سرپرست مرکز برنامهریزی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش گفت: ۳ ماه است که مدارس تعطیل است و هزینههایی مانند ایاب و ذهاب وجود ندارد و هزینه اینترنت به نوعی جایگزین آن شده است البته به دنبال اینترنت رایگان برای «شاد» هستیم.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، مهدی شرفی سرپرست مرکز برنامهریزی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی پرسشگر که با موضوع «آموزش از راه دور و چالشهای فناوری» برگزار شد با بیان اینکه تا امروز ۸۹۲ میلیون و ۲۱۰ هزار فایل در شبکه شاد بارگذاری و تبادل شده که به طور متوسط هر فایل ۲۰ مگابایت است، در پاسخ به نتیجهگیری مجری برنامه مبنی بر اینکه «تبادل این میزان فایل معادل ۱۸ میلیون گیگابایت میشود و اگر هر گیگابایت را ۱۰۰۰ تا ۵۰۰۰ تومان درنظر بگیریم، ارزش ریالی اینترنت مصرف شده ۱۸ تا ۹۰ میلیارد تومان میشود، مگر آموزش رایگان نیست، برای چه چنین رقمی را به مردم تحمیل کردهایم؟» گفت: سه ماه است که مدرسهها تعطیل است، هزینه آموزش، ایاب و ذهاب و... قبلا وجود داشته و اکنون این هزینهها به نوعی جایگزین هزینههای جاری شده است.
وی افزود: البته ما به دنبال آن هستیم که هزینه مصرفی شبکه شاد رایگان شود و این موضوع با ستاد ملی مقابله با کرونا نیز مطرح شده و پیگیر هستیم که از طریق مراجع ذیربط این اتفاق بیفتد.
شرفی با بیان اینکه نمیتوانستیم آموزش را در تعطیلات ناشی از کرونا تعطیل کنیم و از همان روزهای ابتدایی تعطیلات، آموزش مکمل از طریق رسانه ملی شروع شد، گفت: ضعف بزرگ آموزش تلویزیونی، عدم امکان تعامل دوطرفه بود و آموزش و پرورش باید دنبال راه دومی میرفت که در زمان محدود قابل پیادهسازی و جوابگوی جمعیت ۱۶ میلیونی باشد.
وی اضافه کرد: در همین راستا شبکه شاد ایجاد و همکاران ما دریافت مجوز استفاده رایگان از اینترنت را به ستاد کرونا بردند و اقدام شد؛ آنها که متولی پهنای باند هستند باید کمک کنند تا فرایند آموزش پیش برود و هزینه خانوادهها هم کمتر شود.
سرپرست مرکز برنامه ریزی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: معلمان ما به طور پراکنده آموزشها را در پیامرسانهای خارجی شروع کرده بودند و هزینه اینترنت استفاده از پیامرسان خارجی چند برابر بوده است. مصرف پهنای باند داخلی ۳۰ درصد افزایش یافته و به این معناست که از پهنای باند خارجی صرفه جویی شده است. قبلا مردم این کار را در پیامرسانهای دیگر انجام میدادند و چند برابر هزینه میکردند.
وی با اشاره به توسعه سامانه، گفت: ۷۸ درصد دانشآموزان یعنی ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در شبکه عضو شدهاند و اگر یک دستگاه تلفن هوشمند هم در خانه باشد برای چند نفر قابل استفاده است و این پوشش ما را افزایش داده است.
شرفی افزود: کانالهای اختصاصی محتوا ایجاد کرده ایم. ۵۰۰۰ محتوا بارگذاری شده و معلمان میتوانند اینها را به اشتراک بگذارند. فایلهای بارگذاری شده در داخل کانال فشرده سازی شده است و پوشش شبکه خوب است همچنین ۹۸ درصد مدیران مدارس عضو شبکه شاد هستند و امکانات جدید در حال اضافه شدن است.
وی درباره بازخودرهای دریافتی گفت: افرادی که استفاده کردهاند تعدادی با بنده تماس گرفتند و رضایت داشتند؛ شاد بسیار زود فراگیر شد و اکنون سیستم دارد کارش را انجام میدهد؛ استفاده از شبکه الزام نبوده است. به هرحال شبکه شاد تنها کانال رسمی آموزش است و اگر جایی امکان استفاده نباشد، روشهای دیگر آموزش دنبال میشود، اما اگر دسترسی وجود داشته باشد باید این کار را انجام دهند.
به گفته سرپرست مرکز برنامه ریزی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش، استفاده از مدرسه تلویزیونی کند و شل نشده است؛ اما باید درنظر داشت که آموزش یک فرایند تعاملی است و وقتی محتوا ارائه شد اگر دانشآموزی که محتوا را از تلویزیون دیده، سوال داشته باشد باید در یک بستری آن را مطرح کند که در مدرسه تلویزیونی این امکان وجود نداشت.