محمد تورنگ بیان کرد که ویژههای اربعین امسال در شبکه یک تلاش داشتند هم پاسخگوی عطش و حسرت مردم باشند و هم آنها را به زیارت از خانه هایشان ترغیب کنند.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، محمد تورنگ مدیر گروه معارف اسلامی شبکه یک سیما درباره رویکردهای برنامهسازی در ایام اربعین با توجه به لغو مراسم پیادهروی در این ایام بیان کرد: مردم امسال نتوانستند به پیاده روی اربعین بروند و به همین دلیل ما چند برنامه طراحی کردیم تا عطش معنوی را که مردم برای اربعین امسال دارند مدیریت کنیم.
وی با اشاره به برنامه «این شبها» که در ایام مناسبتها روی آنتن میرود توضیح داد: «این شبها» از جمله ویژههای شبکه یک است که دو بخش دارد یک بخش قبل از اربعین بود که موضوع آن مربوط به اربعین و قیام حسینی میشد و بخش دوم بعد از اربعین و در شبهای پایانی ماه صفر پخش میشود.
مدیر گروه معارف اسلامی شبکه یک درباره رویکرد این برنامه و سایر ویژه برنامهها برای پر کردن حسرت مردم به دلیل عدم برگزاری پیاده روی اربعین توضیح داد: ما سعی کردیم، بگوییم از همین شهر و کشور هم میشود به امام حسین (ع) ابراز ارادت کرد و سلام داد.
وی با اشاره به تبیین دستورات اسلام در برنامه تصریح کرد: «حفظ جان» یکی از دستورات اسلام است. در همین ایام برخی میپرسند دستور اسلام در چنین مواقعی چیست و چه باید کرد؟ و ما با بیان اسلام به تشریح همین موقعیتها پرداختیم. به طور مثال برخی درباره دستورات اسلام در چنین فضایی شبهه ایجاد کردهاند، اما اسلام میگوید حفظ جان واجب است و باید از طریق دستورات بهداشتی سلامت بدن را حفظ کرد.
تورنگ با اشاره به یکی دیگر از ویژهبرنامهها اظهار کرد: طی چند روز گذشته پخش برنامه «تشرف» را هم آغاز کردهایم و تا آخر ماه صفر ادامه دارد. این برنامه هر روز در نیم ساعت از ساعت ۱۸ آغاز میشود و سعی داریم در این برنامه هم عطش مردم را در ارتباط با رفتن به حرم مطهر امام رضا (ع) پاسخ دهیم.
وی درباره بازخوردهای این برنامهها توضیح داد: برنامه «تشرف» در همین چند شبی که روی آنتن رفته مخاطب زیادی داشته است. روز اول حدود سه هزار و روز دوم حدود پنج هزار پیامک داشتیم که التماس دعا داشتند و از بیماری که شفا میخواهد تا فردی که قرض دارد برای ما پیامک ارسال کرده بودند. خیلیها هم آرزوی زیارت دارند و از طریق برنامه زیارت میکنند.
وی درباره دستورالعملی که در تهیه برنامهها به تهیهکنندهها توصیه میشود، عنوان کرد: تهیهکنندهها بناست همانطور که گفته شد حسرت مردم را از نبودن در این پیاده روی مدیریت کنند و جوابگوی آن باشند. به طور مثال از قطعاتی استفاده کنند که در مداحیها و پلی بکها به سلام دادن از راه دور اشاره دارد مثل قطعه معروف بنی فاطمه و یا قطعه مداحی از محمدحسین پویانفر که در آن میگوید «من ایرانم و تو عراقی، چه فراقی چه فراقی» و به این ترتیب سعی کردیم آن احساسات را بدون اینکه محدود کنیم به شکل درستی هدایت کنیم. تلاش داشتیم مداحیهای هدفمند را انتخاب و پخش کنیم تا این حسرت برای مردم آزاردهنده نشود.
تورنگ با اشاره به تعاملی برای پخش برنامه از کربلا اظهار کرد: ما از شبکه یک، تیمی را به صورت مستقیم برای پوشش مراسم نفرستادیم، اما با همکاری هیات رزمندگان اسلام و با هماهنگی دفتر صداوسیما در عراق برنامههایی را پوشش دادیم.
وی عنوان کرد: در این ایام از قالبهای دیگر هم استفاده کرده و مستندهای سالهای پیش را پخش کردیم تا هم آن فضا فراموش نشود هم به گونهای سمت و سو داده شود. همچنین پویشهایی را راهاندازی کردهایم تا مردم از همان نقاطی که هستند به عزاداری بپردازند، نماز جماعت در خانهشان برگزار کنند.
تورنگ در پایان تصریح کرد: در این ایام با محور شعار «هر خانه یک حسنیه» برنامهها را تولید و مردم را به خواندن زیارت اربعین در خانههایشان ترغیب کردیم.