معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با تشریح دلایل فنی توقیف ۶ کشتی ایرانی در آبهای چین، گفت: این توقیف دلایل فنی و اسنادی دارد که از سوی سازمان بنادر و کشتیرانی پیگیری شد و به نظر میرسد مشکل رفع شده است.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، جلیل اسلامی امروز در جمع خبرنگاران درباره توقیف فنی ۶ کشتی ایرانی در آبهای چین اظهار داشت: این توقیفهای دلایل مختلف دارد که فنی یا اسنادی است و آن موضوع توقیفهای خاص و مدنظر شما مطرح نیست. ما پیگیر هستیم، اینها مشکلاتی درباره هماهنگی داشتند که از طریق کشتیرانی جمهوری اسلامی در حال پیگیری است، البته مشکلاتی درباره هماهنگی وجود دارد که هم ما و هم کشتیرانی در حال پیگیری هستیم و فکر میکنم مشکل حل شده باشد.
وی درباره توقیف کشتیها در آبهای بینالمللی از سوی استکبار جهانی و پیگیریهای سازمان جهانی دریانوردی گفت: سازمان جهانی دریانوردی سازمان مقررات و قانونگذار است، بنابراین اگر کشوری به این مقررات براساس پروتکلهای فنی و مهندسی عمل کند، هیچ کشوری نمیتواند کشتی آن کشور را توقیف کند.
اسلامی ادامه داد: بحث آمریکا با ما بحث تحریمها است، که کشتیرانی و کشتیهای خاصی را تحریم کنند. بحث موارد تحریمی است و این ابزار دست آنها برای اقدامات غیرقانونیشان است، اما تجربه نشان داده است که در کشتیهایی که به پرچم ایران مزین هستند و مشخصات ایرانی و شناسایی به روز دارند، آمریکا هیچ اقدامی نمیتواند بکند و نمونه آن هم رفت و برگشت کشتیهای نفتکش در مسیر ونزوئلا بود که همه مقررات بینالمللی دریانوردی را رعایت کردند و آمریکا هیچکاری نتوانست انجام دهد.
* جزئیات قرارداد ده ساله هندیها در بندرچابهار
معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی بیان کرد: قرارداد هندیها فعلاً موقت است و سپس به قرارداد ده ساله میرسد. طرف هندی اقدامات زیادی انجام داده است که برای اجراییسازی قرارداد و پیشروی آن مؤثر است، ما با هند قرارداد ده ساله داریم. الزامات فعالسازی از سوی طرفین در حال انجام است و کار به خاطر تحریمها کمی کند پیش میرود. طرف مقابل اقداماتی را انجام میدهد و امیدواریم به زودی عملیاتی شود تا قرارداد ده ساله منعقد شود.
وی افزود: در حال حاضر در چابهار جریان دوسویه انتقال کالا مطرح است و این ارزشمند است، مبادله دوطرفه کالا داریم و با عملیاتی شدن قرارداد ده سال، اتفاقات خوب و بهتر نیز خواهیم داشت. در حال حاضر کالای هند از چابهار و افغانستان و کشورهای مشترک المنافع CIS و بالعکس منتقل میشود.
* جزئیات لایروبی اروند و همکاری طرف عراقی
معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی بیان کرد: لایروبی اروند کار بزرگ و ملی است. ابعاد سیاسی و فنی خاص خود را دارد. در سفر سال گذشته رئیسجمهوری یکی از بندهای توافقنامه برای لایروبی اروند آمادهسازی شد.
اسلامی افزود: با توجه به گذر زمان ۳۰ الی ۴۰ سال از عدم انجام کارهای فنی در اروند گذشته است، تغییراتی در بستر رودخانه ایجاد شده است، تعداد زیادی شناور از سوی طرف ایرانی استخراج شده است، همچنین حجم سنگین لای در رودخانه ایجاد شده است.
وی افزود: دفتر CDC پیش از جنگ تشکیل شده بود که مدیریت کشتیرانی و لایروبی اروند را برای دو طرف برعهده داشت، حال هم اگر این توافقات شکل بگیرد، باید آن دفتر به سرعت راهاندازی شود و مدیریت پروژههای اروند که زیاد است را انجام دهد.
اسلامی افزود: تغییراتی در دولت عراق ایجاد شد که دیدگاهها را متفاوت میکند، اما از نظر طرف ایرانی دیدگاه روشن است، ولی به هر حال اروند رودخانه مشترک ایران و عراق است و کارها در اروند باید با هماهنگی دوطرف باشد.
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر تعیین خط القعر در اروند گفت: کمیته مدنظر نقشهبرداری و نقطهبرداری را انجام داده است، مباحث اولیه برای مذاکرات که منجر به تصمیم شود انجام شده است. جلسات مشترک تشکیل شده است که آخرین آن زمستان ۹۸ بود، اما پس از شیوع کرونا این موضوع متوقف شد.