با رشد اقتصاد بخش فضایی به میزان دو برابر متوسط GDP جهانی، ملتها به دنبال این صنعت نو و تجدید پذیر برای ایجاد نوآوری و رشد هستند. دولتها به طور فزایندهای برای جذب و تسهیل ورود سرمایه گذاران جدید فضایی رقابت میکنند.
به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو، با رشد اقتصاد بخش فضایی به میزان دو برابر متوسط GDP جهانی، ملتها به دنبال این صنعت نو و تجدید پذیر برای ایجاد نوآوری و رشد هستند. دولتها به طور فزایندهای برای جذب و تسهیل ورود سرمایه گذاران جدید فضایی رقابت میکنند. حتی کمیسیون اروپا اقدام به ایجاد یک صندوق جدید سرمایه گذاری در حوزه فضایی نموده و بر ارائه خدمات در پایین دست زنجیره ارزش فضایی متمرکز شده است.
سرمایه گذاریهای موفق باعث ایجاد تنوع روز افزون و ورود بازیکنان جدید به بخش فضایی شده و تقابل با صنایع دیگری مانند دیجیتالی شدن و هوش مصنوعی (AI) سرعت بیشتری خواهد یافت. با وجود تعداد فزایندهای از مشاغل خارج از بخش سنتی صنعت فضایی، اکنون فضا نه تنها به نوآوری تکنولوژیکی و رشد اقتصادی تبدیل شده است، بلکه ابزاری برای کمک به حل مشکلات بزرگ اقتصادی اقتصادی مانند سازگاری جوی، جنگل زدایی، تجارت شده است.
نقش دولتها بدون شک مشارکت بخش دولتی در ایجاد شرکتهای پر رونق فضایی بسیار مهم است؛ هیچکدام تاکنون بدون این حمایت دولتی ایجاد نشده است. نقش بخش دولتی در فضا در گذشته دور در طی تلاش برای فرود ماهنورد در دهه ۶۰ میلادی قابل توجه بوده است، اما امروز متهم به کند بودن و عقب ماندن از آن شده است. این انتقاد نمیتواند درست باشد، چراکه در حقیقت وقتی شخصی به موفقیتهای SpaceX، Maxar و تعداد فزایندهای از شرکتهای فضایی چینی فکر میکند، همه این موفقیتها از دل حمایت و سیاست گذاری مناسب دولتها متولد شده است.
یک نگاه دقیقتر به نقشهای واقعی ایفا شده توسط بخش دولتی و بخش خصوصی، تصویری بسیار ظریفتر را عیان خواهد کرد. بخش دولتی در واقع بخشی است که با تأمین اعتبار پروژههای پرریسک، نوآوری و پیشرفت را ایجاد میکند، که بخش خصوصی سپس با مهارت و ظرافت آن را عملیاتی و تجاری سازی میکند. برای موفقیت در بخش فضایی، بخشهای خصوصی و عمومی باید با هم کار کنند. دلیل این امر نقش منحصر به فرد صنعت فضا برای بسیاری از خدمات عمومی است - از امنیت و دفاع گرفته تا هواشناسی روزانه. فضا بخش ضروری و جدایی ناپذیر خدمات عمومی است.
نقش دولت در بخش فضایی با تحقیق و تفسیر خانم ماریانا مازوکواتو (Mariana Mazzucato)، اقتصاددان و مشاور سیاستگذاری دولت و نویسنده کتاب دولت کارآفرین: نارساییهای بخش عمومی در برابر اسطورههای خصوصی حاصل میشود که نقش بخش دولتی را در ایجاد و هدایت مأموریتها برجسته میکند. نقشی که منجر به نوآوری بزرگ شده و در تجاری سازی بخش خصوصی اثر گستردهای دارد:
خانم مارینا مازوکواتو، مشخص میکند که برجستهترین فن آوریهای اساسی تلفن همراه آیفون توسط آژانس پروژههای تحقیقاتی پیشرفته دفاع ایالات متحده (DARPA)، وزارت انرژی (DoE)، بنیاد ملی علوم و سایر نهادهای بخش دولتی در ایالات متحده اختراع شده است، و نه شرکت اپل!، برخلاف آن چیزی که معمولاً تصور میشود.
خانم Mazzucato توصیه میکند موفقیت در زمینه نوآوری برای حل مشکلات اجتماعی غیرقابل کنترل، نیاز دارد که بخش دولتی به عنوان یک بازار ساز عمل کرده و همچنین از طریق سیاستهای تأمین، ایجاد تقاضا کند. این علاوه بر یک نقش صرفاً تسهیل کننده است که هدف از آن ایجاد محیطی توانمند است.
نمونههای فضایی:
این دستور العمل برای نقش دولت ایالات متحده در چند مثال خاص برای موفقیتهای بزرگ در صنعت فضایی نیز استفاده شده است. به عنوان مثال، برنامه خدمات انتقال مداری تجاری (COTS) در ایالات متحده برای تولید پرتابگرهای برگشت پذیر تجاری، با ایجاد صندوق تأمین اعتبار مالی و دادن شانس رقابت در قراردادهای خدمات دولت، به شرکتهایی مانند SpaceX و Orbital ATK اجازه میدهد در صورت موفقیت برای تولید چنین پرتابگرهای برگشت پذیری، تضمین یک قرارداد سرمایه گذاری خصوصی با دولت را داشته باشند. طبق گفته ناسا، اگر این پرتابگرها توسط ناسا به روش سنتی (با سرمایه گذاری دولت) ساخته شده بود، نتیجه دو فضاپیمای درجه یک برای "هزینه حداکثر ۱۰ برابر کمتر از مقدار پیش بینی شده" بود. اما، اثر spillover آن، تجاری سازی فضاپیما است؛ به نحویکه SpaceX حدود ۷۰۰۰ شغل و ۲ میلیارد دلار درآمد ایجاد میکند.
در حقیقت، برای همه بازیگران و اپراتورهای فضایی جهانی، نسبت ترکیب بین مشتریان دولتی و مشتریان تجاری هنوز ۴۰ به ۶۰ درصد است که با رشد نسبی مشتریان تجاری همراه بوده و از دل قراردادهای با کاربران دولتی بیرون میآید. این امر زمانی معنا پیدا میکند که در نظر بگیرید که نوآوری در فن آوری نیاز به سرمایه گذاریهای کلانی برای ارائه خدمات به بازارهایی دارد که هنوز وجود ندارند. بازارهای تجاری و سرمایه گذاران خصوصی، دنباله روی بخش دولتی به عنوان مهمترین مشتری اولیه خدمات فضایی هستند. در عین حال، فضا عامل مهمی در خدمات عمومی و دولتی مانند ارتباطات جهانی، ایمنی و امنیت، پیش بینی آب و هوا و کنترل ترافیک هوایی است.