رئیس خانه اقتصاد و تجارت ایران و ترکیه گفت: اقتصاد ملکی یا ساختمانی ترکیه به دلیل شیوع کرونا تقریبا متوقف شده و این کشور برای جبران آن به فعال سازی تجارت و صنعت از طریق تجارت الکترونیک روی آورده است.
گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، در چهار ماه اخیر ویروس کرونا علاوه بر تغییر سبک زندگی و اثرگذاری در حوزهی بهداشتی و اجتماعی در جهان اثرات اقتصادی و تجاری قابل توجهی بر کشورها داشته است، به ویژه کشورهایی که مقصد گردشگران خارجی است با شیوع کرونا درآمد این صنعت پول ساز را از دست داده اند. یکی از همین کشورهای جذب کنندهی توریسم در منطقهی آسیا ترکیه است. کشوری که علاوه بر از دست دادن درآمد چندین میلیارد دلاری از توریسم با گسترش کرونا درآمدهای میلیاردی در حوزه های دیگر از جمله املاک و مستغلات و تجارت خارجی و صادرات را هم به میزان قابل توجهی از دست داده است. در همین رابطه با دکتر سید جلال ابراهیمی؛ رئیس خانه اقتصاد و تجارت ایران و ترکیهگفتگوکردیم که در ادامه مشاهده میکنید.
گسترش شیوع ویروس کرونا چه تاثیراتی بر اقتصاد ترکیه به ویژه در حوزه املاک و تجارت داشته است؟ اقتصاد ترکیه که در کنار صنعت توریسم بیشتر وابسته به دو عامل املاک و صادرات است در هر دو حوزه با توقف و یا رکود به لحاظ وجود کرونا و قرنطینههای موردی مواجه شده است. در بخش املاک ۵۶ درصد کاهش در فروش املاک فقط در ماه آوریل نسبت به سال پیش صورت گرفته است. توجه کنید که این آمار مستندی است که مرکز آمار ترکیه اعلام کرده است این سازمان برخلاف بسیاری از کشورهای خاورمیانه که آمارشان یا دیرتر در اختیار قرار میگیرد یا آماری است که به اصطلاح تحلیلی توجیهی تفسیری نیست و از دیدگاه اقتصادی آمارهایی است که مورد استفاده تمام واحدهای صنفی، اقتصاددانان، برنامه ریزان و صادر کنندگان و تجار و تولید کنندگان و سایر حوزههای اقتصادی و اجتماعی و حتی سیاسی قرار میگیرد و هر ماه منظم منتشر میشود و مورد تائید تمام مراکز مالی بورسی و بانکی است. تعداد فروش آپارتمان در حوزه ویلا در سال جدید ۴۲ هزار و ۷۸۳ واحد بوده و این فروش که براساس کرونا بوده بسیار سیر نزولی داشته و یعنی اولین بار به زیر ۵۰ هزار واحد مسکونی در ترکیه رسیده است.
در شهر استامبول که با فروش بالای املاک مواجه بود ۶۱۱۳ واحد ملکی فروخته شده که فقط ۱۴.۳ دهم درصد از کل فروش در حوزه ترکیه است. ازمیر با ۴۵۰۰ واحد، آنکارا ۲۵۳۳ واحد کمترین آنها شهر هاککاری است که در شرق ترکیه است منطقه آنادولی شرقی یعنی منطقه کردنشین و در طرفهای شرق ترکیه که ۷ واحد فروش پیدا کرد.
فروش مسکن به خارجیها قابل مقایسه با سالها و ماههای قبل نیست افت ۸۰ درصدی پیدا کرده است یعنی ۷۸.۸ درصد کاهش پیدا کرده و جمعا به ۷۹۰ واحد رسیده و در فروش به خارجیها استامبول ۳۷۴ واحد انتالیا ۱۵۰ آنکارا ۴۷ ازمیر ۳۰ واحد و منطقه توریستی ۲۵ واحد فروش داشته است که این یعنی ۲۰ درصد کل معاملاتی که در ماههای مشابه صورت گرفته و این نشان دهنده رکود خاصی در حوزه اقتصاد ملکی یا ساختمانی ترکیه است. در واقع وقتی ملک فروش برود روی ساختمان سازی و صنایع وابسته به ساختمان هم تاثیرگذار است.
با این تفاسیر ترکها برای جبران رکود ناشی از کرونا در حوزه مسکن چه راهکارها و تدابیری اتخاذ کرده اند؟ ترکها از یک طرف اگر دری بسته میشود دنبال در دیگری هستند تا باز کنند و تجارت و اقتصاد کشورشان را رونق بدهند. وزیر تجارت ترکیه خانم پکجان اعلام کرد نمایشگاه ماشین آلات کشاورزی با همکاری انجمن صادرکنندگان مرکز آنادولی و دانشگاه سلجوق و به صورت کاملا آنلاین و دیجیتالی با نرم افزارهای ملی برگزار میشود و این اولین بار است این کار صورت میگیرد. این نمایشگاه مبتکرانه در ۲۲ ژوئن برگزار میشود که بیش از ۱۰۰ صادر کننده ماشین آلات کشاورزی با ۳۰۰ خریدار جهانی در این نمایشگاه دیجیتالی ملاقات و معامله خواهند کرد.
وزارت تجارت ترکیه برای اضافه کردن زمینهای تجاری نمایشگاه مجازی را در ترکیه گسترش میدهد. در این نمایشگاهها روشهای بازاریابی دیجیتالی عملیاتی میشود. وزارت تجارت اعلام کرده که شرکت کنندگان در نمایشگاه مجازی از سمینارهای آنلاین ملاقات رودروی اینترنتی و همچنین نشست تخصصی برای عقد قرارداد با پشتیبانی وزارت تجارت و کنفدراسیونها استفاده خواهند کردند. خریداران در مدت ۷ روز برگزاری نمایشگاه ۲۴ ساعته بر روی سکوی خرید دیجیتالی قرار خواهند داشت. وزیر تجارت ترکیه میگوید از اول ژوئن نمایشگاه کیف و چرم و کفش ایجاد میشود که فقط خریداران حرفهای بازدید میکنند، این نمایشگاه با شرکت ۳۰ غرفه برگزار میشود و ۲۵۰ خریدار حرفهای را وزارت تجارت ترکیه جمع آوری کرده و در این نمایشگاه شرکت داده است.
به گفتهی شما ترکیه برای جبران اثرات رکودی شیوع کرونا اقدامات قابل توجهی انجام داده است آیا ایران هم میتواند از این الگو بهره برداری کند؟ با توجه به اینکه ما در ایران نیز معاونت تجارت الکترونیکی در سازمان تجارت ایران وابسته به وزارت صمت داریم باورم بر این است این معاونت با همکاری سازمان نمایشگاه ایران و بخش خصوصی فعال در حوزه تجارت الکترونیکی و تجارت مجازی آنلاین میتواند از این روشها براف فعال سازی رشتههای صنعتی تجاری و فروش آنلاین و نمایشگاهها استفاده کند. حسن این نمایشگاهها در این است که دیگر شلوغی افرادی که به عنوان یک بازدید کننده یا تفریح وارد نمایشگاه میشوند نیست و افرادی در این نمایشگاهها حضور پیدا میکنند که برای خرید یا برای عقد قرارداد یا برای رویت اقلام جدید یا برای بستن قرارداد حضور پیدا میکنند و این کار بسیار مفید است که در دوره رکود بعضی مشاغل تجاری به خاطر کرونا بتوانیم دوباره فعالیت را در خریداران و فروشندگان حوزه مصرف دنبال کنیم و به حوزه تولید وصل کنیم و از طریق ارتباطات دیجیتالی صادرات را نیز فعال کنیم.