کارشناس صنعت خودرو گفت: مابهالتفاوت قیمت شورای رقابت تا بازار آزاد را عملکرد ضعیف خودروساز به مصرفکننده تحمیل میکند.
مرتضی شجاعی؛ کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو درباره دلایل افزایش مستمر قیمتها در بازار خودرو گفت: اینکه قیمت خودرو در بازار آزاد همپای نرخ ارز رشد میکند، حاکی از ناتوانی خودروساز در تأمین کالای بازار و فشار تقاضای سرمایهای است که موازنه بازار را کاملاً به هم ریخته است.
شجاعی درباره تناسب توان مشتریان با قیمتهای کنونی گفت: عموم مردم صرفاً از شنیدن نرخهای بازار خودرو شوکه میشوند و در بازار حضور معناداری ندارند. حجم معاملات در نرخهای کنونی به شدت پایین و نزدیک به صفر است. اما نکته مهم این است که عرضهکننده در بازار آزاد به جهت صعود ممتد قیمتها، تمایل چندانی به فروش کالا نشان نمیدهد و انتشار اخبار توقف تولید برخی محصولات، خیال سوداگران را بابت احتکار آسوده کرده و تلاطم مضاعف را در بازار کلیه محصولات رقم زده است.
وی درباره دلایل افت تیراژ تولید خودرو در کشور گفت: مهمترین عامل در این زمینه وابستگی شدید صنعت خودرو به شرکای خارجی است که در شرایط غیرتحریمی هم کاهش قابل ملاحظهای نداشته و اکنون مشخص شده توان تولید خودروهای با سابقه بیش از ۱۰ سال مونتاژ هم در کشور وجود ندارد.
شجاعی افزود: فارغ از اینکه مسئولان ادوار وزارت صمت و ۲ خودروساز بزرگ کشور باید در رابطه با واماندگی امروز صنعت پاسخگو باشند، دردآور است که خودروسازان بعد از ۳۰ ماه تحریم، همچنان شرایط اورژانسی بازار را درک نمیکنند و به جای چارهاندیشی برای وضع موجود، مداوم از عدم تخصیص ارز و شیوه قیمتگذاری گلایه دارند؛ حال آنکه قیمتها به صورت فصلی به روز میشود و در تخصیص ارز هم به جز مقطع کنونی که برای واردات دارو هم محدودیت وجود دارد، توجه ویژهای به خودروسازان شده است.
این کارشناس صنعت خودرو گفت: اگر خط تولید خودروسازان در مواجهه با تحریمها دچار تنش شده، به مونتاژکاری صرف، ساختار دولتی، رفتار سیاسی مدیران ارشد صنعت و تضمین فروش کالا در بازار خودروی ۱ میلیونی ایران برمیگردد. از فروشندهای که بابت فروش کالا آسوده خاطر باشد و بابت اشتباهات و رفتار منفعلانه یا مغرضانه و سیاستهای غلط بازخواست نشوند انتظار بیشتر از این نمیتوان داشت! معتقدم تحریمها و قطع ارتباط با سایر کشورها به مراتب تاثیرکمتری در شکلگیری وضع کنونی صنعت خودرو دارد.
وی افزود: انتظار تولید خودروی داخلی باکیفیت با تیراژی متناسب نیاز بازار از خودروسازان پس از ۳۰ سال وضع تعرفههای سنگین توقع بیجایی نیست؛ بنابراین معتقدم مابهالتفاوت قیمت شورای رقابت تا بازار آزاد را عملکرد ضعیف و به قول رئیسکل بانک مرکزی فَشَل خودروساز به مصرفکننده تحمیل میکند.
این کارشناس صنعت خودرو درباره خرید خودرو در مقطع کنونی توصیه کرد: مصرفکنندگان در بازار آشفته فعلی به سراغ خودروهایی بروند که تولیدشان کماکان ادامه دارد. خودروهای مذکور علاوه بر تحمیل هزینه کمتر به مشتری از منظر اختلاف کمتر قیمت کارخانه و بازار، در حوزه تأمین قطعات یدکی نیز مالکان را کمتر دچار دردسر میکنند.
شجاعی با بیان اینکه حتی اگر براساس ملاحظاتی فعلاً بنا بر واگذاری مدیریت خودروسازی به بخش خصوصی وجود ندارد، تأکید کرد: مادامی که حسابرسی عملکرد مدیران صنعت خودرو معنایی نداشته و فروش محصولاتشان تضمین شده باشد، نمیتوان انتظار خروجی اقتصادی و فنی قابلتوجهی از غولهای خودروسازی کشور داشت.