قائم مقام مدیرعامل سایپا در امور فروش و خدمات پس از فروش گفت: پرونده تولید پراید تا پایان تیرماه امسال بسته میشود.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، مجید باقری امروز در نشست خبری با بیان اینکه التهاب کنونی بازار خودرو محصول تقاضای کاذب است اعلام کرد سایپا امروز با دو چالش جدی در برنامه ریزی مواجه شد که تعهدات معوق از جمله این چالشها است، اظهار داشت: براساس طرح اتوخدمت سایپا، ۱۲۰ هزار متقاضی خودرو ایجاد شد که البته این طرح در مقطع زمانی خاص با هدف رفع مشکل مالی سایپا اجرایی شد، اما با تغییر قیمتها دارندگان این قراردادها به دنبال کسب سود بیشتر بوده و برای دریافت خودرو تأکید داشتند که این امر در کنار تحریمها و سایر تعهدات، فشاری را به شرکت وارد کرد که با ساماندهی انجام شده ۹۰ درصد متقاضیان موفق به دریافت خودروی خود شدند.
وی افزود: ۴۹ هزار تعهد معوق با تکیه بر مدل جایگزین و تبدیل آنها انجام و ۵۰ هزار خودرو نیز به ۱۵۰ هزار تعهد جدید تبدیل شد که در کنار ۱۲۰ هزار تعهد اتوخدمت فشار زیادی به سایپا تحمیل کرد که در نهایت ساماندهی شد.
باقری تصریح کرد: در همین حال ۶۰ درصد تعهدات از جنس تعهدات رنو و برلیانس تعیین تکلیف شدند و تعداد زیادی موفق به تحویل خودروهای خود شدند که در کنار این موارد جراحی بزرگ، توقف پراید، تحریم و ساماندهی تعهدات باعث شد تا مدتی از ایفای تعهدات منحرف شده و با پدیده تعهدات معوق روبرو باشیم.
قائم مقام مدیرعامل سایپا در امور فروش و خدمات پس از فروش با بیان این که این چالشها امروز پشت سر گذاشته شده است، گفت: با فرض تکمیل خودروهای ناقص جمع تعهدات معوق کمتر از ۵۰ هزار دستگاه خواهد بود که تا پایان شهریورماه از ۲۰ محصول تنها دو محصول تعهد معوق خواهد داشت، بر این اساس نظام برنامه ریزی سایپا به گونهای برنامه ریزی شده که هر زمان تعهد پیش فروشی وجود داشته باشد، خودرو در موعد مقرر تحویل داده شده و از این پس هیچ گاه خودرو معوقی نخواهیم داشت.
وی در ادامه با بیان این که ۵۰ درصد تیراژ تولید سایپا به پراید اختصاص دارد، افزود: مدیریت سایپا اعتقاد به بروزرسانی سبد تولید دارد که نمونه آن خودروی شاهین است که در پیش فروشها با وجود سهمیه اندک، ۶۰ هزار نفر برای ثبت نام این خودرو اظهار علاقه کرده بودند که این امر نشان میدهد مردم به برند سایپا اطمینان پیدا کرده اند. باقری با تأکید بر این که پراید قادر به پاس کردن استاندارد تولید نیست و باید متوقف شود، تصریح کرد: از اول سال تاکنون ۳۰ هزار دستگاه پراید ۱۳۱ با قیمت ۳۸ میلیون تومان عرضه کردیم و ۲۰ هزار دستگاه دیگر نیز با قیمت ۳۸ میلیون تومان به تولید خواهد رسید و پس از آن پرونده پراید بسته شده و تمرکز بر تنوع محصول خواهد بود.
قائم مقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در امور فروش و خدمات پس از فروش با تأکید بر این که خودروی پراید جایگزین ندارد، اظهار کرد: با ارتقای ظرفیت سایر خطوط در تلاش برای تأمین نیاز بازار هستیم و با تلاش کارکنان سایپا به پشتوانه تولید مناسب در این مدت و با وجود تحریم و شیوع کرونا شاهد رشد ۵۵ درصدی صدور فاکتور نسبت به سال گذشته بوده ایم.
وی با بیان اینکه امیدواریم تولید خودرو را بدون کاهش استمرار دهیم، افزود: خوشبختانه بخش قابل توجهی از مشکلات صنعت خودرو حل شده است و با تکیه بر متخصصان و مرکز تحقیقات سایپا میتوان نیاز جامعه را برطرف کرد.
* عرضه کوئیک اتومات به بازار
وی در پاسخ به این سوال که آیا فیس لیفت تیبا وارد بازار خواهد شد، گفت: سایپا روی فیس لیفت تیبا کار نخواهد کرد و تمرکز ما بر روی تولید خودروهای کوئیک، ساینا و شاهین است، بدین جهت سایپا روی فیس لیفت خودروهای یاد شده کار خواهد کرد.
باقری درباره تولید خودرو با گیربکس اتومات اظهار داشت: از امسال عرضه خودروهای گیربکس اتومات آغاز میشود؛ البته کوئیک اتومات هم تولید میشد که اکنون به خاطر مشکلات زیست محیطی تولید اتومات آن متوقف شد، از این رو با حل مشکل یاد شده که به زودی اتفاق میافتد، کوئیک اتومات وارد بازار خواهد شد.
وی درباره طرح فروش فوق العاده و ثبت نام صورت گرفته، گفت: در طرح فروش فوق العاده خودرو که تحویل آن سه ماهه است بیش از یک میلیون نفر ثبت کنند که طبق مجوز داده شده ۱۰ هزار نفر در قرعه کشی منتخب شدند، اما تنها ۸۰ درصد نسبت به تکمیل وجه اقدام کردند که در این میان ۱۰ درصد لیست رزرو را جایگزین کردیم.
*تکذیب فروش امتیاز خودروهای پیش فروش شده در نمایندگیهای سایپا
قائم مقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در فروش و خدمات پس از فروش درباره اینکه امتیاز خودروهای پیش فروش شده در نمایندگیها و نمایشگاه به صورت قولنامهای به فروش میرسد، تصریح کرد: فروش امتیاز خودروهای پیش فروش شده را در نمایندگیهای سایپا را تکذیب میکنم.
وی ادامه داد: حتی نمایندگیها در برابر درخواستهای مردمی نسبت به ثبت نام پرهیز کردند و ما با رصد و بازرسی گرفته به عدم تخلف نمایندگیها اطمینان داریم.
*فروش حواله خودرو به هر شکل و قالب ممنوع است
باقری گفت: فروش حواله با هر شکل و قالب ممنوع است؛ هر فردی که چنین اقدامی را انجام دهد با مخاطرات جدی روبرو خواهد شد؛ دفتر حقوقی سایپا نسبت به این موضوع اطلاعیه رسمی هم صادر کرد.
وی افزود:وجه خودروهای پیش فروش شده کامل پرداخت نشده است لذا خرید و فروش با چالش جدی مواجه میشود، در این میان پلیس راهنمایی و رانندگی هم عنوان کرده است خودروها بعد از تحویل به مشتری رصد میشود تا این اطمینان حاصل شود که خودرو به مشتری واقعی رسیده است.
باقری تأکید کرد: هدف از رهن بودن خودروهای طرح پیش فروش خودرو در مدت یکسال و جلوگیری از فروش قولنامهای آن با هدف حذف دلال بازی در بازار خودرو است.
* قابلیت فروش شاهین در بازارهای اروپایی/ عرضه اولین سری شاهین در زمستان امسال
وی در خصوص خودروی شاهین و تاریخ عرضه آن به بازار، افزود: شاهین گرید ۳ استانداردهای اروپا را کسب کرده و امکان فروش را در بازارهای اروپایی هم دارد. علاوه بر این آپشنهای روز دنیا در این محصول نصب شده است.
وی با بیان اینکه با وجود مشکلات یقیقا در نیمه دوم سال عرضه شاهین به بازار انجام خواهد شد، گفت: زمستان امسال اولین سری شاهین راهی بازار میشود. علاوه بر این در آینده نزدیک کراس اور این محصول به همراه گیریبکس اتوماتیک شاهین هم تولید خواهد شد.
به گفته معاونت فروش شرکت سایپا، این شرکت خودروی ساینا اس و کوییک اس را هم در اینده به بازار عرضه میکند.
باقری در پاسخ به این پرسش که آیا سایپا برنامهای برای اصلاح فرایند تولید پراید ندارد، تصریح کرد: مدیرعامل گروه سایپا خیال همه را راحت کرده واعلام شده تولید پراید در این شرکت متوقف خواهد شد. ما بیشتر تمرکز خود را به ارائه محصولات جدید به بازار قرار داده ایم.
وی اضافه کرد: البته یک طرح برای استفاده پراید به عنوان یک خودروی کم مصرف در تاکسیرانی مطرح شده که در حال بررسی این موضوع هستیم.
*۳۰ هزار خودرو ناقص کف کارخانه سایپا
قائم مقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در فروش و خدمات پس از فروش در ادامه اظهارداشت:در حال حاضر ۳۰ هزار خودرو به دلیل نقص دو قطعه تجاری سازی نشده است؛ در حال پیگیری هستیم تا قطعات تامین شود تا بتوان خودروها را به دست مردم برسانیم.
وی درباره همکاری دوباره با شرکای تجاری که از ایران رفتند، گفت: به هیچ عنوان گروه خودروسازی سایپا با بد عهدان و مجموعههای که ایران را ترک کردند، همکاری نخواهد کرد. باقری ادامه داد: برخلاف صحبت برخی ها، خودروی شاهین تولید داخل است و با همت مهندسان ایرانی ساخته شده است.
قائم مقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در فروش و خدمات پس از فروش درباره روند قرعه کشی طرح فروش فوق العاده، تصریح کرد: با وجود انتقادات مطرح شده، فروش خودرو به صورت قرعه کشی، کارشناسی و در قالب سیاست کمیته خودرو بوده است، قبول داریم این طرح با اشکالاتی روبرو بوده است، اما درصدد هستیم تا مشکلات را رفع کنیم و از این پس خودروها را با مکانیزمهای جدید به مصرف کنندگان واقعی عرضه کنیم.