کسب موفقیت شرکتهای دانشی آن هم در عصر دیجیتال که افراد دانش، انتظارات و انتخابهای بیشتری نسبت به گذشته دارند، کاری دشوار است با این حال یکی از شروط موفقیت را برایتان معرفی میکنیم.
به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو، همدلی بسیار حیاتی است اما یکی از مشکلات اساسی این است که شرکتها برای تشخیص ترجیح مشتری به جای دیدن و شنیدن به دادهها متکی هستند. با این وجود همدلی همچنان نقطه شروع برای درک انگیزه ها، خواستهها و نیازهای مشتریان است و این یک فوت کوزه گری در فروش محصولات بوده؛ پابرجا ماندن یک برند را تقویت کرده و باعث پیشبرد شرکت میشود.
طبق نظرسنجیها ۹۱ درصد از مدیران شرکتها اظهار داشتند که همدلی مسقیما با عملکرد مالی شرکت مرتبط است و یک ابزار مهم تجاری به شمار میرود. همه رهبران شرکتها باید همدلی داشته باشند و خود را به عنوان «مدیر ارشد همدلی» نیز حس کنند و القای این اخلاق را عملکردی برای پیشبرد اهداف شرکت بدانند. در اینجا نگاهی به طیف وسیعی از نقش مدیران ارشد و نحوه کمک کردن آنها میاندازیم:
مدیرعامل (CEO): کن بلانچارد، میگوید در دنیای ارتباطات، تنها رضایت مشتریان مطرح نیست بلکه اگر میخواهید یک تجارت پررونق داشته باشید باید بتوانید سرگرمی نیز ایجاد کنید. در هر تصمیمی که مدیر عامل میگیرد (از استخدام نیروی انسانی تا تعیین اهداف شرکت) باید یک تجربه لذت بخش انسانی را به عنوان ارزش اصلی تجارت پرورش دهد.
این موضوع فقط نباید زبانی باشد. مدیرعامل باید اطمینان حاصل کند که همه تیم قادر به دیدن، شنیدن، صحبت کردن و درک عمیق مشتریان هستند و از این بینشها برای بهبود هر جنبهای از طراحی محصول، توسعه و پشتیبانی آن استفاده کند.
مدیر ارشد بازاریابی (CMO): ما در عصر بازاریابی مبتنی بر دادهها زندگی میکنیم. فناوریهایی مانند دادههای عظیم و هوش مصنوعی بطور گسترده برای به دست آوردن بینشی از روند و رفتارهای مشتری استفاده میشوند. یک مدیر بازاریابی که شرکت معمولا او را اولین نقطه حساس برای جذب هر مشتری میداند، تیمهای بازاریابی را هدایت میکند تا بفهمند که تنها دادهها برای درک مشتری کافی نیستند. از آنها انتظار میرود خود را جای مشتری بگذارند و بر فرایندها و فناوریهایی که مشتریان را با دیدن، شنیدن و صحبت درک میکند، تمرکز کنند.
مدیر ارشد مالی (CFO): مدیر مالی معمولا مسئولیتهای ساده مانند ثبت اسناد مالی، برنامه ریزی و تحلیل و انطباقات قانونی را بر عهده دارند. بر اساس یک مطالعه، مدیران مالی امروزی به احتمال زیاد درگیر انواع فعالیتهای استراتژیک گستردهتر از جمله تعیین استراتژی کلی شرکت، قیمت گذاری محصولات و خدمات یک شرکت یا همکاری با دیگران برای تدوین استراتژیهای دیجیتالی شدن، تجزیه و تحلیل و ... هستند. این بدان معناست که مدیران مالی امروزه ارتباط بیشتری با مشتریان دارند و باید فکر کنند که چگونه منابع شرکت را در راستای این تجربه به بهترین شکل ممکن استفاده کنند. این نقش ممکن است برای برخی مدیران مالی ناآشنا باشد، اما آنها نیز باید راههای مناسب برای رفع نیازهای مشتری را درک کند.
مدیر ارشد اطلاعات (CIO): از آنجا که فناوریها امروزه در تجارت مشتریان نقش دارند و بر این اساس مشتریان برندها را قضاوت میکنند ضروریست که مدیران اطلاعات با احساسات مشتریانی که از فناوریهای مختلف برای ارتباط خود استفاده میکند، آشنا باشند. مدیر اطلاعات یکی از مبشرین برند شرکت هستند. در نهایت شرکتهایی که مشتری مداری را رسالت خود میدانند و آنها را درک میکنند یک مزیت بیشتر نسبت به رقیبان خود دارند.