فیلم سینمایی «صیاد» به کارگردانی «علیرضا افتخاری» در آستانه چهلمین بزرگداشت دفاع مقدس کلید خورد.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، این اثر سینمایی روایتی متفاوت از مبارزات چریکی و کاماندویی تک تیراندازهای کشور طی ۷ سال دفاع مقدس را به است.
علیرضا افتخاری، نویسنده تهیه کننده و کارگردان فیلم «صیاد» در این باره به فارس گفت: مهمترین و اصلیترین دغدغه در تولید این اثر سینمایی حضور و رقابت در فستیوالهای کلاس یک و جشنوارههای معتبر بین المللی است.
این فیلمساز جوان اضافه کرد: در فیلم صیاد با نگاهی دقیق به زندگی نظامی و چریکی قهرمانان تک تیرانداز که بی تردید ارتشهای تک نفره هستند و مطالعه و تحلیل حماسهها و رشادتهای نابغهای که از حیث تکنیک مبارزاتی یگانهی عالم بود سعی کردم با تحلیلی دقیق همه کنشها و واکنشهای وی در مقاطع مختلف جنگ در فیلمنامهای با ساختاری مدرن و روایتی غیرخطی و متکی به عنصر تصویر پرداخت شود.
وی ادامه داد: در فیلم صیاد مخاطب با سه اپیزود مستقل و البته پیوسته در قالب یک فیلم بلند با تقابل قهرمان و ضد قهرمان از حیث فنی-نظامی مواجه میشود. فیلم از محرکهای حسی فاصله میگیرد، فضای سانتیمانتال را در مینوردد و حتی با زیرپاگذاشتن زمان و تطابق تاریخی؛ رفتارهای بویژه مبارزاتی نابغه تک تیرانداز کشورمان را در حال، گذشته و آینده به تصویر میکشد.
افتخاری افزود: برای تولید این اثر هیجان ویژهای دارم و در آستانه هفتهی دفاع مقدس امیددارم ماحصل کار آبروی سینمای ارزشی کشور در محافل بین المللی باشد.
تهیه کننده فیلم صیاد با اشاره به این نکته که همه هزینههای فیلم صیاد از بخش خصوصی تولید میشود خاطرنشان کرد:، اما بیش از همه یادآوری اینکه فیلم «صیاد» بدون حسن همکاری فرمانده مدبر سپاه صاحب الزمان استان اصفهان سردار فدا، مساعدت لشکر عملیاتی ۱۴ امام حسین استان اصفهان، رهنمودهای علمی و نظامی مرکز آموزش امام علی شهرستان مبارکه و نهایتا همراهی بی شائبه گردان ۱۰۹ امام حسین در شهرستان مبارکه اصفهان میسر نبود.
*مشهدی: صیاد مانیفست سینمای انقلاب در جهان سینما
همچنین «ابوالفضل مشهدی» مدیر فیلمبرداری و جانشین تهیه کننده فیلم صیاداز شروع فاز دوم فیلمبرداری این اثر خبرداد و به فارس گفت: فیلمبرداری صیاد در استودیو آوا فیلم تهران و روی پرده آبی آغاز شد و امروز -۲۲شهریورماه- وارد فاز دوم فیلمبرداری که غالبا طراحی عملیاتهای چریکی -کاماندویی و جنگهای نظامی است در منطقهی استراتژکی از شهرستان مبارکه میشویم.
مشهدی با بیان اینکه آخرین تکنولوژیهای رباتیک روز دنیا در تصویربرداری فیلم صیاد مورد استفاده قرار خواهد گرفت، تصریح کرد: این تکنولوژی براساس نمونههای هالیودی و با ساختاری بسیار پیچیده توسط متخصصان جوان کشورمان ابتدا مهندسی معکوس و سپس بومی سازی شده است. بکارگیری و پیاده سازی این تکنولوژی رباتیک برای نخستین بار در یک پروژهی سینمایی ایرانی بکار بسته خواهد شد. در پیاده سازی این تکنولوژی به دلیل تحریمهای ظالمانه با مشکلات عدیدهای مواجه بودیم و نهایتا کمبودها را با تلفیق صنعت خودرو سازی و رباتتیک جبران کردیم.
وی این تکنولوژی را در خلق صحنههای اکشن و لحظات هیجان انگیز و حادثهای این اثر ضروری دانسته و اضافه کرد: تسریع روند تولید، کاهش دسته کم ۲۰ جلسه فیلمبرداری و عینیت بخشیدن به ابعاد مختلف و شیوههای مبارزاتی ویژهی تک تیراندازها از جمله مزایای این سیستم است.
مدیر فیلمبرداری «صیاد» در خاتمه اظهار داشت: در پیاده سازی این سیستم بیش از ۲ سال سعی وافر داشتم و فراغت خاطر و مدام به کار خلق و آزمایش آن مشغول بودم جالب اینکه این سیستم دو ثبت اختراع در سامانه جامع علمی کشور داشته که پس از پایان مراحل تولید اثر همراه با رونمایی فیلم از آن پرده برداری خواهد شد. اکنون همه چیز محیای خلق یک اثر ماندگار در حوزه سینمای جنگ است و سعی داریم مانیفست سینمای انقلاب در جهان سینما باشیم.