معاون آموزشهای فنی و حرفه ای، مهارتی و کاربنیان دانشگاه آزاد اسلامی از تشکیل و استقرار نظام جامع آموزش فنی و حرفهای در این دانشگاه خبر داد.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، جلسه تبیین ظرفیتهای بالقوه و بالفعل شیوهنامه راه اندازی مدارس عالی مهارتی به منظور تبیین سیاستها و برنامههای توسعه و تحقق اهداف این مدارس با حضور سعید آزادیان معاون آموزشهای فنی و حرفه ای، مهارتی و کاربنیان، حمید طریفی حسینی رئیس امور راهبری و پایش کیفیت آموزشهای فنی و حرفه ای، مهارتی و کاربنیان، سودابه ملکی مدیر امور پژوهشی و همکاران این حوزه و دبیران شوراهای سیاست گذاری سما استانها به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.
آزادیان در این جلسه از تشکیل و استقرار نظام جامع آموزش فنی و حرفهای در دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد و گفت: مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۹۶، نظام جامع آموزشهای فنی و حرفهای را به دولت ابلاغ کرد که طی آن از دانشگاه آزاد اسلامی به صورت رسمی به عنوان یکی از مراکز متولی آموزشهای فنی و حرفهای یاد شد.
وی ادامه داد: در همین راستا در کشور و دولت، شورای عالی مهارت به ریاست معاون اول رئیس جمهور به عنوان مرجع بالادستی در این حوزه، تشکیل شد. در این شورا نمایندگان مراکزی که در حوزه فنی و حرفهای موثر هستند؛ به عنوان تصمیم گیرنده حضور دارند.
آزادیان با اشاره به ظرفیتهای موجود برای توسعه فعالیتها در حوزه فنی و حرفه ای، تصریح کرد: در دانشگاه آزاد اسلامی با حضور مؤثر طهرانچی به عنوان مبدع این طرح عزمی برای پیگیری و ادامه وجود دارد، یکی از بحثهای جدی در دانشگاه آزاد اسلامی تربیت دانشجوی ماهر و کارآفرین و استقرار نظام جامع آموزش فنی و حرفهای در دانشگاه آزاد اسلامی متناسب با نظام جامع فنی و حرفهای کشور است.
معاون آموزشهای فنی و حرفهای، مهارتی و کاربنیان افزود: گامهای اجرایی آن در راستای جهت دهی رشتهها، پذیرش دانشجویان و تعیین تکلیف اعضاء هیات علمی ـ مربی در حال انجام است. از دیگر سو با واگذاری رشتههای کاردانی و کارشناسی ناپیوسته دانشگاه آزاد اسلامی به مجموعه سما بر اساس ابلاغیه کمیسیون دائمی هیات امنا، یک فرصت و ظرفیت جدی برای سما ایجاد شده است که باید از آن استفاده مطلوب شود.
وی در خصوص دلایل راه اندازی و تأسیس مدارس عالی مهارت با اشاره به اسناد بالادستی، اظهار کرد: یکی از انتقادات مقام معظم رهبری به آموزش و پرورش، نحوه تربیت دانش آموزان برای ادامه تحصیل اجباری در دانشگاه هاست، در حالی که ما نیازهای زیادی در بخشهای گوناگون صنعت کشور داریم که به آموزشهای پیچیده و آکادمیک احتیاجی ندارند و باید شناسایی شده و تبدیل به رشتههای مهارتی شوند تا بستری برای آموزش و ایجاد اشتغال جوانان باشند و اشتغالزایی که مبتنی بر مدرک نباشد. این اشتغال زایی قطعاً امید را در دل نسل جوان بارور خواهد کرد.
آزادیان، نقطه آغازین راه اندازی مدارس عالی مهارتی را در پیوند با شناسایی نیازهای بومی هر منطقه برشمرد و خطاب به دبیران شوراهای نظارت و هماهنگی استانها گفت: در ابتدا آمایش منطق ای، نیازهای صنعتی استان، توسعه هوشمند منطقهای، چرخش اقتصادی شهر خود را استخراج کرده و با برقراری ارتباط با صنایع و هدایت درست جوانان منطقه، زنجیره ارزشی را طراحی و ایجاد کنند. از طریق شکل گیری این حلقههای متصل کار به سرانجام مطلوب خواهد رسید.
وی با اشاره به تأکیدات اخیر مقام معظم رهبری درخصوص مهارت آموزی بیان کرد: امیدواریم با ظرفیتها و توان بالقوه خود بتوانیم بار مهمی از دوش کشور برداریم.
آزادیان با اشاره به ابلاغ تدوین شیوه نامه مدارس عالی مهارتی، توسعه و ارتقاء درآمدهای غیر شهریهای و عدم وابستگی بودجه واحدهای استان به شهریه را بسیار ضروری و مهم برشمرد و یادآور شد: بستر جدی برای درآمدهای غیر شهریهای در شیوه نامه موجود درنظر گرفته شده است.
وی خواستار کاهش هزینهها و دستیابی به درآمدهای غیر شهریهای شد و نظام ارزشیابی، پرداختها و موضوع استاد و شاگردی در این مراکز را متفاوت با نظام آموزشی آکادمیک دانست.
طریفی حسینی در این جلسه با تشریح ضوابط و دستورالعملهای راه اندازی مدارس مهارتی، این مدارس را دارای سه بخش آموزشی، کاربنیان ـ کارورزی و کارآفرینی و نوع آموزشهای آنها را آموزش عملی ـ مهارتی عنوان کرد.
وی هدف دانشگاه آزاد اسلامی را حل چالشهای واقعی کشور برشمرد و خاطرنشان کرد: راه اندازی مدارس عالی مهارتی بر اساس شیوه نامه ابلاغی، راهگشای نیازهای اساسی کشور در شرایط فعلی خواهد بود.
رئیس امور راهبری و پایش کیفیت آموزشهای فنی و حرفه ای، مهارتی و کاربنیان محتواهای آموزشی این دورهها را بسیار مهم عنوان کرد و خاطرنشان کرد: برنامههای درسی و سرفصل دورهها باید مشخص باشد، استانداردهای آموزشی مصوب لحاظ و برنامههای تحولی آموزشهای فنی و حرفهای اساس کار قرار گیرد.