رئیس بسیج اساتید با بیان اینکه ساختار دانشگاهها متناسب با زیست بوم ایران مهندسی و معماری نشده است، گفت: گروههای مسالهمحور علمی-جهادی، دانشگاهها را کار آفرین و مردمگرا خواهند کرد.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، مجتبی زارعی رئیس بسیج اساتید کشور در آیین آغاز به کار گروه مساله محور علمی جهادی بررسی آسیبهای پسا کرونا در دانشگاه علامه گفت: ساختارهای اداری علم در ایران مردم گریزند، اما شورای عالی انقلاب فرهنگی، کمسیون آموزش و تحقیقات مجلس، وزارت علوم و هیئتهای امنا در دانشگاهها با اصلاح ضوابط و آیین نامههای ترفیع و ارتقا در توجه به استادان و گروههای ایفاگر مسئولیتهای اجتماعی قادر خواهند بود شکاف بین دانشگاهها و مردم را ترمیم و مراکز علمی را مردمگرا کنند.
عضو گروه علوم سیاسی داتشگاه تربیت مدرس افزود: ساختار دانشگاهها در ایران در آغاز ورودش به کشور متناسب با زیست بوم ایران مهندسی و معماری نشده است؛ این در حالی است که در سنتهای آلمانی، انگلیسی و آمریکایی، دانشگاهها از سیر منطقی زیست بوم خود برخوردار بودند روندی که به خصوص در آمریکا با عبور از دوسنت آلمانی و انگلیسی برای استیلا بر عالم به دانشگاههای چند منظوره و کارآفرین تغییر ریل دادند.
وی ادامه داد: به این دلیل ضمنا باید گفت دانشگاهها در آمریکا سنخیتی ایدئولوژیک دارند، چون از سالهای جنگ جهانی دوم به بعد برای هژمونی این کشور وارد کار شدند، در این میان دانشگاههای ایالتی آمریکا حتی از دانشگاههای ملی در حل مسایل خود و کارآفرینی پیشتازتر هستند.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: این در حالی است که ایفای وظایف و مسئولیتهای اجتماعی در آیین نامههای ارتقا و ترفیع دانشگاههای ایران از کمترین جایگاه برخوردار است موضوعی که شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت علوم و کمسیون آموزش و تحقیقات مجلس یازدهم باید برای رفع آن چاره اندیشی کنند.
وی ضمن تجلیل از حرکت مساله محور استادان دانشگاه علامه در راه اندازی کارگروه علمی بررسی آسیبهای پسا کرونا گفت درگاه و دروازه ورود آشتی دانشگاهها به سوی مردم، وجود انگیزههای تولید علم نافع و ظهور گروههای مساله محور علمی، جهادی است.
زارعی اظهار داشت: اگر میخواهیم تولید علم نافع مرجع ساز در ایران شکل بگیرد باید علاوه بر حرکت در مرزهای دانش، هیئتهای امنا ء و هیئت رییسه دانشگاهها باید در بستری قانونمند و با روش شناسی علمی، اجتهادهای منطقهای را از استادان برای ارائه راه حلهای علمی مطالبه کنند.
وی ادامه داد: اگر به موازات شکل گیری گروههای جهادی و سازندگی در کشور، گروههای علمی - جهادی هم در کشور برای حل مسایل مردم شکل گرفته و جنبشهای تولید علم و نهضتهای نرم افزاری پدید آید ایران در دهه اول چهل سالهی دوم انقلاب به یکی از بزرگترین قدرتهای جهانی تمدن ساز تبدیل خواهد شد.
گفتنی است، در پایان این نشست که با حضور سردار شکارچی معاون فرهنگی ستاد کل نیروهای مسلح، رییس و مسوولان دانشگاه علامه و دیگر استادان دانشگاههای تهران، رییس بسیج اساتید دانشگاههای تهران و معاونین جنبش استادی کشور همراه بود از آغاز بکار کارگروه علمی بررسی آسیبهای پسا کرونا رونمایی و شیوندی عضو هیآت علمی دانشگاه علامه به مدیریت این گروه منصوب شد همچنین با توجه به تولید روش شناسی مساله محور سامانه سیاستگذاری هوشمند بحرانهای اپیدمیک از سوی کانون استادی دانشگاه علم و صنعت ایران، از این کانون نیز تجلیل شد.