مدیرعامل خبرگزاری فارس گفت: رسانه میتواند در تصمیم گیریهای فردی و اجتماعی نقش زیادی داشته باشد.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، پیام تیرانداز مدیرعامل خبرگزاری فارس در نخستین کنفرانس ملی علوم شناختی و رسانه که صبح امروز در تالار شهید چمران دانشکده فنی دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: همه ما در زندگی روزانه دائما در حال تصمیمگیری هستیم، روزانه ممکن است دهها تصمیم را در حوزه فردی و جمعی که به تناسب جایگاه و مسوولیتی که در زندگی داریم اتخاذ کنیم.
وی افزود: هر اندازه که این تصمیمات دقیق و روشن باشد، طبیعتاً مسیر روبه جلوی حرکتی ما عالمانهتر پیموده خواهد شد، برعکس این موضوع هم کاملا محتمل است که بارها مواجه بودیم در جامعه تصمیمهای غلط چه خسارت و زیانهایی در جامعه و کشور به همراه داشته است.
مدیرعامل خبرگزاری فارس، اظهار داشت: بسیاری از معضلات و مشکلاتی که ریشهیابی میکنیم در سطح جامعه برمیگردیم به تصمیمات غلطی که اتخاذ شده است و از این نظر لطمات این تصمیم برای فرد و جامعه هم اتفاق افتاده است بنابراین باور داریم جامعهای به پیشرفت میرسد که مجموع آن جامعه بتوانند تصمیمات صحیحی اتخاذ کنند.
تیرانداز اضافه کرد: به این سوال میرسیم که رسانه چطور میتواند در مسیر ارتقا بخشیدن به تصمیمات ایفای نقش کند، سوالی که سرآغازش از این کنفرانس شروع شده است، یکی از وظایف رسانهها اطلاعرسانی به مخاطبان است.
* تفاوت نگاه به مخاطب در رسانه اسلامی و غیراسلامی
وی ادامه داد: مردم برای اینکه تصمیم بگیرند، اخبار را از رسانهها میشنوند و میبینند و بعد بسیاری از تصمیمات رقم میخورد، اما در فرایند تصمیمگیری علاوه بر خبر، مراحل دیگری حائز اهمیت است که عموما با کارکردهای ذهن و مغز درگیر است، تفکر و تعقل که یکی از عناصر کلیدی تصمیمگیری است در ذهن و مغز انسان دنبال میشود و رسانهها تلاش میکنند مطابق اهدافی که دارند در این فرایند عمل کنند، در رسانههایی که غیراسلامی هستند عمدتا مداخله در فرایند تصمیمگیری از طریق تغییر و ایجاد باورها انجام میشود.
مدیرعامل خبرگزاری فارس اظهار داشت: در این نوع رسانهها تقویت باورها در مسیر اهداف سرمایهداری شکل میگیرد و سرنوشت مخاطب چندان برای رسانه مهم نیست. اما رسانههای ما که پایبند به ارزشهای دینی هستند رسانه را به مثابه یک دانشگاه میبینند، ما مأموریت یک رسانه را تعالی و رشد مخاطب میانگاریم و طبیعی است که رشد مخاطب همراه با رشد تفکر و فرایند تعقل در ذهنها است.
وی با بیان اینکه معتقدیم انجام یا تغییر یک رفتار بدون فکر و تعقل چندان ماندگار و مهم نیست، گفت: آنجا که با اختیار میتوانیم تغییر رفتار بدهیم میگوییم در مسیر اهداف موفق بودهایم.
تیرانداز ادامه داد: مقوله تفکر مثل ورزش برای مغز است، مسائل سخت و پیچیده راحتتر توسط انسانهای متفکر حل میشود، بنابراین رسانهای که رسالت خودش را رشد مخاطب میداند از طریق ارائه اخبار مفید مخاطب را در مسیر درست رهنمون میکند.
* علوم شناختی چگونه بر موفقیت رسانه تاثیر میگذارد
وی در ادامه به ارتباط میان علوم شناختی و رسانه اشاره کرده و گفت: علوم شناختی اینجاست که باید به کمک رسانه بیاید، علوم شناختی کارکردهای مغز را در نظر میگیرد و تمام این کارها برای این است که رسانه اثرگذاری بیشتری داشته باشد به طوریکه نخستین مساله شناخت مخاطب است و اینکه برای چه مخاطبی کار انجام میدهیم.
وی گفت: علوم شناختی کمک بسزایی به رسانه میکند، بعد از مخاطبشناسی موضوع اثرسنجی مدنظر قرار میگیرد، هم اثرگذاری و هم مخاطبشناسی دو مقوله جدی است که از آن طریق علوم شناختی به کمک رسانه میآید و مقوله اثرسنجی مهم جلوه میکند.
مدیرعامل خبرگزاری فارس اظهار داشت: باور داریم اگر رسانه پیشرفت کند، میتواند مسیر پیشرفت و توسعه کشور را هموارتر و سریعتر انجام دهد، اگر بخواهیم اقتصاد، سیاست و اجتماعی پیشرفتهتر داشته باشیم باید رسانههای عالمانهتر و دقیقتری داشته باشیم.