رییس دانشگاه فنی و حرفهای گفت: اگر به دنبال توسعه پایدار در کشور هستیم باید به آموزشهای فنی و حرفهای و مهارتی چه در مقاطع متوسطه آموزش و پرورش و چه در آموزش عالی توجه کنیم.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو به نقل از دانشگاه فنی و حرفهای، ابراهیم صالحی عمران رییس دانشگاه فنی و حرفهای آموزشهای فنی را یک مسیر صحیح و سازماندهی شده برای توسعه کارآفرینی و اشتغال جوانان ترسیم کرد و اظهار داشت: اگر امروز اشکالاتی به نظام آموزش عالی کشور وارد است جز این نیست که طی سالیان اخیر مسیر روشنی برای دانشجویان مشخص نشده و دانشجویان و خانوادهها به صرف علاقه به آموزش و ساختارهای آموزشی جذب دانشگاهها شده اند.
صالحی عمران افزود: طبیعی است طبق رویکرد بیان شده و این مدل ساماندهی آموزش عالی، با انبوه متقاضیان برای کنکور و تعداد زیاد فارغ التحصیلان بیکار مواجه میشویم، چرا که در این صورت فقط ارتباط کمی بین اشتغال و آموزش شکل گرفته است.
وی گفت: اگر به دنبال توسعه پایدار در کشور هستیم باید با برنامه ریزی منسجم، مسیر روشنی برای جوانان ترسیم کنیم و بنده اعتقاد دارم یکی از بهترین، پر اثرترین و کوتاهترین مسیرها توجه به آموزشهای فنی و حرفهای و مهارتی چه در مقاطع متوسطه آموزش و پرورش و چه در آموزش عالی است چرا که ارتقای آموزشهای فنی و حرفهای یکی از بزرگترین شاخصهای توسعه در جهان به حساب میآید لذا دولتها باید توجه ویژهای بر این موضوع پر اهمیت داشته باشند.
رییس دانشگاه فنی و حرفهای با عنوان اینکه توجه به آموزشهای فنی و حرفهای باید به یک گفتمان همگانی و ملی تبدیل شود عنوان کرد: هر فردی در آینده به یک شغل نیاز دارد و مسیر دستیابی به شغل داشتن، مهارت و آموزشهای مهارتی است.
صالحی عمران با اشاره بر اینکه این نوع از آموزشها به دلیل وجود کارگاه ها، آزمایشگاهها و لزوم تأمین مواد مصرفی گران قیمت، ساز و کارهای مختص به خود و سرمایه گذاریهای متناسب را طلب کرده و اساساً آموزشهای فنی و حرفهای پر هزینه است، تصریح کرد: آموزشهای مهارتی نقش مهمی در دسترسی فارغ التحصیلان به اشتغال و درآمد پایدار دارد و تجربیات بین المللی هم نشان داده اگر بخواهیم در یک موضوع نتیجه مناسبی دریافت کنیم بایستی سرمایه گذاری متناسب با آن را انجام دهیم و با عنایت به اینکه دانشگاه فنی و حرفهای فرصت تکمیل مهارتها را برای جوانان فراهم میکند و قطعاً در بازار کار هم تأثیر بسزایی دارد بنابراین باید توجه ویژهای از سوی دولت برای تحقق اهداف آن صورت پذیرد.
وی با عنوان اینکه متاسفانه طی سالهای اخیر شاخصها و الزامات هزینهای دانشگاه فنی و حرفهای با توجه به انبوه مجموعههای کارگاهی و آزمایشگاهی به درستی سنجیده نشده بود و در مقایسه جداول بودجهای این دانشگاه را با سایر دانشگاهها و موسسات آموزش عالی درمیابیم که بسیار پایین بوده و مطلوب نیست و این نشان دهنده آن است که مبانی درستی برای محاسبه هزینههای لازم برای آموزشهای فنی و حرفهای صورت نگرفته است.
رییس دانشگاه فنی و حرفهای اظهار داشت: دفتر بودجهای دانشگاه فنی و حرفهای بعد از انتزاع از آموزش و پرورش کماکان در دفتر بخشی آموزشهای عمومی سازمان برنامه و بودجه قرار داشت و مبانی محاسباتی و تنظیم بودجه این دانشگاه بر مبنای دانش آموزی محاسبه میشد، لذا این موضوع با رییس سازمان برنامه و بودجه طرح مسئله شد و کارگروههای مشترکی برای ساماندهی این امر در طرفین شکل گرفت و با حضورشان در اجلاس روسا و طرح مجدد موضوع، با دستور مستقیم نوبخت، دانشگاه فنی و حرفهای در دفتر بخشی آموزش عالی سازمان برنامه و بودجه قرار گرفت.
صالحی عمران افزود: با الحاق دانشگاه فنی و حرفهای به دفتر بخشی آموزش عالی سازمان برنامه و بودجه، شاخصهای تنظیم هزینهای آن از جمله سرانه یارانه غذایی و تغذیه دانشجویی، رفاهی، ورزشی و ... با دفتر قبلی متفاوت بوده و با مبانی جدید سنجیده خواهد شد و فرصتی برای کشور خواهد بود که یک بار دیگر به طور جدیتر به آموزشهای عالی فنی و حرفهای توجه شود لذا باید جوانان را تشویق کنیم در دانشکدهها و آموزشکدههای فنی و حرفهای مشغول به تحصیل شده و مهارت و حرفههای مورد نیاز برای ورود به مشاغل را پیدا کنند و از این طریق نیاز توسعهای کشور هموارتر گردد.
وی با عنوان این که با تغییر دفتر بخشی و دستور رییس سازمان برنامه و بودجه در جهت تخصیصهای بودجهای دانشگاه فنی و حرفهای مشابه با سایر دانشگاه ها، موج انگیزشی بالا و روحیهای خوبی در بین کارکنان دانشگاه فنی و حرفهای ایجاد کرده و انتظار چندین ساله همکاران محقق گردیده است، خاطر نشان کرد: امیدوارم با روند پیش رو، کارکنان دانشگاه فنی و حرفهای با تلاش مضاعف و سخت کوشی کمک کنند تا آموزش عالی فنی و حرفهای به اهداف و مأموریتهای بزرگ خود جامه عمل بپوشاند.
رییس دانشگاه فنی و حرفهای گفت: اعتقاد دارم اگر سرمایه گذاری مطلوبی بر آموزشهای عالی فنی و حرفهای صورت پذیرد قطعاً آموزشهای کیفی را به همراه خواهد داشت و آموزشهای کیفی مهارتی حتماً منجر به اشتغال میشود و وقتی مهارتی به طور دقیق به افراد منتقل شود راه ورود به بازار کار را تسریع میکند و در صورتی که جمعیت فعال در عرصههای اشتغال چشمگیر باشد، رشد اقتصادی، رشد تولید نا خالص ملی و رونق تولید را بهمراه خواهد داشت؛ لذا بنده به نمایندگی از خانواده بزرگ دانشگاه فنی و حرفه ای، از نگاه ویژه دولت محترم بالاخص مدیران سازمان برنامه و بودجه و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به آموزشهای فنی و حرفهای تشکر و قدردانی میکنم و اطمینان دارم اعتماد مدیران و مسوولین ارشد کشور به دانشگاه فنی و حرفهای با وجود پتانسیل کاری بالای کارکنان و دانشجویان این مجموعه، فرصت مناسبی برای حل معضل اشتغال و کارآفرینی در بین جوانان فراهم میآورد.