آخرین اخبار:
کد خبر:۸۳۰۶۴۳

برندسازی چیست؟ - بهترین اصول، تکنیک ها و استراتژی های برندینگ

برندسازی مجموعه راه هایی است که می توانید با استفاده از آنها تصویری از شرکت خود در نگاه مشتریان ایجاد کنید.

گروه بازرگانی خبرگزاری دانشجو_

برندینگ چیست؟

برندسازی مجموعه راه هایی است که می توانید با استفاده از آنها تصویری از شرکت خود در نگاه مشتریان ایجاد کنید.

با ساختن یک وب سایت که محصولات و خدمات شما را توصیف می کند، طراحی تبلیغاتی که کالاها و خدمات شما را ارائه می دهند، انتخاب رنگ های خاص، برقراری ارتباط با کسب و کارهای مرتبط با شرکت شما، ایجاد یک لوگو و استفاده از آن در تمام اکانت های رسانه های اجتماعی، برخی از راه های متنوع برند سازی هستند.

آنچه مشتریان شما در مورد برند شما می گویند واقعیت محصول یا خدمات شما است نه آنچه شما می خواهید آنها فکر کنند. تصویری که با شنیدن نام برند شما در ذهن مشتریان تداعی می شود مبتنی بر احساس آنها نسبت به برند و تجربیاتی است که با محصولات و خدمات شما داشته اند.

اهمیت برندسازی

هدف از برند سازی این است که به سادگی و به راحتی به مشتریان خود کمک کنید تا آنچه شما ارائه می دهید و تفاوت های آن با محصولات و خدمات رقبای شما را درک کنند. اما برندسازی تنها محدود به ارائه یک پیشنهاد فروش منحصر به فرد نیست، بلکه ترکیبی از روش های مختلف است.

علاوه بر استفاده از لوگو و رنگ های شرکتی، می توانید پیام برند خود را از راه های زیر به مخاطب انتقال دهید:

  • محیط و جو فروشگاه یا شرکت
  • نحوه برخورد کارمندان با مشتریان
  • نحوه لباس پوشیدن کارمندان شما
  • بسته بندی محصول
  • روابط عمومی
  • سخنرانی عمومی
  • تبلیغات
  • مشارکت غیرانتفاعی

 

انواع برندسازی و تکنیک های برندینگ در حوزه های مختلف

در مبحث برندینگ می توان انواع برندسازی را به روش های مختلف دسته بندی کرد. یکی از روش های توصیف انواع برندینگ، دسته بندی آن ها برا اساس نوع کسب و کار یا ماهیت شرکت است. در ادامه نمونه هایی را بررسی خواهیم نمود.

 

برندسازی پزشکی

برای یک برند سازی موفق در زمینه پزشکی و بهداشت، برخی از مؤلفه های اساسی مورد نیاز به شرح زیر است:

  • اول اینکه برندسازی پزشکی تنها محدود به داشتن یک لوگو چشم نواز نیست بلکه می تواند نقطه آغاز آن باشد. یک برندینگ واقعی باید گسترده تر و هدفمندتر باشد.
  • دوم، درک واقع بینانه از مخاطب و جمع آوری داده بسیار مهم است تا بتوانید ستون های برند خود را تعریف کرده و بدانید مصرف کنندگان از شما چه می خواهند.
  • سوم این است که اطمینان حاصل شود که فرایند برندینگ تمام مراحل تجربه مشتری را منعکس خواهد کرد.

برندسازی گردشگری

برند سازی و بازاریابی گردشگری در سراسر جهان در حال تغییر است. رقابت برای بازدید کنندگان بین کسب و کارها، در شهرها و کشورهای مختلف هر روز شدت بیشتری پیدا می کند و هریک از آژانس های گردشگری در صدد رشد و کسب مزایای اقتصادی بیشتری هستند. بنابراین باید با استفاده از اصول برندسازی مناسب، دلایل کافی برای گردشگران برای استفاده از خدمات گردشگری خود ایجاد کنید.

این سوال را از خودتان بپرسید، "چه چیز خاصی در مورد شرکت، مکان یا منطقه من وجود دارد؟ پاسخ این سوال می تواند سنگ بنای برندسازی گردشگری شما باشد. به عنوان مثال اگر در محلی قرار دارید که تفریحات ساحلی متنوعی دارد باید حتما در فرایند برندینگ گردشگری به این قضیه دقت کنید و سعی کنید تصویری گرم، سر گرم کننده و شاد از برند خود ارائه دهید و از رنگ هایی استفاده کنید که با این تصویر همخوانی داشته باشد.

برندسازی شخصی چیست؟

برند شخصی شما در واقع تبلیغ خود شماست؛ یعنی انتقال رفتار، گفتار و نگرش منحصر به فرد شما. شما از برند شخصی خود استفاده می کنید تا خود را از افراد دیگر متمایز کنید. پس از انجام این کار، می توانید برند سازی شخصی خود را با کسب و کار خود گره بزنید.

برندسازی دیجیتال

افزایش تعداد دستگاه های دیجیتال و همین‌طور استفاده از آنها به این معنی است که بازاریابان برند راه های ارتباطی بیشتری برای برقراری ارتباط مستقیم و متقابل با مصرف کنندگان یا مشتریان هدف خود دارند. با توجه به این موضوع، جای تعجب نیست که از مفاهیم برندینگ در رسانه ها و شبکه های اجتماعی استفاده شود تا برندها از طریق تعامل با مصرف کنندگان روی موبایل ها، تبلت ها، کامپیوترهای شخصی و غیره کسب و کار خود را توسعه دهند.

برندسازی خدماتی

غیر ملموس بودن، پیچیدگی، ناهماهنگی و تعامل با مصرف کننده در زمان واقعی از چالش های متداول و منحصر به فرد برندینگ در مورد خدمات هستند.

کسب و کارهای خدماتی غالباً به موقعیت های پیچیده و تلفیقی از چند نیاز مشتری می پردازند. در برندسازی خدمات، برندینگ سنتی که تلفیقی از تجارب مصرف کننده و تبلیغات دهان به دهان است، حائز اهمیت است.

برندسازی رستوران

برندسازی رستوران چیزی بیش از ایجاد یک هویت بصری قوی یا یک تجربه غذا خوری به یاد ماندنی برای مشتریان شما است. برای برندسازی موفق رستوران باید بتوانید به این سوال پاسخ دهید که چرا افراد به جای اینکه به رستوران رقبای شما بروند، باید به رستوران شما بیایند.

فرایند های برندسازی رستوران ها ممکن است با گذشت زمان تغییر کند. پیدا کردن راهکارهای به روز برای جذب مشتریان رستوران ها به طور مستمر ضروری است. با استفاده از یک نرم افزار سی آر ام (CRM) یا مدیریت ارتباط با مشتریان می توانید با ثبت داده ها در مورد سلایق مشتریان و دسته بندی صحیح آنها، با اطلاعات به روز فرایند برند سازی خود را مدیریت کنید.

به عنوان مثال می توانید یک کمپین نظر سنجی اجرا کنید تا متوجه شوید مشتریان فعلی و بالقوه شما چه محیطی را می پسندند؟ به موزیک زنده علاقه دارند؟ ترجیح می دهند با آنها کاملا رسمی برخورد شود یا کمی دوستانه تر؟

برندسازی سازمانی

برند یک سازمان بیش از آنچه تصور می شود مورد توجه قرار می گیرد. برای برند سازی سازمانی موفق باید استراتژی و برنامه مشخصی داشته باشید. پایه های برند خود را محکم بسازید، با مشتریان خود ارتباط داشته باشید و پیام خود را به شکلی به آنها انتقال دهید که دچار سردرگمی نشوند. در دنیای فوق رقابتی امروز، مشتریان برای برندهای گنگ که پیام مشخصی برای انتقال ندارند وقت صرف نمی کنند و سراغ برندهایی می روند که مشخصا پیام خود را متقل می کنند و تصمیم گیری را برای مشتری آسان می کنند.

 

به عنوان مثال اگر شما یک شرکت خدماتی هستید که قشر میان سال را به عنوان بازار هدف انتخاب کرده است، باید به نحوی برندینگ خود را انجام دهید که پیغام های مرتبط را به اینگونه افراد انتقال دهد. به عنوان مثال در وبسایت خود به جای رنگ های تند، از رنگ هایی استفاده کنید که به مخاطب احساس اطمینان، تجربه و سنجیدگی می دهد و لحنی اتخاذ کنید که بیش از حد غیر رسمی نیست و به مخاطب احساس احترام بیشتری می دهد.

برندسازی چیست؟ - بهترین اصول، تکنیک ها و استراتژی های برندینگ

چگونه برندسازی کنیم؟

اگر کسب و کار شما هنوز یک برند مشخص ندارد، یا تمایل دارید دوباره آن را معرفی کنید، به چند نکته مهم برندینگ که در ادامه ذکر می شود توجه کنید.

  • رفتار دوستانه داشته باشید

روش های بازاریابی خود را شخصی تر و دوستانه تر کنید. یک راه عالی برای انجام این کار از طریق ایمیل است. از گفتگو با مشتریان خود نترسید و آنها را دوست خود بدانید. رفتار دوستانه یکی از مهم ترین نکات روانشناسی فروش است که در بهبود وجه برند شرکت نیز بسیار موثر است.

  • از مشتریان خود سؤال کنید

بسیار مهم است که در مورد مشتریان خود تحقیق کنید و  لازم است انواع بازخورد، هم خوب و هم بد را پذیرا باشید. از بازخورد های منفی نکات زیادی خواهید آموخت.

  • فرایند بازاریابی خود را خودکار کنید

خودکار سازی فرایند ها هم دقت و سرعت انجام آنها را بالا تر می برد و هم وقت کارکنان را برای پرداختن به وظایف دیگر باز می کند. برای بهینه سازی فرایند بازاریابی خود و خودکار سازی فرایند ها از نرم افزار CRM استفاده کنید.

  • خودتان باشید

سعی نکنید از فروشگاه های بزرگ یا نام های تجاری بزرگی که همه می شناسند تقلید کنید.

  • از شبکه های اجتماعی برای برقراری ارتباطات استفاده کنید

به شبکه های اجتماعی تنها به عنوان راهی برای گسترش سریع نام تجاری خود فکر نکنید. سعی کنید ارتباطات واقعی بر قرار کنید.

  • پاسخگو باشید

یک برند تجاری موفق به معنای داشتن یک لوگوی زیبا نیست. نحوه ارائه خدمات و پاسخگو بودن به مشتریان نیز بخشی از برند سازی است. مبحث "خدمات مشتریان" در برندینگ اهمیت دارد و داشتن یک نرم افزار خدمات مشتریان و سیستم تیکتینگ در این زمینه کمک شایانی برای هر کسب و کار خواهد بود.

  • با رقبای خود ارتباط برقرار کنید

از همکاری با رقبای خود هراس نداشته باشید. با مشاغل و برندهای هم جهت، رویداد های مشترک برگزار کنید و با هم ملاقات و همفکری داشته باشید.

  • در برندسازی خود از رنگ ها به صورت استراتژیک استفاده کنید

رنگ ها می توانند بیان کننده احساسات و طرز فکر شما باشند. در مورد استفاده از رنگ ها حساس باشید و مطمئن شوید که رنگی هایی که انتخاب می کنید خط مشی کسب و کار شما را به خوبی انتقال می دهند.

انتخاب رنگ برند بستگی به المان های زیادی دارد و یکی از مهم ترین آن ها، حوزه ای است که شرکت شما در آن فعالیت می کند. برای مثال رنگ برند اکثر کمپانی های برتر حوزه تکنولوژی (مانند فیسبوک، توییتر، اینتل و غیره) آبی است. برای انتخاب رنگ برند معمولا بهتر است یک رنگ اصلی، یک رنگ فرعی و یک رنگ خنثی را مد نظر قرار دهید.

جمع بندی نکات برندینگ

امروزه شرکت ها در دنیا برای متمایز کردن خود از رقبا و کسب سهم بازار بیشتر بر روی برندسازی خود تمرکز زیادی دارند و بودجه های قابل توجهی نیز صرف می کنند. برندینگ به طور کلی به معنای خلق یک تجربه مشتریان خاص برای مشتریان کسب و کار است تا شرکت شما را در مقایسه با رقبا متمایز کند.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار