گروه فرهنگ وهنر خبرگزاری دانشجو؛ برنامههای ترکیبی و به اصلاح چند آیتمی همیشه در شبکههای مختلف صداوسیما، به عنوان بازوان حرکتی شبکهها عمل کردهاند و از سویی میتوان سیاستگذاریهای مدیران شبکهها را در محتوای برنامههای ترکیبی شبکههایشان به وضوح مشاهده کرد و گاهی نیز این نوع برنامهها از سریالها نیز در جذب مخاطب پیش گرفته و در نتیجه بیشتر از همیشه مورد توجه مخاطبان قرار میگیرند، گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو نیز در همین راستا در سلسله گزارشهایی در قالب پرونده «نقد برنامههای ترکیبی تلویزیون» سعی خواهد کرد نگاهی منصفانه با بیان نقاط ضعف و قوت به برنامههای شاخص ترکیبی شبکههای سراسری داشته باشد که در ادامه ششمین قسمت از این پرونده از نظرتان میگذرد:
برنامه اتفاق که این روزها قسمتهای جدیدش روی آنتن شبکه سه سیما میرود از دو جنبه قابل بررسی است، یکی بحث محتوای برنامه که در قسمت از پرونده بصورت مفصل به آن پرداخته میشود و دیگر اینکه به حضور رضا رشیدپور به عنوان مجری برنامه برمیگردد.
همچنان منتظر شفافسازی
در ابتدا و قبل از نقد محتوایی و ساختاری برنامه "اتفاق" باید نکاتی درباره حضور رشیدپور در این برنامه متذکر شد.
همانطور که مستحضرید ماجرای انتشار دستمزد بالای رضا رشیدپور چندی پیش در فضای مجازی حسابی خبرساز و البته حاشیه ساز شد و حتی توضیحات رشیدپور هم در این در این خصوص هیچ کمکی به کاهش تنش ها در فضای مجازی نکرد، اما توضیحات مدیران شبکه سه در این باره تا حدودی فضای متشنج را آرام کرد اما همچنان منتقدان "دستمزدهای بالای مجریان تلویزیون" خواستار شفاف سازی مسئولین رسانه ملی درباره ریز هزینه های بالای برنامه هایی شبکه های مختلف سیما هستند که تاکنون این اتفاق رخ نداده است.
با همه این تفاسیر و حواشی ذکر شده، حضور رضا رشید پور در قسمت های جدید برنامه "اتفاق" در شبکه سه سیما از یک جنبه سوال برانگیز است و آن اینکه با توجه به حساسیت های بوجود آمده و عدم شفاف سازی درباره دستمزد رضا رشیدپور شاید بهتر بود زمان پخش این برنامه را تا رفع این سوتفاهم ها به تاخیر می انداختند که متاسفانه اینگونه نشد.
«اتفاق» خوب بدون سلبریتی ها
درباره نقد محتوایی و ساختاری برنامه "اتفاق" باید گفت، یکی از کارکردهای رسانه ملی سرگرمیسازی برای مخاطب است اما این موضوع نباید تا به آنجا پیش برود که رسانه به هر بهانهای به دنبال جذب مخاطب بوده و رسالتهای اصلی خود را از یاد ببرد اتفاقی که امروز در بسیاری از شبکهها شاهد آن هستیم. حضور پر رنگ سلبریتیهایی که تنها به بهانه جذب مخاطب بر روی اغلب برنامهها از مسابقات، سرگرمی و آشپزی گرفته تا برنامههای خانوادگی و تبلیغات سایه افکنده است.
برخی مدیران رسانه نیز حضور سلبریتیها را علاوه بر جذب سرمایهگذار بیشتر و قویتر یکی از راهکارهای مهم برای جذب گسترده مخاطب میدانند.
در این میان برنامه «اتفاق» را که جای خالی سلبریتیها در آن اصلا به چشم نمیآید را شاید بتوان اتفاقی نو در عرصه برنامهسازی دانست، اتفاقی که باید آن را در این برهه به فال نیک گرفت.
برنامه اتفاق که ضبط و پخش آن از اواخر سال گذشته آغاز و به دلیل شیوع ویروس کرونا متوقف شد، مخاطبش را فراموش نکرده و این شبها دوباره از شبکه سیما به روی آنتن میرود، برنامهای از جنس مردم برای مردمی که این روزها به نوعی خانهنشین شده و قطعا یکی از سرگرمیهای مهمشان تماشای برنامههای تلویزیونی است.
در اتفاق خبری از چهرههای سرشناس و ستارهسازی نیست و رابطه پیچیدهای که در این سالهای اخیر بین سلبریتیها و رسانه شکل گرفته از میان رفته، اینجا مردم روایتگر داستانهای زندگی خودشان هستند و هر کدام در زمینهای حرف تازهای برای گفتن و عرض اندام دارند و این همان دلیلی است که مخاطب اتفاق را با خود آشناتر دانسته و به راحتی با قهرمانان و روایتگران تمام داستانها همذاتپنداری میکند، خود را به جای آنها میگذارد و با زندگی آنها همراه میشود، قهرمانانی که گاه نخبه و فرهیختهاند، گاهی نویسنده، دانشمند یا یک کاوشگر و جهانگرد و گاه یک کاراگاه.
شاید یکی از نقاط قوت برنامه اتفاق همین است که مخاطب، میهمانان را دور از دسترس نمیبیند به راحتی میتواند از آنها الگو بگیرد و به این باور برسد که خواستن توانستن است و تنها اراده و پشتکار کافی است تا مصمم به هدف خود نزدیک شود.
سازندگان اتفاق تا به اینجا توانستهاند با تکیه بر خلاقیت و نوآوری خود برنامهای تهیه کنند که علاوه بر سرگرمی و گفتوگو با چهرههای علمی، سیاسی، ورزشی، فرهنگی و اجتماعی سایر مؤلفههای مهم از جمله ارائه الگوهای درست اسلامی ایرانی، مشارکت مخاطبان از طریق شرکت در مسابقات اطلاعات عمومی، ارتباط با اصناف و اقشار مختلف، مناظره، بازنمایی اتفاقات شگفتانگیز دنیای علم را نیز در برداشته و به این وسیله تا انتها بینندگان را با خود همراه کند.
در اتفاق هیچ چیز بعید نیست از آتش گرفتن میهمان روی صحنه تا ساخت رعد و برق مصنوعی آن هم جلوی دیدگان حیرتزده تماشاگران، اینجا عجیبترین اتفاقات آنقدر به سادگی اتفاق میافتد که تماشاگر آن را باور کرده و خارج از درک خود نمیبیند.
از دیگر نکاتی که در این برنامه به آن توجه شده محوریت اتفاقات روز و مناسبتها در تولید محتوا و ساخت آیتمهای برنامه است تا به این وسیله طراوت و تازگی موضوعات حفظ شود.
متأسفانه این برنامه نیز همچون سایر برنامههای سیما از گزند این ویروس مهلک در امان نماند و ضبط بدون تماشاگر باعث شده تا «اتفاق» با وجود ساخت دکور عظیم و زیبا که قرار بود جمعیتی بین 500 تا 700 نفر را در بربگیرد، از شور و هیجان تماشاگران خالی شود.
اتفاق مخاطبش را به چالش دعوت میکند، با این همه نبود اطلاعرسانی درست و تبلیغات کافی در خصوص برنامه اتفاق شاید مانع از این شده که این برنامه آنچنان که باید دیده شود.
در این میان چیزی که بیش از همه اهمیت دارد جسارت تیم سازنده اتفاق اعتقاد به از بین بردن مرجعیت رسانهای سلبریتیها در این برنامه است که نشان میدهد تنها استفاده از چهرههای مطرح ضامن جذب مخاطب نیست.