مهمترین موانع بهرهمندی بیشتر از بازار گردشگران خروجی روسیه است.
این گزارش خاطرنشان کرد: با تدوین راهبردهایی مانند تدوین ساز وکارهای مناسب برای تصویرسازی مثبت از ایران در جامعه روس (بهعنوان مقصدی ایمن، باکیفیت و ارزان)، در اولویت قرار دادن بازار گردشگری روسیه بهعنوان بازار هدف جذب گردشگر، تقویت زنجیره زیرساختهای گردشگری برای تسهیل ورود گردشگران روس و درنهایت بسترسازی برای سرمایهگذاری روسها در بخشهای مختلف صنعت گردشگری کشور و سایر حوزههای اقتصادی میتوان زمینه بهرهمندی بیشتر از این بازار را فراهم کرد.