
کد خبر:۸۷۸۸۱۵
صالحی عمران:
ورودیهای دانشگاه فنی وحرفهای به دلیل تغییر نظام آموزش و پرورش کاهش یافته است
رییس دانشگاه فنی و حرفهای گفت: ورودیهای دانشگاه فنی وحرفهای به دلیل تغییر نظام آموزش و پرورش کاهش یافته است؛ اکنون به دنبال اجرای راهکارهایی در راستای افزایش دانشجوی مهارتی هستیم.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفهای در وبینار تبیین اهداف، برنامهها و انتظارات دانشگاه فنی وحرفهای ویژه اعضای هیات علمی جدید الاستخدام در دانشگاه، گفت: یکی از دغدغههای اصلی دانشگاه فنی و حرفهای حضور اساتید جوان و اعضای هیئت علمی خبره است. تا پیش از سال ۹۶، پرونده ۴ هزار و ۳۴۱ متقاضی هیئت علمی در دانشگاه فنی و حرفهای از فراخوانهای قبلی وجود داشت که همگی در صف بررسی قرار گرفته بودند. اما در سالهای ۹۴ تا ۹۷ با عزم جدی دانشگاه این پروندهها رسیدگی و سرانجام ۱۵۴ عضو هیات علمی به تایید مرکز جذب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رسید.
وی عنوان کرد: در حال حاضر ۴۲ عضو هیات علمی دانشگاه فنی وحرفهای را بانوان و مابقی را آقایان تشکیل میدهند.
وی عنوان کرد: در حال حاضر ۴۲ عضو هیات علمی دانشگاه فنی وحرفهای را بانوان و مابقی را آقایان تشکیل میدهند.
کاهش ورودیهای دانشگاه فنی وحرفهای به دلیل تغییر نظام آموزش و پرورش
رییس دانشگاه فنی و حرفهای همچنین با اشاره به کاهش ورودیهای دانشگاه فنی وحرفهای به دلیل تغییر نظام آموزش و پرورش گفت: در حال حاضر به دنبال اجرای راهکارهایی در راستای افزایش دانشجوی مهارتی هستیم.
وی ادامه داد: جذب دانشجویان مستعد بسیار مهم است و عنصر اساسی کلاس و کارگاهها است. عنصر دانشجو را باید جدی گرفت و برای آن شرایط لازم را مهیا ساخت. در کنار دانشجو عنصر مهم دیگری به نام استاد اهمیت دارد. دانشگاه فنی وحرفهای جایگاه ویژهای برای این عزیزان قائل است و در این راستا برنامههای توانمند سازی و ارتقای علمی را از طریق داخل و خارج دنبال و اجرایی ساخته است.
وی ادامه داد: جذب دانشجویان مستعد بسیار مهم است و عنصر اساسی کلاس و کارگاهها است. عنصر دانشجو را باید جدی گرفت و برای آن شرایط لازم را مهیا ساخت. در کنار دانشجو عنصر مهم دیگری به نام استاد اهمیت دارد. دانشگاه فنی وحرفهای جایگاه ویژهای برای این عزیزان قائل است و در این راستا برنامههای توانمند سازی و ارتقای علمی را از طریق داخل و خارج دنبال و اجرایی ساخته است.
ماهیت آموزشی دانشگاه فنی و حرفهای
صالحی عمران در ادامه وبینار با اشاره به رویکرد حمایتی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از دانشگاه گفت: دانشگاه فنی وحرفهای یک دانشگاه ماموریت گرا است و وزارت علوم اختیار برنامه ریزی درسی را بر عهده دانشگاه نهاده است. همین مساله سرمنشاء تحول در این مجموعه است.
وی افزود: این دانشگاه در رویکرد خود به اشتغال و نیاز حرفهای بازار توجه میکند. از این رو به تحول در برنامههای آموزشی رشتهها بر اساس نیازهای شغلی بازار نیاز دارد.
رییس دانشگاه فنی و حرفهای با اشاره به اینکه مفاهیم اشتغال، کارآفرینی و خوداشتغالی از مفاهیم اصلی و اهداف دانشگاه هستند، اظهار کرد: ارزشیابیهای دانشجو باید به یک مهارت شغلی منتهی شود. همچنین، اساتید باید در برنامههای آموزشی و درسی حضور فعال داشته باشند. از سوی دیگر در آموزشهای فنی در حال تغییر و بهبود و ارتقا هستیم.
صالحی عمران خاطرنشان کرد: توانایی حل مساله، اخلاق کاری، انعطاف پذیری، نگرش مثبت و اعتماد به نفس همگی باید در سرفصلهای درسی لحاظ شود تا مهارتهای نرم در دانشجو ایجاد شود. این توانمندیها در بازار کار و بهره وری بسیار مهم است. تنها مهارتهای فنی دشوار دانشجو را به بازار کار منتقل نمیکند، بلکه مهارتهای نرم لازمه ورود به بازار اشتغال و موفقیت در آن است.
وی تصریح کرد: وظیفه ما انتقال مهارت است، دانشگاه فنی وحرفهای دانشجو را برای بنگاههای دولتی پرورش نمیدهد، بلکه برای خوداشتغالی و بخش خصوصی و کارآفرینی پرورش میدهد.
رییس دانشگاه فنی وحرفهای بر لزوم حضور و فعالیت اساتید در مراکز رشد، ایجاد مراکز نوآوری و اجرای برنامههای استارتاپی تاکید کرد و گفت: استادان باید در برابر دانشجویان مسئولیت پذیر باشند. دغدغه دانشگاه فنی و حرفهای کیفیت آموزشی است.
وی افزود: این دانشگاه در رویکرد خود به اشتغال و نیاز حرفهای بازار توجه میکند. از این رو به تحول در برنامههای آموزشی رشتهها بر اساس نیازهای شغلی بازار نیاز دارد.
رییس دانشگاه فنی و حرفهای با اشاره به اینکه مفاهیم اشتغال، کارآفرینی و خوداشتغالی از مفاهیم اصلی و اهداف دانشگاه هستند، اظهار کرد: ارزشیابیهای دانشجو باید به یک مهارت شغلی منتهی شود. همچنین، اساتید باید در برنامههای آموزشی و درسی حضور فعال داشته باشند. از سوی دیگر در آموزشهای فنی در حال تغییر و بهبود و ارتقا هستیم.
صالحی عمران خاطرنشان کرد: توانایی حل مساله، اخلاق کاری، انعطاف پذیری، نگرش مثبت و اعتماد به نفس همگی باید در سرفصلهای درسی لحاظ شود تا مهارتهای نرم در دانشجو ایجاد شود. این توانمندیها در بازار کار و بهره وری بسیار مهم است. تنها مهارتهای فنی دشوار دانشجو را به بازار کار منتقل نمیکند، بلکه مهارتهای نرم لازمه ورود به بازار اشتغال و موفقیت در آن است.
وی تصریح کرد: وظیفه ما انتقال مهارت است، دانشگاه فنی وحرفهای دانشجو را برای بنگاههای دولتی پرورش نمیدهد، بلکه برای خوداشتغالی و بخش خصوصی و کارآفرینی پرورش میدهد.
رییس دانشگاه فنی وحرفهای بر لزوم حضور و فعالیت اساتید در مراکز رشد، ایجاد مراکز نوآوری و اجرای برنامههای استارتاپی تاکید کرد و گفت: استادان باید در برابر دانشجویان مسئولیت پذیر باشند. دغدغه دانشگاه فنی و حرفهای کیفیت آموزشی است.
آموزش مجازی در شرایط کرونایی
رییس دانشگاه فنی وحرفهای ادامه داد: کرونا ما را وارد دوره تازهای کرد و بحثهای آموزشی را تحت تاثیر قرار داد. در این شرایط آموزشهای الکترونیکی و مجازی جایگاه ویژهای یافتند. این دانشگاه از ترم گذشته آموزش مجازی را راه اندازی کرده و اکنون نیز ادامه میدهد و بر این نوع از آموزشها تاکید دارد.
صالحی عمران گفت: یکی دیگر از برنامه محتوای درسی مبتنی بر فناوری و آی تی است و میتوان از فرصت کرونا استفاده کرد. بازار کار به مهارتهایی نیاز دارد که بر پایه فناوری است. در این زمینه اساتید میتوانند برنامههای پژوهشی ارائه دهند.
صالحی عمران گفت: یکی دیگر از برنامه محتوای درسی مبتنی بر فناوری و آی تی است و میتوان از فرصت کرونا استفاده کرد. بازار کار به مهارتهایی نیاز دارد که بر پایه فناوری است. در این زمینه اساتید میتوانند برنامههای پژوهشی ارائه دهند.
لینک کپی شد
گزارش خطا
۰
ارسال نظر
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.