گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، روحالله دشتی؛ توجیه -در معنای عام- کاری است که خواسته یا ناخواسته برای کار انجام شده یا نشده که بر مبنای باطل است انجام میشود.
بله! حق نیازی به توجیه ندارد.
در نگاه دکترعلی شریعتی ما دو دین داریم:
۱- دین توحیدی که ویژگیاش حالت و هجوم انقلابی است.
۲- دین شرک که ویژگیاش توجیهکننده بودن است.
دین انقلابی یعنی چه؟
دین انقلابی به فرد یک بینش انتقادی نسبت به زندگی و نسبت به همه وجوه زندگی مادی و معنوی و اجتماعیاش میدهد و یک رسالت و مسئولیت برای دگرگون کردن و تغییر دادن و نابود کردن آنچه را که نمیپسندد و باطل میداند، و جانشین کردن آنچه را که حق میداند و حق می شناسد.
دین شرک یعنی چه؟
دین شرک کوششش این است که با تحریف همه اصول اعتقادی و مذهبی، وضعی را که اکنون هست توجیه کند. یعنی به نام دین، مردم را بباورانند که وضعی که خود و جامعهتان دارید، وضعی است که شما باید داشته باشید؛ که این تجلی اراده خداوند است و این سرنوشت و تقدیر شماست.
«تحولخواهی» واژهای است که رهبر معظم انقلاب در سخنرانی خودشان در سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) درباره شخصیت ایشان ایراد فرمودند و همچنین در تبیین تحولات ایجادشده در پرتو روحیهی تحولآفرینی امام، به «تبدیل روحیهی خمودگی و تسلیم ملت ایران به روحیهای مطالبهگر» اشاره کردند.
از دیدگاه نگارنده، در این موضوع تفکرات دکتر شریعتی و امام (ره) در کنار هم دیده میشود و هر دو بر این باورند که:
نهضتِ برخاسته از توحید و اسلام باید تحولخواه باشد؛ باید تحولآفرین باشد.
این رفتار در صدر اسلام نیز دیده میشود؛ بعد از پیروزی پیامبر بر طاغوت و شرک و تشکیل حکومت اسلامی، شرک در لباسی جدید پدید آمد.
آری، دیگر طاغوتی وجود نداشت اما حضرت علی (ع) باز به مبارزه با شرک پرداخت؛ او به مبارزه با توجیهکنندگان پرداخت. کسانی که وضع کنون مردم خود را توجیه میکنند!
روحالله دشتی - عضو بسیج دانشجویی دانشگاه امیرکبیر
انتشار یادداشتهای دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروهها و فعالین دانشجویی است.