مجری طرح «تولید لایه بیبافت پیزوالکتریک» گفت: کاربرد اصلی این پروژه در صنایع هوافضا و به خصوص هواپیماهای بدون سرنشین و سبک وزن با قابلیت پروازی بلند مدت برای سیستم تامین انرژی و خود شارژ شوندگی است.
به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو به نقل از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، امیرارسلان روزبه، مجری طرح «تولید لایه بیبافت پیزوالکتریک با قابلیت تبدیل انرژی ناشی از وزش هوا به انرژی الکتریکی» گفت: در این پژوهش به بررسی خاصیت پیزوالکتریک با استفاده از ولتاژ تولیدی در لایهی تهیه شده از نانوالیاف PVDF در اثر وزش باد پرداختیم.
وی افزود: پیزوالکتریکها از جمله مواد هوشمندی هستند که بر اثر نیروی فشاری از خود انرژی الکتریکی تولید میکنند. این ویژگی منحصر به فرد ابتدا در سرامیکها یافت شد، اما به دلیل وزن سنگین، ترد و شکننده بودن کاربردهای محدودی پیدا کرد.
مجری طرح «تولید لایه بیبافت پیزوالکتریک افزود: تردی و شکنندگی سرامیک ها، خاصیت پیزوالکتریک آنها را در جنبشهای ارتعاشی و نیروهای فشاری طولانی مدت و بزرگ بی اثر میکند. همچنین به دلیل عدم انعطاف پذیری سرامیکها و وزن سنگین آنها نمیتوان برای پوشش گسترده در سطوح تحت تنش و انعطاف پذیر استفاده کرد.
وی ادامه داد: به همین دلیل رو به استفاده از لایهای الیافی پیزوالکتریک آوردیم که علاوه بر انعطاف پذیری بالا و سبک وزن بودن، خاصیت پیزوالکتریک بسیار خوبی از خود نشان میدهند.
علاوه بر موارد ذکر شده، استفاده از این لایهی نانو الیاف به روش تولیدی الکتروریسی موجب افزایش خواص پیزوالکتریک و کاهش هزینهی تولیدی میشود.
محقق دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطر نشان کرد: در این پروژه تمرکز اصلی بر روی تولید لایهی پیزوالکتریک با قابلیت تحریک توسط جریان سیال باد بود که در این پژوهش به دو روش وزش باد به بال شبیه سازی شده هواپیما و پرچم برافراشته مصلح سازی شده با لایه تولیدی پرداختیم.
وی با اشاره به نتیجه پروژه گفت: توانستیم با تحریک نانوژنراتورهای موجود در لایه پیزوالکتریک، خروجی انرژی الکتریکی قابل توجهی در سرعتهای مختلف از جریان باد بگیریم.
مجری طرح «تولید لایه بیبافت پیزوالکتریک» ادامه داد: کاربرد اصلی این پروژه در صنایع هوافضا و به خصوص هواپیماهای بدون سرنشین و سبک وزن با قابلیت پروازی بلند مدت برای سیستم تامین انرژی و خود شارژ شوندگی است.
روزبه درباره کاربردهای دیگر لایه پیزوالکتریک گفت: از دیگر کاربردهای عملی این پروژه میتوان به استفاده در بافت اصلی پرچمهای موجود در میادین شهری اشاره کرد، که با ذخیره انرژی الکتریکی حاصل از جریان روزمره باد (استفاده بهینه از انرژیهای پاک)، میتوان برای روشنایی معابر بهره برد.
محقق دانشگاه صنعتی امیرکبیر تصریح کرد: این محصول همچنین میتواند از انرژی هدر رفت در برابر جریان سیال آب نیز برداشت انرژی الکتریکی جلوگیری کند. طی این طرح آن به طور جداگانه به بررسی لایه در درون ساختار پرچم و بر روی بال هواپیما در برابر جریان باد تونل باد دانشکده هوافضا پرداخته شده است.
لازم به ذکر است؛ بخش اعظمی از پروژه با همکاری و مساعدت آزمایشگاههای دانشکده مهندسی هوافضا و با راهنمایی اساتید روح الله باقر زاده و مسعود لطیفی به نتیجه رسیده است.