گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو: عباس اسماعیل گل
چند روز پیش بود که بنیاد سینمایی فارابی یک خبر مهم را در خصوص پروژه جدید خود منتشر کرد، فارابی در اطلاعیه ای اعلام کرد که «علی روئینتن نگارش اثر تازهای را در سینمای دفاع مقدس با حمایت این بنیاد سینمایی آغاز کرده است، این فیلمنامه در مرحله تحقیق و نگارش قرار دارد و برای نخستین بار در سینمای ایران، زندگی و مبارزات شهید شاخص ابراهیم هادی در آن روایت میشود.»
اما بیشتر از آنکه پرداختن جدیدترین پروژه بنیاد سینمایی فارابی به داستان زندگی یک شهید شاخص برای مخاطبان سینما جلب توجه کند، انتخاب علی روئین تن به عنوان فیلمنامه نویس و احتمالا کارگردان این فیلم سینمایی مورد بحث قرار گرفت.
علی روئین تن، فیلمنامه نویس ،کارگردان و بازیگر که نخستین فیلم سینمایی خود را با عنوان "دلشکسته" و با حضور چهره های مطرحی چون شهاب حسینی و خسر شکیبایی در سال 86 ساخته است در این اثر به توفیق چندانی دست پیدا نکرد و نخستین فیلمش با انتقاد بسیاری از منتقدان مواجه شد .
اما نقطه تاریک کارنامه کاری علی رویین ترن به حضور جنجالی اش در جشنواره فیلم فجر سال 88 بازمیگردد که این کارگردان در این سال با فیلم دوم خود "زمهریر" حواشی بسیاری را بوجود آورد، رویین تن در این فیلم که از حضور چهره های شناخته شده ای چون جمشید مشایخی، داوود رشیدی، محسن تنابنده، ابوالفضل پورعرب، اکبر عبدی، سارا خوئینیها، افسانه بایگان، بیتا بادران، امین تارخ، محمود پاکنیت، مهرداد صدیقیان، وحید جلیلوند، رضا رویگری، مریم کاویانی، میرطاهر مظلومی، نیوشا ضیغمی و شیلا خداداد به عنوان بازیگر بهره می برد یکی از ضعیف ترین و در عین حال متفاوت ترین فیلم های تاریخ سینمای پس از انقلاب را تولید کرد. متفاوت از این جهت که تاکنون هیچ فیلم ایرانی به انداه زمهریر به آرمان های دوران دفاع مقدس توهین نکرده است و شاید بیراه نباشد که بگوییم روئین تن در کشورش یک فیلم ضد ایرانی تمام عیار تولید کرده است.
اما این پایان ماجرا نیست زیرا روئین تن با فیلم "زمهریر" جشنواره فیلم فجر سال 88 را بهم ریخت و در یک اقدام بی سابقه در سالن رسانه های جشنواراه، همه اهالی رسانه و منتقدان با هر طیف و سلیقه ای معترض فیلم موهن روئین تن بودند که این مسله این کارگردان را در نهایت مجبور به عذرخواهی از مخاطبان کرد.
اما همه این اتفاقات درباره کارنامه کاری "علی روئین تن" در مقام کارگردان و نویسنده به این خاطر بازخوانی شد که برای مخاطبان سینما جای سوال پیش می آید که بنیاد سینمایی فارابی که با بودجه بیت المال اداره میشود بر اساس چه بینش، منطق و استدلالی یکی از مهمترین پروژه های خود طی سال های اخیر را به فردی چون علی روئین تن سپرده است؟ آیا قرار است سینمای ایران شاهد یک "زمهریر" دیگر در حوزه سینمای دفاع مقدس باشد؟ آیا مسئولین بنیاد سینمای فارابی آگاهانه این انتخاب عجیب وغریب را برای تولید فیلم سینمایی شهید هادی داشته اند؟ و چندین سوال دیگر که فقط مسئولین بنیاد سینمایی فارابی می توانند پاسخگو باشند و بهتر است بگوییم باید در این خصوص پاسخگو باشند.
اما در پایان بد نیست به این بهانه نگاهی کوتاه داشته باشیم به داستان زندگی شهید شاخص "ابراهیم هادی" تا شاید مدیران سینمایی با باخوانی این زندگینامه به حساسیت ها درباره تولید آثار سینمایی درباره این شهید بزرگوار پی ببرند.
پهلوان بسیجی ابراهیم هادی از بنیانگذاران گروه چریکی شهید اندرزگو در جبهه گیلانغرب و ستاره ورزش کشتی کشورمان بود. حضور در هیئت جوانان وحدت اسلامی و همراهی و شاگردی استادی نظیر مرحوم علامه «محمدتقی جعفری» در سالهای پایانی دبیرستان، در رشد شخصیتی ابراهیم بسیار مؤثر بود. ابراهیم هادی اهل ورزش بود. با ورزش پهلوانی یعنی ورزش باستانی شروع کرد. در والیبال وکشتی بینظیر بود. او همزمان با تحصیل علم به کار در بازار تهران مشغول بود و پس از انقلاب در سازمان تربیت بدنی و بعد از آن در آموزش پرورش فعالیت کرد. ابراهیم در دوران پیروزی انقلاب شجاعتهای بسیاری از خود نشان داد. با شروع جنگ تحمیلی، شهید هادی در جبهه حضور یافت و در عملیات والفجر مقدماتی، پنج روز در محاصره دشمن استقامت کرد تا آنکه امام (ره) او ویارانش را ملائکهالله نامید. سرانجام در غروب ۲۲ بهمن سال ۱۳۶۱ پس از آنکه توانست یارانش را از بند محاصره رهایی بخشد، با لبی تشنه به شهادت رسید و دیگر کسی پیکرش را ندید.