به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش شامگاه امشب در برنامه تیتر دو شبکه خبر با تبریک روز معلم گفت: معلمان این روزها با تجربه جدیدی دست و پنجه نرم میکنند. کرونا آموزش در دنیا را متأثر کرد. در این دوره شاهد خلاقیتهای کم نظیری بودیم از سوی فرهنگیان عزیز که فرزندان جامعه از آموزش محروم نباشند و چون این پدیده جهانی است اقدامات همه دنیا در این بخش مورد داوری قرار میگیرند.
وی ادامه داد: در مورد برنامه شاد نکتهای که باید بگویم این است که چرا رفتیم سراغ شبکه شاد. وقتی تعطیلاتی طولانی میشود باید تدبیر کنیم. نمیتوانیم با عمر و فرصت جوانانمان بی تفاوت باشیم. یک دوره آموزشی را ثبت نام کردند و ۵ ماه را مطابق ۷۰ درصد محتوای آموزشی گذراندند و نسبت به بقیه آن نمیتوانیم بی تفاوت باشیم. کمک تلویزیون در این دوره بسیار بی نظیر بوده است و جامعه مخاطب استقبال کردند ولی این روش تعاملی نبود و ارتباط گرمی میان معلم و دانش آموزان برقرار نبود.
وی ادامه داد: لازم بود امکانی فراهم کنیم که ارتباط واقعی معلم و دانش آموز که در واقعیت هست در بخش مجازی باشد و یک تعامل دوطرفه باشد. یک برنامه اختصاصی طراحی شد تحت عنوان شبکه اجتماعی دانش آموزان که مخفف آن شاد میشود. برخی به ما میگویند خوب بود قبلاً تست میکردید و در جمعیت محدودتری انجام میدادید ولی ما فرصت نداشتیم و باید تا قبل از پایان سال تحصیلی انجام میدادیم. خوشبختانه اقبال خوبی از سوی فرهنگیان و دانش آموزان شده است. بیش از ۱۰ میلیون دانش آموزان از مجموع ۱۴ دانش آموز ما عضو شبکه شاد هستند و ترافیک روزانه را که بررسی میکنیم بیش از ۷ میلیون در این سامانه فعال هستند.
وزیر آموزش و پرورش گفت: به تدریج مسائل و مشکلات سامانه شاد بررسی و رفع میشود ولی ما چون میخواستیم دانش آموزان در همان ترکیبی که در کلاس حقیقی بودند در این فضا باشند باید تمهیداتی میاندیشیدیم و برخی وقفهها برای این بود ولی گروه فنی به ما اطمینان دادند سرعت بارگذاری دانلود از نمونه خارجی آن مثل تلگرام و واتس اپ بیشتر خواهد بود.
وی ادامه داد: ما مسئول هستیم آموزش همه دانش آموزان را تأمین کنیم و اولین مأموریت به مدیران مدارس سراسر کشور دادیم این است که چه تعداد از دانش آموزانشان تحت پوشش نیستند و داشبوردی تهیه شده که میتوانیم تک تک مدارس و دلایل متنوع عدم دسترسی به این شبکه را بررسی کنیم و شبکه شاد روش اولویت دار ماست ولی روش انحصاری ما نیست برای ۴۰ درصد بقیه تدبیر میکنیم. روشهای جایگزینی داریم. اما چرا اصرار داریم شاد باید باشد؟ برای اینکه ۶۰ درصد مشکلات ما را حل میکند و ممکن است در پاییز آینده با تهاجم این ویروس رو به رو شویم و اگر ناگزیر از تعطیلی مدارس باشیم این مرحله آزمون و خطا را گذراندیم. این بستر ظرفیت مشخصی را به ما میدهد. اگر هم مدارس دایر شود این میتواند دستیار آموزشی باشد و در راستای عدالت آموزشی باشد.
آخرین وضعیت پایان سال تحصیلی از زبان وزیر آموزش و پرورش
حاجی میرزایی درباره پایان سال تحصیلی و برگزاری آزمون ها گفت: در دوره ابتدایی ارزیابی توصیفی است و با نظر معلمان و از مجموعه فعالیتهای دانش آموزان انجام خواهد شد و هیچ امتحانی نخواهد بود. برای سایر دانش آموزان زود است که درباره آزمون صحبت کنیم. در این شبکه شاد امکانی داریم که حضور و غیاب دانش آموزان را بررسی میکند و هم امکانی دارد که معلمان بتوانند در این فضا آزمون بگیرند. اگر بتوانیم آزمون را حضوری برگزار کنیم که انجام میدهیم اما اگر وزارت بهداشت ما را منع کند، شرایطی را فراهم کرده ایم برای غیرحضوری برگزار کردن آزمون.
وی ادامه داد: در مورد پایه دوازدهم چون دانش آموزان باید کنکور بدهند و نگران وضعیت خود هستند تکلیف را زودتر روشن کرده ایم و آزمون قطعاً حضوری است. محتوای آموزشی ما در پایه دوازدهم معمولش این است که تا قبل سال پایان میپذیرد. به هر حال بیش از ۸۰ درصد محتوای پایه دوازدهم تا بهمن آموزش داده شده است و اردیبهشت را برای مرور و تکمیل این آموزشها قرار دادیم. از ۱۷ خرداد به مدت سه هفته این آزمونها برگزار میشود و سه هفته هم وقفه هست تا کنکور برگزار شود.
حاجی میرزایی درباره اینکه آیا ممکن است با تصمیم ستاد ملی کرونا این تاریخها به تعویق بیفتد نیز بیان کرد: بله ممکن است به هر دلیلی ستاد ملی مبارزه با کرونا مصوبه دیگری داشته باشد ولی ما موظف بودیم اعلام کنیم که از چه تاریخی آمادگی برگزاری امتحانات نهایی را داریم.
وی درباره ظرفیت شبکه شاد برای برگزاری آزمونهای آنلاین گفت: همکاران ما دارند بررسی میکنند شرایط برگزاری آزمونهای آنلاین را و امکانی از طریق سامانه شاد را هم بررسی میکنند و همین الان هم تقریباً این فضای آزمون غیرحضوری در این فضا انجام میشود.
وزیر آموزش و پرورش درباره اینکه به طور قطع سال تحصیلی فعلی بدون بازگشایی مدارس به پایان میرسد یا امکان بازگشایی مدارس وجود دارد، نیز گفت: ما نمیتوانیم درباره بازگشتن بچهها به مدرسه دقیق چیزی را اعلام کنیم. اما به هر حال یک اسفند و نیمه فروردین و نیمهای از اردیبهشت را داریم که بچهها به مدرسه نرفتند. درست است به روشهای مختلف آموزش را ادامه دادیم ولی باید مطمئن باشیم که آیا همه آموزش دیده اند و اینکه ارزیابی کنیم آموزشها به چه صورت رخ داده است. در دنیا به تدریج و متناسب با شرایط افول بحران کرونا زمزمههایی برای بازگشایی واحدهای آموزشی شنیده میشود. نکته این است که همه ابزارهایی که برای آموزش بچهها در زمان تعطیلی اجباری مدارس انجام شده، نمیتواند جایگزین مدرسه و کلاس حضوری باشد و ممکن است متناسب با سیاستهایی که وزارت بهداشت اعلام میکند، در برخی مناطقی که خطری دانش آموزان را تهدید نمیکند، مدرسه هم باز شود. به هر حال در این مورد ملاحظات بسیار است از جمله تأثیری که بازگشایی مدارس روی ترافیک شهری میگذارد و یا امکان فاصله گذاری در مدارس ایجاد شود و… اگر جایی احساس شود که از نظر رعایت استانداردها مشکلی نیست، شاید با نظر ستاد ملی مبارزه با کرونا مدارس هم دایر شود.
وی گفت: استاندارد ما این است که زمان تحصیل امسال، سال آینده تحصیلی را تهدید نکند. پیش بینی من این است که پایان خردادماه پرونده سال تحصیلی فعلی برای همه مقاطع به جز مقطع دوازدهم بسته شود.
حاجی میرزایی درباره اینکه آیا تصمیم دارید سال تحصیلی آتی را زودتر از مهر آغاز کنید، بیان کرد: چنین تصمیمی تا کنون گرفته نشده است. اگر بتوانیم تمام آموزشهای لازم را ارائه دهیم نیازی به آغاز زودتر سال تحصیلی نیست.
وی درباره موضوع اینترنت رایگان برای استفاده از بستر آموزشها در فضای شاد نیز گفت: تکلیفی برای وزارت ارتباطات گذاشته شده است که این کار را انجام دهند و ما هم پیگیر هستیم که صورت بگیرد و الان برای معلمان بستههای اینترنتی را در نظر گرفته اند. ما اگر بخواهیم در بستر فضای شاد حرکت مؤثری داشته باشیم باید اینترنت آن رایگان باشد.
تعیین تکلیف پرداخت شهریه مدارس غیردولتی
حاجی میرزایی درباره تکلیف پرداخت شهریه مدارس غیردولتی بیان کرد: شهریه دو جز دارد. یک جز برای فعالیتهای اصلی آموزشی پرداخت میشود و طبق دستورالعملی تعیین میشود و در اختیار تک تک شهرها قرار میگیرد و این در ازای آموزش است و این مدارس موظف هستند آموزش را ارائه دهند و این هزینه بابت آموزش داده میشود باید کارش انجام شود و صحبت از پس گرفتن آن هم در میان نیست ولی بخشی از شهریه بابت اتفاقاتی است که به دلیل تعطیلات رخ نداده مثل سرویس مدارس و یا کلاسهای فوق برنامه و یا ناهار و… والدین برای این موارد نباید هزینهای پرداخت کنند. ضمن اینکه ما برای حمایت از مؤسسان مدارس غیردولتی این امکان را فراهم کرده ایم که به ازای هر نفر شاغل در آن مجموعه ۱۶ میلیون تومان وام کم بهره تعلق بگیرد. اگر واحد آموزشی تعدیل نیرویی داشته باشد یا حقوق کارکنان و معلمانش را ندهد از این امکان محروم میشود.
وی همچنین درباره مراحل استخدام معلمان حق التدریس و نهضت سوادآموزی نیز گفت: قانون مأموریتی را در این زمینه به ما داده است و خردادماه آزمون معلمان نهضت سوادآموزی برگزار میشود و باید یک دوره یکساله را بگذرانند و بعد تبدیل وضعیت شوند و معلمان حق التدریس نیز همچنین. فرایندهای اجرایی آن آغاز شده است.
تعیین تکلیف رتبه بندی معلمان
وزیر آموزش و پرورش همچنین درباره تکلیف رتبه بندی معلمان نیز بیان کرد: ما یک رتبه بندی را سال ۹۴ انجام دادیم و سال ۹۸ آن را ارتقا دادیم. در سال ۹۴ معلمان از یک امتیاز آیتمهای فصل دهم قانون امور استخدامی بهره میبردند که سال ۹۸ این به سه آیتم ارتقا یافت. در اسفند امکانی فراهم شد که همه معلمان که نتوانسته بودند از امتیاز افزایش ۵۰ درصدی حقوق که سایر کارکنان دولت از آن بهره برده بودند، استفاده کنند، بهره ببرند. معلمانی که قبلاً افزایش حقوق پیدا کرده بودند چندان در اسفند افزایش حقوق نداشتند اما بیش از ۶۲ درصد معلمان از صفر تا ۵۰ درصد در اسفند به حقوقشان اضافه شد.
وی ادامه داد: یک تفاوتی بین مشاغل آموزشی و مشاغل اداری در این افزایش حقوق وجود دارد که فوق العاده تخصصی است که به معلمان تعلق نمیگیرد و پیگیر هستیم که این آیتم هم به معلمان تعلق بگیرد.
وزیر آموزش و پرورش درباره بیمه معلمان نیز گفت: بیمه طلایی سالهاست دیگر وجود ندارد و صندوق آتیه سازان جایگزین آن شده و روشش اینگونه است که همه ساله مبلغی از معلمان کم میشود و در آن قرار میگیرد و پاسخگوی نیاز درمانی آنهاست. امسال ما این خدمات را توسعه دادیم و همچنین مراکز ارائه خدمات را نیز توسعه دادیم.
وی درباره پرداخت حقوق نیروهای خرید خدمات گفت: تنها بخشی از معوقات آموزش و پرورش در سال ۹۸ که به سال ۹۹ رسید همین بخش بود و ما با کمترین بدهی وارد سال ۹۹ شدیم. موضوع این است که ما مسئول پرداخت حقوق معلمان خرید خدمات نیستیم و از سرفصل سایر در بودجه به پیمانکاران پول را پرداخت میکنیم و آنها هم متناسب با دریافتی باید حقوق معلمان را بدهند. داریم ارزیابی میکنیم که اگر لازم است در این شیوه اصلاحی انجام بدهیم آن را صورت بدهیم.
وضعیت پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان
حاجی میرزایی درباره پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان که سال ۹۸ بازنشسته شده اند نیز با بیان اینکه تاریخ دقیق این پرداختی مشخص نیست گفت: ما برای بازپرداخت این مبلغ طبق قانون باید اموالی را بفروشیم و پاداش را بدهیم که فرایند طولانی است و پیگیر آن هستیم. سال گذشته متعهد بودیم تا قبل مهرماه آن را پرداخت کنیم که انجام شد. امسال هم تلاش میکنیم ولی دقیق نمیتوانم زمانش را بگویم. ضمن اینکه ما واحدهای آموزشی داریم که بتوانیم آنها را بفروشیم اما در عین حال فضای زیادی برای هزینه کردن این مبلغ هم داریم. ۱۸ درصد مدارس ما نیازمند نوسازی و ۱۲ درصد نیازمند تخریب و ساخت هستند. فضای آموزش هنوز هم قابل قبول نیست و طبق سند تحول بنیادین باید به ازای هر دانش آموز ۸ متر و ۳۰ سانتی متر فضای آموزشی باشد که در حال حاضر ۵ متر و سی سانتی متر است و در ۱۰ استان حتی زیر این مقدار فضای آموزشی داریم.
آخرین جزئیات اعمال مدرک دوم فرهنگیان در احکام حقوقی
وی درباره آخرین جزئیات اعمال مدرک دوم فرهنگیان در احکام حقوقی شأن گفت: مصوبهای در شورای دستمزد هست که هر کارمندی فقط یکبار میتواند مدرکش در حقوقش اعمال شود و معلمان معتقد هستند به دلیل شغل معلمی و نیاز به ارتقا دائمی مدرک باید این قانون استثنا قائل شود که ما هم مخالف آن نیستیم اما کار همواری هم نیست.