
کد خبر:۸۵۸۸۵۰
استاد دانشگاه تهران مطرح کرد
مهمترین چالش پژوهشگاهها، فعالیت نداشتن در راستای اهداف است / تربیت دانشجو به جای ایفای نقش پژوهشی
استاد دپارتمان ریاضی دانشگاه تهران گفت: مهمترین چالشی که پژوهشگاهها با آن روبهرو هستند این است که برای آنچه به وجود آمدهاند و اهداف و مأموریت آنها است، فعالیت کنند.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، آمری استاد دپارتمان ریاضی، آمار و کامپیوتر دانشگاه تهران در برنامه رادیویی «گفتوگوی علمی» درباره ظرفیتها و چالشهای احتمالی موسسات وابسته به وزارت علوم به ویژه پژوهشگاهها گفت: بر اساس مطالعات صورت گرفته، توسعه همه جانبه یک کشور در بخشهای مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی در گرو بالندگی و توسعه آموزش عالی قرار دارد و بنابراین دانشگاهها عامل اصلی توسعه همه جانبه ایران میتوانند باشند.
آمری افزود: در چهار دهه اخیر توسعه آموزش عالی در حوزه دانشگاهی و در حوزه پژوهشگاهها و موسسات پژوهشی رشد شتابانی داشته است. در حال حاضر ۴۰۰ موسسه پژوهشی اعم از پژوهشگاه، پژوهشکده و یا مرکز پژوهشی وجود دارد که وابسته به وزارت علوم هستند.
وی همچنین از وجود پژوهشگاههای دیگر در وزارت خانههای مختلف خبر داد و اظهار کرد: تقریباً تمام وزارت خانههای کشور چنین پژوهشگاههایی دارند، زیرا اساس توسعه یک وزارت و پیشبرد راهبردهای آن در گرو امر پژوهش است.
استاد دپارتمان ریاضی، آمار و کامپیوتر دانشگاه تهران ضمن بیان این موضوع که پژوهشگاههای کشور بدون تردید از ظرفیت بسیار خوبی برخوردار هستند، در عین حال از چالشهای موسسات پژوهشی وابسته به وزارت علوم گفت و اظهار کرد: مهمترین چالشی که این پژوهشگاهها با آن رو به رو هستند این است که برای آنچه به وجود آمدهاند و اهداف و مأموریت آنها است، فعالیت کنند.
وی با ذکر مثالی بیان کرد: پژوهشگاه انرژی همانطور که از نامش پیدا است، قرار است در حوزه انرژیهای مختلف کشور کار پژوهشی انجام دهد، اما متأسفانه نتوانستهایم از ظرفیت این پژوهشگاه استفاده کنیم و یا این پژوهشگاه نتوانسته است به جامعه کمک کند و بهره برداری لازم را داشته باشد.
آمری با اظهار به اینکه مهمترین مشکل در حوزه فعالیت پژوهشگاهها در کشور عدم ارتباط تنگاتنگ این مراکز با جامعه، حل کردن مسائل کشور و ارجاع کار به این پژوهشگاهها است، گفت: متأسفانه، چون این پژوهشگاهها نتوانستند نقش خود را ایفا کنند، بعضی از آنها به تربیت دانشجو روی آوردهاند که واقعاً یک کار عبث و بی راهه است و اگر قرار است این کار صورت بگیرد، باید به شکل محدود و در راستای دستیابی به فناوریها و تکنیکها باشد.
آمری افزود: در چهار دهه اخیر توسعه آموزش عالی در حوزه دانشگاهی و در حوزه پژوهشگاهها و موسسات پژوهشی رشد شتابانی داشته است. در حال حاضر ۴۰۰ موسسه پژوهشی اعم از پژوهشگاه، پژوهشکده و یا مرکز پژوهشی وجود دارد که وابسته به وزارت علوم هستند.
وی همچنین از وجود پژوهشگاههای دیگر در وزارت خانههای مختلف خبر داد و اظهار کرد: تقریباً تمام وزارت خانههای کشور چنین پژوهشگاههایی دارند، زیرا اساس توسعه یک وزارت و پیشبرد راهبردهای آن در گرو امر پژوهش است.
استاد دپارتمان ریاضی، آمار و کامپیوتر دانشگاه تهران ضمن بیان این موضوع که پژوهشگاههای کشور بدون تردید از ظرفیت بسیار خوبی برخوردار هستند، در عین حال از چالشهای موسسات پژوهشی وابسته به وزارت علوم گفت و اظهار کرد: مهمترین چالشی که این پژوهشگاهها با آن رو به رو هستند این است که برای آنچه به وجود آمدهاند و اهداف و مأموریت آنها است، فعالیت کنند.
وی با ذکر مثالی بیان کرد: پژوهشگاه انرژی همانطور که از نامش پیدا است، قرار است در حوزه انرژیهای مختلف کشور کار پژوهشی انجام دهد، اما متأسفانه نتوانستهایم از ظرفیت این پژوهشگاه استفاده کنیم و یا این پژوهشگاه نتوانسته است به جامعه کمک کند و بهره برداری لازم را داشته باشد.
آمری با اظهار به اینکه مهمترین مشکل در حوزه فعالیت پژوهشگاهها در کشور عدم ارتباط تنگاتنگ این مراکز با جامعه، حل کردن مسائل کشور و ارجاع کار به این پژوهشگاهها است، گفت: متأسفانه، چون این پژوهشگاهها نتوانستند نقش خود را ایفا کنند، بعضی از آنها به تربیت دانشجو روی آوردهاند که واقعاً یک کار عبث و بی راهه است و اگر قرار است این کار صورت بگیرد، باید به شکل محدود و در راستای دستیابی به فناوریها و تکنیکها باشد.
لینک کپی شد
گزارش خطا
۰
ارسال نظر
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.