عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: ما در علوم شناختی میخواهیم انسانها پیامها و اطلاعات را درک کرده و از انواع پتانسیلهای مغز خود استفاده کنند.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، باقر ساروخانی عضو هیات علمی دانشگاه تهران در نخستین کنفرانس ملی علوم شناختی و رسانه که صبح امروز در دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: بحث نگرشی درباره مغز بسیار زیاد است چراکه دیدگاههای زیادی وجود دارد ما تمام دارایی خود را کنار گذاشته و هیچ اطلاعاتی را وارد مغز نکنیم مگر اینکه قبل از آن به وارسی آن بپردازیم، نباید دچار هیجان شویم.
وی افزود: اثر بند جایی است که مغز را خاموش کرده و دوباره اطلاعات را وارد مغز میکنیم نباید هر اطلاعاتی را بدون شناخت وارد مغز کنیم. انسانی که داده را شناسایی و بعد وارد مغز میکند اهمیت دارد.
ساروخانی تصریح کرد: جامعه شناسی ذهن در علوم شناختی جایگاه مهمی دارد، زیرا مغز دارای قسمتهایی است که میتواند اطلاعات را همزمان ذخیره و پرورش دهد پدیده مغز در ارتباطات انسانی معنی میشود، اما تفاوت انسان با سایر جانداران متفاوت است.
عضو هیات علمی دانشگاه تهران اضافه کرد: مغز انسان باید شناسایی شود و آن را داوری کنیم به طوری که مغز انسان قابل داوری است رفتارهای مختلف را مغز رصد کرده و بلافاصله برای حرکات برنامه ریزی میکند.
وی افزود: انسان اندیشمند که هیچ موجودی چنین پیچیدگی ندارد، اما رسانه نیز در ارتباط با مغز و کارکرد انسان جایگاه ویژهای دارد رسانه قصد دارد وارد مغز انسان شود در واقع ما باید هدایت از راه دور انجام دهیم که اطلاعات را به انسانها بدهیم.
ساروخانی اضافه کرد: رسانه چطور میتواند وارد مغز انسان شود و تاثیر گذار باشد این موضوع از کارکردهای علوم شناختی محسوب میشود تحلیل ذهن یک تحلیل عام است. توصیه به رسانه دارم که قبل از ورود به رشته علوم شناختی باید اعتماد و برد بالایی داشته باشد البته صلاحیت هم از اهمیت زیادی برخوردار است.
عضو هیات علمی دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: اگر رسانه پیش شرطها را انجام داد و پیامها را انتقال داد باید انسانها پیامها را از زبانشان جاری شود و اطلاعات را بفهمند ما میخواهیم افراد پیام ما را علاوه بر اینکه درک میکند به عنوان رسول ما باشد و باید انواع پتانسیلهای خود را استفاده کند.
وی گفت: ده مرحله کلیدی برای پیامهای علوم شناختی وجود دارد که ابتدا تولید معنا است دوم چگونه بازگو کردن اطلاعات بوده که باید در پوشش زیبا و لطیف وارد ذهن شود، اما نکته سوم به چه کسی پیام را انتقال دهیم در واقع باید مخاطب خود را بشناسیم به این معنی که باید تحلیل موقعیت شناسی داشته باشیم باید به این نکته اشاره کنم که هر انسانی یک ساختار ذهنی خاص دارد چرا که در حالت خشم ما یک موجود دیگری میشویم که مهمترین قسمت در جامعه شناسی و علوم شناختی است به طور مثال دانشجو از دانشجوی دیگری درخواست جزوه میکند، اما دوست او ممانعت میکند که در ذهن دانشجو دوستش هیولا میسازد، اما ذهن ساختاری در این موقعیت فعال شده و شرایط را در نظر گرفته و با اتفاق کنار میآید.
وی ادامه داد: تحلیل حاملها چهارمین موضوع است تحلیل زمینه و ظرفیت از دیگر عناوین و مراحل کلیدی است.