معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه تعلیم و تربیت یک امر تخصصی است گفت: شرایط مدرسه داری راحت تر از هرکار دیگری است به نحوی که شاید اگر فردی بخواهد یک دکه روزنامه فروشی بزند شاید سخت تر از این باشد که بخواهد مجوز یک مدرسه بگیرد
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، رضوان حکیم زاده در این باره افزود: ما در ایران دیرتر شروع می کنیم و در گذشته رویکرد موجود مبتنی بر آموزش مهارت از سنین اولیه کودکی نبوده است.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه البته ابتدا باید مشخص کنیم زمانی که از مهارت آموزی سخن می گوییم منظور ما کدام دسته از مهارت هاست؟ گفت: اگر منظور نحوه کاربرد دانش و علم آموخته شده در عمل تلقی کنیم مهارت های زندگی را باید از سنین کم شروع کنیم. در نظام آموزشی رسمی از پایه ششم ابتدایی مهارت آموزی معطوف به شغل از کتاب مهارت های کار و فناوری آغاز می شود.
حکیم زاده ادامه داد: این روند در دوره متوسطه اول و دوم ادامه پیدا می کند. در متوسطه دوم در شاخه فنی و حرفه ای و کاردانش تمرکز روی حرفه آموزی است. رشته های متنوعی در این شاخه عرضه می شود.
وی با بیان اینکه اکنون آموزش و پرورش طرحی تحت عنوان «هر دانش آموز، یک مهارت» را در دست اجرا دارد که بر اساس آن باید هر دانش آموز در زمان فارغ التحصیلی حداقل یک مهارت را آموخته باشد گفت: معتقدم که اگر راجع به بایدها سخن می گوییم، حتما مهارت آموزی باید از دوران کودکی آغاز شود و حتی زودتر از مدرسه، خانواده نقش ایفا کند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی درباره مسئولیت نظارتی آموزش و پرورش بر مهدهای کودک گفت: طبق قوانین حتما باید مدیریت یکپارچه بر مقوله تربیت حاکم باشد. به ویژه در تربیت قبل از دانشگاهی، تربیت یک جریان به هم پیوسته است که لازمه آن هم مدیریت و نظارت یکپارچه است. هر زمان این اتفاق رخ ندهد دچار چالش خواهیم شد.
حکیم زاده افزود: سال های سال است که ورود به دانشگاه به قبله آمال بسیاری از ما تبدیل شده و به این نگرش های غلط دامن زده می شود. خانواده ها چون مسیر زندگی فرزندشان ارا در دانشگاه می بینند مهارت آموزی آنها را جدی نمی گیرند. فرهنگ سازی نیازمند اقدامات جامعی است.
وی با بیان اینکه فرهنگ سازی باید از خانواده شروع شود و در مهدکودک و دوران مدرسه ادامه یابد عنوان کرد: نهاد تعلیم و تربیت و رسانه ملی توامان باید به خانواده ها در این فرهنگ سازی کمک کنند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش افزود: خانواده های ما قالب های ارزش گذاری غلطی دارند که آن را به فرزندانشان تحمیل می کنند و تنوع استعدادها را به رسمیت نمی شناسیم. اینکه هرکدام از انسان ها ممکن است در یک زمینه علاقه و استعداد داشته باشند بسیار مهم است؛ نباید همه را به یک شکل قالب بزنیم و انتظارات یکسانی داشته باشیم.
حکیم زاده درباره تربیت کودکان ماهر و وجود محتوای مناسب در این زمینه اظهار کرد: اگر برنامه های درسی کنونی را تحلیل کنیم چندان مشکلی از بابت محتوای درسی نداریم. منتها در بحث مهارت آموزی نباید چندان بر محتوای درسی متکی باشیم بلکه باید برنامه عملیاتی داشته باشیم. کتاب پژوهش و تفکر را داریم اما آیا لزوما وجود محتوا منجر به رشد مهارت تفکر می شود؟
وی ادامه داد: یکی از عوامل مهم، مربیان هستند. کسانی که به عنوان مربی به کار می گیریم باید دارای مهارت آموزشی لازم در این زمینه باشند. تعلیم و تربیت یک امر تخصصی است. شرایط مدرسه داری راحت تر از هرکار دیگری است. شاید اگر فردی بخواهد یک دکه روزنامه فروشی بزند شاید سخت تر از این باشد که بخواهد مجوز یک مدرسه بگیرد. در حالی که داشتن دید تربیتی بسیار مهم است.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه اگر نگاه ما سرمایه ای باشد و نگاه هزینه ای نباشد، تغییرات مهمی اتفاق می افتد که یکی از مهمترین آنها تغییر سیاست های جذب مربیان و معلمان در کشور است، درباره موضوع عدالت آموزشی و مهارت آموزی در مناطق دوردست و محروم اظهار کرد: برنامه های تهیه شده در آموزش و پرورش سراسری و کشوری هستند اما معمولا امکانات همه مدارس و حتی خانواده ها یکسان نیست.
حکیم زاده در برنامه تلویزیونی «به وقت ایران» افزود: هرچند که لزوما در دوران کودکی نیازمند تجهیزات پیشرفته نیستیم. آموختن مهارت های پایه زندگی برای همه افراد لازم است. مهارت های پایه زندگی، پایه مهارت های شغلی نیز هست. اگر نیروی انسانی با کیفیت را به مناطق محروم تزریق کنیم می توان کمبودهای محیطی را جبران کرد.